Covid vaksine og planlegging av graviditet

Mammaentil1

Glad i forumet
Hei
Ser at fhi nå har gått ut med å vente med å prøve til en uke etter dose to av covid vaksine er satt. Oslo universitetssykehus har sakt 3-4 uker etter andre dose er satt..
hva tenker dere om dette? Vi har egentlig planlagt å begynne å prøve kå i februar. Mulig mars pga et annet «problem» som har dukket opp.. men veldig usikker på denne vaksinen asså:. jobber i helsevesen, så sannsynligheten for at vi får tilbud etterhvert er ganske stor. Det er allerede begynt vaksinering på typ intensiv og akuttmottak og lignende..

Noen som har noen tanker?
 
Æ jobbe å i helsevesen, men ikke i en prioritert gruppe ennu, usikkert når æ får tilbud om den... æ kjøre på med ivf og fryseforsøk ca første uka i feb.. æ vente ikke.. tenke at æ heller får vær forsiktig, å ta den etter 1. Trimester ves det klaffe denna gang:-)
 
Jobber selv i helsevesenet, men ikke prioritert gruppe ennå. Jeg har valgt, etter mye fram og tilbake, å fortsette prøvingen. Så får vi se hvor jeg er når jeg eventuelt får tilbud om vaksine.

For oss er der, av ulike årsaker, viktig å få fortsette prøvingen nå som vi er i gang med det.


Er ikke anbefalt for gravide i det hele tatt slik jeg har forstått det , så blir man gravid før vaksinen, så får man heller avvente til etter endt svangerskap ♡
 
Jobber selv i helsevesenet, men ikke prioritert gruppe ennå. Jeg har valgt, etter mye fram og tilbake, å fortsette prøvingen. Så får vi se hvor jeg er når jeg eventuelt får tilbud om vaksine.

For oss er der, av ulike årsaker, viktig å få fortsette prøvingen nå som vi er i gang med det.


Er ikke anbefalt for gravide i det hele tatt slik jeg har forstått det , så blir man gravid før vaksinen, så får man heller avvente til etter endt svangerskap ♡

ja, det er det jeg tenker også. Vet ikke om det blir 4 uker eller 3 mnd før vi får den,. Men vi må liksom melde interesse for vaksinen og da blir jeg litt sånn, blir de sure om jeg trekker meg da i siste liten, ettersom de kommer til å sette opp så de får brukt alle dosene tilstrekkelig..
eller skal jeg være så ærlig med sjefen og bare fortelle at vi har tenkt å begynne å prøve...
 
ja, det er det jeg tenker også. Vet ikke om det blir 4 uker eller 3 mnd før vi får den,. Men vi må liksom melde interesse for vaksinen og da blir jeg litt sånn, blir de sure om jeg trekker meg da i siste liten, ettersom de kommer til å sette opp så de får brukt alle dosene tilstrekkelig..
eller skal jeg være så ærlig med sjefen og bare fortelle at vi har tenkt å begynne å prøve...

Var gjennom det samme forrige uke.
Måtte melde interesse - ble lagt ut liste i teams!!! Slik at alle kunne skrive seg på og da også SE hvem som ikke skrev seg på.... veldig ubehagelig. Vi er ca 50 stk i tjenesten jeg jobber i. Primært voksne damer. Ble veldig synlig at jeg da ikke valgte å skrive meg på liste. Vi fikk en frist på under 24 t å skrive oss på fra listen ble lagt ut til fristen gikk ut.

Gikk mange runder med meg selv. Har jobbet her i mange år , og nå har vi kommet fram til at vi gjerne vil ha et barn til, men vi har ikke så mye "tid" av ulike årsaker.

Ble til at jeg nå prioriterte prøving, og tar det litt som det kommer ift vaksinen. Så får vi se. For meg ble dette riktig måte å gjøre det på , men det er jo ikke sagt at det er helt likt for deg ♡

Jeg valgte også å være åpen til nærmeste leder. Fortalte at vi var i gang å prøve , la på en liten "hvit" løgn å sa at jeg "kanskje allerede var gravid" (har eggløsning i disse dager)...

Håper du finner ut hva som er rett for deg å gjøre.
Skal jaggu ikke være så enkelt i disse tider.
 
