Covid vaksinen

Teeny

Teeny
Julegavene 2019
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Tenker dere å ta den til høsten som gravid? Kommer sikkert til å ta den da jeg jobbet i helsevesenet, men vurderer å vente til 2. trimester, da det er mer covid risiko senere i svangerskapet. Hva tenker dere?
Har selv hatt covid i januar og for meg var det som en lett forkjølelse, men som gravid er det kanskje mer risiko.
 
Jeg spurte legen min om det var farlig å få covid som gravid, og hun mente forskning sa at det ikke var det
 
Dersom de anbefaler den, kommer jeg til å ta den. Er vel dokumentert at den beskytter barnet en periode etter fødsel også, så da tenker jeg at det er greit å ha tatt den.

Hadde selv korona for noen mnd siden, uten at det opplevdes noe ille heldigvis :)
 
Jeg har dose 1 og 2, men kommer ikke til å ta noen flere. Hadde korona i februar også. Ble så dårlig av vaksine 1 at jeg tar ikke sjansen på noen booster dose.
 
Jeg har tre doser og fikk nettopp covid nå i sommer. Så mistenker nesten at de ikke kommer til å anbefale meg noen ny vaksine med det første siden jeg har en relativt fersk covid-sykdom bak meg?
 
Har tre, tar den om de anbefaler den :happy: Ikke blitt dårlig av noen av vaksinene, ei heller covid, så da har de gjort jobben sin så langt vertfall:cool:
 
Jobber i helsevesenet selv, men har styrt unna alle covid-vaksiner til nå, og kommer til å gjøre det fremdeles uavhengig av graviditeten. Hadde Covid mars i fjor (den britiske varianten), hadde kun langvarig tørrhoste og tap av smak/lukt i ca 2 mnd :)
 
Jeg har 3 doser, men ikke hatt covid enda. Jeg ser an anbefalingene når den tid kommer. Regner med jeg får covid når frøkna begynner i bhg nå i august
 
Jeg har tre doser og fikk nettopp covid nå i sommer. Så mistenker nesten at de ikke kommer til å anbefale meg noen ny vaksine med det første siden jeg har en relativt fersk covid-sykdom bak meg?
Her i Belgia anbefaler de vaksinen selv om man har hatt covid. Har møtt folk som har fått covid et par måneder etter de hadde gjennomgått en tidligere covid infeksjon.

Min mann ble ganske syk med lungebetennelse etter covid og måtte nesten innlegges, selv om han er frisk ellers og var og vaksinert. Så vet at det kan bli alvorlig for enkelte. Syns det var litt skummelt. Min sønn hadde og covid men var helt asymptomatisk.

Jobber selv i helsevesenet og har hørt om gravide som har blitt alvorlig syke grunnet covid, tror de fleste var uvaksinerte. Også høyere risiko for tidlig fødsel dersom man blir syk.
Hadde jeg ikke jobbet i helsevesenet eller vært gravid hadde jeg sikkert tenkt å ikke ta vaksinen siden jeg hadde selv så mildt forløp ved covid infeksjon.
 
Last edited:
Tar den hvis de anbefaler meg å gjøre det. Har tre doser fra før, hatt korona nå i månedsskiftet juni/juli, og er helsepersonell. Jeg ble veldig dårlig noen dager da jeg fikk det, men gikk overraskende raskt over, det er likevel ingen garanti for at det vil gå like bra neste gang. Så jeg blir å følge legens anbefaling for meg
 
Jeg har dose 1 og 2, men kommer ikke til å ta noen flere. Hadde korona i februar også. Ble så dårlig av vaksine 1 at jeg tar ikke sjansen på noen booster dose.
Jeg kommer heller ikke til å ta noen fler. Har tatt dose 1 og 2 og hadde corona i februar.
 
Her i Belgia anbefaler de vaksinen selv om man har hatt covid. Har møtt folk som har fått covid et par måneder etter de hadde gjennomgått en tidligere covid infeksjon.

Min mann ble ganske syk med lungebetennelse etter covid og måtte nesten innlegges, selv om han er frisk ellers og var og vaksinert. Så vet at det kan bli alvorlig for enkelte. Syns det var litt skummelt. Min sønn hadde og covid men var helt asymptomatisk.

Jobber selv i helsevesenet og har hørt om gravide som har blitt alvorlig syke grunnet covid, tror de fleste var uvaksinerte. Også høyere risiko for tidlig fødsel dersom man blir syk.
Hadde jeg ikke jobbet i helsevesenet eller vært gravid hadde jeg sikkert tenkt å ikke ta vaksinen siden jeg hadde selv så mildt forløp ved covid infeksjon.
Får se hva som blir anbefalingene her. Tidligere var det iallefall sånn at de tenkte gjennomgått covid tilsvarte en vaksine. Håper jo at de tre dosene jeg alt har også beskytter en del, men om det anbefales en fjerde så tar jeg sikkert den tenker jeg.
 
Jeg har tre doser samt hatt covid én, men muligens to, ganger. Hadde det bare vært meg hadde jeg nok latt være å ta en fjerde dose. Men om den på lik linje med influensavaksinen (som jeg kun tar når jeg er gravid) beskytter fosteret og barnet en viss tid etter fødsel kommer jeg nok til å ta den.
 
Info fra FHI:


Tror jeg kommer til å vente til 2. trimester med å ta den da risikoen for gravide øker fra da. Ser at vi har fått tilbud om å få vaksine allerede fra september, men er litt tidlig for min del.
 
Jeg har tatt 2 vaksiner og hadde omikron i februar.
Jeg ble vanvittig dårlig av vaksinene og var dårlig lenge etterpå, de tullet også til med sykluser..
Jeg for min del kommer aldri til å ta ei ny dose, fordi jeg rett og slett ikke orker alle bivirkningene en runde til..
 
Back
Topp