Covid-19 Vaksine

I Sverige vaccineras alle gravide etter uke 12. (Finland også tror jeg). Men der også anbefaler de å vente til etter 12 uker. Men er ikke det egentlig for at vaksinen ikke skal få skylden for de spontanaborter som alltid vil skje uansett før 12 uker?
Det er vel fordi man på dette tidspunktet rett og slett ikke vet. Det kan være det er helt ufarlig, det kan være det er farlig! Men ingen vet. Derfor anbefales vaksinen i alle fall ikke i første trimester siden det er da fosteret er mest utsatt. Så blir det opp til hver enkelt å ta en risikovurdering basert på den situasjonen man står i.
Personlig er jeg ikke i tvil om at jeg skal vente til etter graviditeten.

I Sverige vaccineras alle gravide etter uke 12. (Finland også tror jeg). Men der også anbefaler de å vente til etter 12 uker. Men er ikke det egentlig for at vaksinen ikke skal få skylden for de spontanaborter som alltid vil skje uansett før 12 uker?

Nei, det er fordi en sterk immunreakjon og høy feber kan føre til spontanabort før fosteret er godt nok "festet" :happy:

Takk for info. Spennende å følge med på hvordan de gjør forskjellige steder:happy:

Det er vel fordi man på dette tidspunktet rett og slett ikke vet. Det kan være det er helt ufarlig, det kan være det er farlig! Men ingen vet. Derfor anbefales vaksinen i alle fall ikke i første trimester siden det er da fosteret er mest utsatt. Så blir det opp til hver enkelt å ta en risikovurdering basert på den situasjonen man står i.
Personlig er jeg ikke i tvil om at jeg skal vente til etter graviditeten.
Takk for svar. Da blir det å vente. Men er kjemperedd for å få deltaen som virker ekstra farlig..

Jeg tok nå kontakt med legen som det stod i innkallingsbrevet, og spurte hva man som gravid bør gjøre. Det er nok forskjell hva de anbefaler i ulike deler av landet og hva man har som jobb osv.

Han anbefalte i hvert fall meg å ta vaksinen, men selvfølgelig ikke nå i 1.trimester. Legen forklarte det fint, at det iķke er noe som tyder på at det er farlig for fosteret. Han ville anbefale den på lik linje som at gravide blir anbefalt vanlig influensavaksine i 2. eller 3. trimester, men han skrev også til slutt at man sikkert visste enda mer til høsten og vi kunne se på det da.

Jeg er uansett helt sikkert på at jeg vil ta den. Har lest nok til å forstå at man virkelig ikke vil få korona og risikere å bli syk mens man er gravid i 2. eller 3. trimester. Man Kan bli alvorlig syk, og det kan gå ut over barnet...

Nei, det er fordi en sterk immunreakjon og høy feber kan føre til spontanabort før fosteret er godt nok "festet" :happy:

Håper det stemmer. Jeg tok dose 2 om lørdagen, men da visste jeg ikke at jeg var gravid. Testene var negative. Fikk høy feber natt til søndag og på resten av søndagen. Positive g.tester fra mandag av. Så er litt bekymret her nå.

jeg skal etter planen også ta dose 2 før første trimester er ferdig. Tenker i utgangspunktet ikke å ta dose 2 i første trimester (er ikke i risikogruppe heller), men sliter med å finne info om hva som er max lengde man kan ha mellom dose 1 og 2. Tenker nemlig å utsette dose 2. Tror det tryggeste er å snakke med fastlege og skal selvf det også, men si gjerne i fra om du finner ut noe om det :)
Da snakket jeg med vaksineteamet og di sa at di hadde fått streng beskjed om å ikke vaksinere gravide så jeg må vente til etter fødsel med dose 2!!:oops:

Da snakket jeg med vaksineteamet og di sa at di hadde fått streng beskjed om å ikke vaksinere gravide så jeg må vente til etter fødsel med dose 2!!:oops:

oida! Takk for tilbakemelding :) skal snakke med fastlegen og vaksineteamet på jobb, men veldig fint å høre hva andre har fått beskjed om.

Sniker fra november!

Med tanke på vaksinen er det best å forhøre seg med sin fastlege eller jordmor, for en individuell vurdering. Jeg hadde selv tenkt å vente til etter graviditet, men jordmor syns jeg burde ta første dose nå. Det skal være helt trygt nå såpass langt ut i svangerskapet (er i uke 23). Dose 2 skal jeg ta avtale å ta etter fødsel.
Hun fortalte at haugevis med helsearbeidere som nå er gravide har blitt vaksinert så snart det åpnet for vaksinering av gravide.
Er ikke skeptisk til vaksiner generelt, men klart man har blitt litt påvirket av der man leser rundt omkring. Får bare stole på at det er det beste.

Back
Topp