Var gjennom det samme forrige uke.
Måtte melde interesse - ble lagt ut liste i teams!!! Slik at alle kunne skrive seg på og da også SE hvem som ikke skrev seg på.... veldig ubehagelig. Vi er ca 50 stk i tjenesten jeg jobber i. Primært voksne damer. Ble veldig synlig at jeg da ikke valgte å skrive meg på liste. Vi fikk en frist på under 24 t å skrive oss på fra listen ble lagt ut til fristen gikk ut.

Gikk mange runder med meg selv. Har jobbet her i mange år , og nå har vi kommet fram til at vi gjerne vil ha et barn til, men vi har ikke så mye "tid" av ulike årsaker.

Ble til at jeg nå prioriterte prøving, og tar det litt som det kommer ift vaksinen. Så får vi se. For meg ble dette riktig måte å gjøre det på , men det er jo ikke sagt at det er helt likt for deg ♡

Jeg valgte også å være åpen til nærmeste leder. Fortalte at vi var i gang å prøve , la på en liten "hvit" løgn å sa at jeg "kanskje allerede var gravid" (har eggløsning i disse dager)...

Håper du finner ut hva som er rett for deg å gjøre.
Skal jaggu ikke være så enkelt i disse tider.

ja, det er noe med det.. jeg blir 33 i år, så kanskje ikke helt krise å vente, men vi ble enige om i november, at vi skulle prøve fra januar/februarskiftet.. nå dukket det riktig opp noe som gjør at vi i allefall må vente til feb/mars, men vil jo helst ikke drøye det mye lengre. Han vi har blir 5 i år, så vil ikke at det skal bli så veldig mye mer aldersforskjell enn det det ligger Ann til nå..

Og så virker det som at Oslo universitetssykehus er mer skeptisk til at man skal få vaksine dersom man prøver, og de ønsker lengre ventetid etter dose 2, hvis man MÅ ta den.. og klart, da blir jeg jo enda mer betenkt.


Vi har fått beskjed om at hvis vi melder interesse for vaksinen, så blir vi satt opp på et tidspunkt med at vi må dukke opp akkurat da ..

Vanskelig dette her altså..
 
Kjenner meg veldig igjen i tankene. Skal begynne å vaksineres på jobb de nærmeste dagene. Jobber i helsevesenet. Jeg har valgt å si nei :happy: Får heller vurdere etterhvert men per nå er jeg ikke klar og ting er for usikkert
 
Når folk setter seg opp på influensa vaksine så er det alltid noen som ikke dukker opp. Selv om du må, så kan jeg tenke meg det er mulig å komme unna. Kan evt ta en hvit en at graviditeten ikke var planlagt så Sorry det går ikke. Ellers avhenger det hvor enn er i livet og hvor god tid du føler du har. Tidlig i livet hadde jeg utsatt å prøve å bli gravid men ikke når jeg prøvde på nr to og tre men nr to hadde jeg rukket en vaksine fordi da tok det lang tid å bli gravid. Vanskelig når du må sette deg på liste og ikke vett hvor lenge må du vente.
 
Når folk setter seg opp på influensa vaksine så er det alltid noen som ikke dukker opp. Selv om du må, så kan jeg tenke meg det er mulig å komme unna. Kan evt ta en hvit en at graviditeten ikke var planlagt så Sorry det går ikke. Ellers avhenger det hvor enn er i livet og hvor god tid du føler du har. Tidlig i livet hadde jeg utsatt å prøve å bli gravid men ikke når jeg prøvde på nr to og tre men nr to hadde jeg rukket en vaksine fordi da tok det lang tid å bli gravid. Vanskelig når du må sette deg på liste og ikke vett hvor lenge må du vente.

det er akkurat det.. det er liksom «bindende» å sette seg på lista .. men aner ikke når vi får den.. vanskelig
 
Velger å vente å se. Pr nå sier jo leger at til bruk på gravid er det usikkert fortsatt. Husker i 2010 da svineinfluensa var. Da kom det jo frem at det ikke var anbefalt for gravide i første trimester å ta vaksinen. Kjente fler som gikk hele svangerskapet å bekymret seg for om vaksinen ville ha noe å si for deres barn.
 
Jeg fikk vite at vi kunne sette oss på liste også evt si nei når vi ble ringt. Jeg satt meg opp og har nå fått tilbud om vaksine denne uka. Har prøvd å bli gravid siden juli så tenker på en måte det er dumt å si nei til vaksinen for kan jo godt hende jeg ikke blir gravid uansett de neste månedene heller og da blir det fort så lenge å utsette det. På en annen måte synes jeg det er kjedelig å ikke prøve en måned, når det nå tar så lang tid for oss, hva hvis dette var måneden det slapp et godt egg også prøvde vi ikke... men har allikevel landet på å ta den.
 
det er akkurat det.. det er liksom «bindende» å sette seg på lista .. men aner ikke når vi får den.. vanskelig
Hos oss var det ikke bindene,
Det går jo an å sette seg opp også se hvor man er når man blir ringt, trenger ikke stoppe prøvingen, bare si at man kanskje kan være gravid når de ringer hvis det er etter el, så kan de evt forskyve tiden du får en uke eller to til du evt får en negativ test og avlyse hvis positiv??
 
Hos oss var det ikke bindene,
Det går jo an å sette seg opp også se hvor man er når man blir ringt, trenger ikke stoppe prøvingen, bare si at man kanskje kan være gravid når de ringer hvis det er etter el, så kan de evt forskyve tiden du får en uke eller to til du evt får en negativ test og avlyse hvis positiv??

hos oss fikk vi beskjed om at hvis vi skriver oss på liste, så vil vi bare få et oppmøtetidspunkt.
 
Var gjennom det samme forrige uke.
Måtte melde interesse - ble lagt ut liste i teams!!! Slik at alle kunne skrive seg på og da også SE hvem som ikke skrev seg på.... veldig ubehagelig. Vi er ca 50 stk i tjenesten jeg jobber i. Primært voksne damer. Ble veldig synlig at jeg da ikke valgte å skrive meg på liste. Vi fikk en frist på under 24 t å skrive oss på fra listen ble lagt ut til fristen gikk ut.

Gikk mange runder med meg selv. Har jobbet her i mange år , og nå har vi kommet fram til at vi gjerne vil ha et barn til, men vi har ikke så mye "tid" av ulike årsaker.

Ble til at jeg nå prioriterte prøving, og tar det litt som det kommer ift vaksinen. Så får vi se. For meg ble dette riktig måte å gjøre det på , men det er jo ikke sagt at det er helt likt for deg ♡

Jeg valgte også å være åpen til nærmeste leder. Fortalte at vi var i gang å prøve , la på en liten "hvit" løgn å sa at jeg "kanskje allerede var gravid" (har eggløsning i disse dager)...

Håper du finner ut hva som er rett for deg å gjøre.
Skal jaggu ikke være så enkelt i disse tider.
Ai for en rævva måte å gjøre det på
 
Hei
Ser at fhi nå har gått ut med å vente med å prøve til en uke etter dose to av covid vaksine er satt. Oslo universitetssykehus har sakt 3-4 uker etter andre dose er satt..
hva tenker dere om dette? Vi har egentlig planlagt å begynne å prøve kå i februar. Mulig mars pga et annet «problem» som har dukket opp.. men veldig usikker på denne vaksinen asså:. jobber i helsevesen, så sannsynligheten for at vi får tilbud etterhvert er ganske stor. Det er allerede begynt vaksinering på typ intensiv og akuttmottak og lignende..

Noen som har noen tanker?

Jeg jobber også i helsevesenet og vi har fått beskjed om å si ifra i løpet av den neste uken dersom vi ikke ønsker vaksinen, for å se hvor mye som må bestilles opp når det blir vår arbeidsplass sin tur (de vet ikke når vi får vaksinen enda).

Jeg skjønner godt at du er usikker, det er ingen lett avgjørelse. Selv kjenner jeg at jeg får helt vondt i magen av å skulle ta det valget nå. Redd for de skal bli sure/det skal dukke opp spørsmål dersom jeg trekker meg når vi får vaksinen, og vil heller ikke at hele arbeidsplassen skal få vite det dersom jeg skulle bli gravid.. Vi har vært prøvere i snart 2 år, og føler ikke vi har "råd" til å vente dersom muligheten for å bli gravid skulle være der.. Samtidig vil jeg ikke ha et godt svar dersom jeg velger å ikke ta den og folk spør hvorfor.
 
Vi har samme hos oss. Jeg har valgt å sette meg på ja, så får jeg heller gi en kontrabeskjed dersom det ikke skulle passe. Tror de fleste har forståelse for at man utsetter vaksinen dersom man er gravid/mistenker at man er gravid.
 
Back
Topp