Covid-19 Vaksine

Chrisss

Andre møte med forumet
Hei:greet025

Jeg er gravid i uke 15, og har bestemt med for ikke å ta covid vaksinen når den kommer. Har lett og lett etter informasjon ang. testing på gravide, men det eneste jeg finner på fhi sine nettsider er dette:

Graviditet og amming (mRNA-1273)
Det er ingen erfaring med vaksinasjon av gravide og ammende. Effekten av vaksinen på fosterutvikling er ikke undersøkt.

Dette tørr jeg rett og slett ikke ta sjangsen på.
Det jeg lurer på er om noen har hørt noe annet? Feks. fra lege, jordmor etc. Eller om det er noen som tenker å ta den, og evt. hvorfor?

Syns dette er ekstremt vanskelig å avgjøre!
 
Hei!

Det er ikke anbefalt for gravide å ta vaksinen i det hele tatt, da det er for lite forskning på gravide ift denne vaksinen. Du vil derfor ikke bli tilbudt vaksinen i det hele tatt, og kommer bakerst i lista på vaksinasjonsprogrammet. Så. Det trenger du ikke bekymre deg forxsmile5

Vi må nok heller krysse fingrene for at flest mulig av de andre som blir oppfordret til å ta den gjør dette, slik at vi som ikke kan er beskyttet på best mulig vis. Så får vi ta den når babyene er ute og ammingen er ferdig om nødvendig ;)
 
Jeg tenker først og fremst at jeg ikke skal ta den :) alt for lite studier ang graviditet og fosterutvikling + evt senskader. Tok svineinfluensa vaksinen når den kom i 2009 og angrer på en måte den dag i dag selvom verken jeg eller sønnen min har skader etter den (ikke som jeg vet om vertfal). Skummelt å måtte sitte i etterkant med følelser eller i verstefall at barnet har skader pga en hastevaksinering.
 
Hei!

Det er ikke anbefalt for gravide å ta vaksinen i det hele tatt, da det er for lite forskning på gravide ift denne vaksinen. Du vil derfor ikke bli tilbudt vaksinen i det hele tatt, og kommer bakerst i lista på vaksinasjonsprogrammet. Så. Det trenger du ikke bekymre deg forxsmile5

Vi må nok heller krysse fingrene for at flest mulig av de andre som blir oppfordret til å ta den gjør dette, slik at vi som ikke kan er beskyttet på best mulig vis. Så får vi ta den når babyene er ute og ammingen er ferdig om nødvendig ;)

Fjo! Da slutter jeg å tenke på dette! Takk for svar :happy:
 
Jeg tenker først og fremst at jeg ikke skal ta den :) alt for lite studier ang graviditet og fosterutvikling + evt senskader. Tok svineinfluensa vaksinen når den kom i 2009 og angrer på en måte den dag i dag selvom verken jeg eller sønnen min har skader etter den (ikke som jeg vet om vertfal). Skummelt å måtte sitte i etterkant med følelser eller i verstefall at barnet har skader pga en hastevaksinering.

Ja, enig. Er ikke en risk jeg ønsker å ta. Men vi får den vist ikke uansett, heldigvis :happy8
 
Jeg tenker jeg blir å ta covid vaksinen til høsten, dog hvis det blir amming så venter jeg kanskje 6mnd etter fødsel.
 
Skal ikke ta den, Så på YouTube på en gynekolog i USA som sa at dataene de har angående covid vaksine og graviditet er antagelse basert på andre vaksiner som gravide tar (iallefall i USA) og at hun selv hadde tatt den basert på det hun visste, men at alle måtte kjenne på det selv.

men skal personlig ikke ta den nå som jeg er gravid eller i nærmeste fremtid (er ikke Vaksine motstander altså)
 
Sniker. Vaksinen er ikke anbefalt gravide og man vil derfor ikke kunne ta den eller bli tilbudt den som gravid. Helsepersonell kan ikke gi vaksiner til grupper i samfunnet som vaksinen ikke er anbefalt for.
 
Får dessverre ikke vaksinen pga graviditet. Jobber på sykehus med bla. covid-pasienter så skulle veldig gjerne ha tatt den :pale
 
Synes det er utrolig dårlig at Norge ikke gir bedre informasjon slik at folk føler seg usikker og fyrer opp under "anti vaksineprat". Det er klart at når man blir overlatt alene til en avgjørelse som man egentlig ikke trenger å ta - så føler man seg usikker, man begynner og google og vips har man nesten blitt en USA-Karen som mener at vaksiner gir ungen hennes autisme. Satt på spissen, men. Her kunne Norge unngått alle disse trådene og all denne usikkerheten om de bare gikk klart ut og tydelig og sa "vaksinen er ikke testet på gravide, og vil derfor ikke tilbys gravide. Gravide og ammende bør derfor oppfordre sin omgangskrets om å vaksinere seg så snart omgangskretsen får tilbud om det". Tenk så mye enklere dét hadde vært... Folkehelseinstituttet har gjort en noe dårlig jobb synes jeg, også i forbindelse med maskebruk. Men det er en annen sak :p
 
Syntes det er greit at vi gravide ha fått beskjed im at vi ikke får ta den. Men når jeg er ferdig med graviditeten ønsker jeg å ta vaksinen. Håper mange gjør det, vi unge uten underliggende sykdom er uansett ikke først i køen... Men det er klart det er viktig at friske tar den... Når ble det greit med skremsel ang vaksiner skjønner ikke jeg.... Følger vaksine programmet til barna og håper resten gjør det også! Og har sluttet å følge folk som sprer skremsel ang vaksiner...
 
Helt uaktuelt for meg å ta den når jeg er gravid. For det første fordi det ikke er utprøvd, og jeg tar ikke risikoen det er å «prøve og håpe på det beste»! For det andre er jo det ikke anbefalt at barn tar vaksinen, iallfall det som ble sagt under et intervju ang. vaksinen :) Og antar det er med denne som med andre vaksiner at ungen får virkestoffet om mor tar den :)
 
Synes det er utrolig dårlig at Norge ikke gir bedre informasjon slik at folk føler seg usikker og fyrer opp under "anti vaksineprat". Det er klart at når man blir overlatt alene til en avgjørelse som man egentlig ikke trenger å ta - så føler man seg usikker, man begynner og google og vips har man nesten blitt en USA-Karen som mener at vaksiner gir ungen hennes autisme. Satt på spissen, men. Her kunne Norge unngått alle disse trådene og all denne usikkerheten om de bare gikk klart ut og tydelig og sa "vaksinen er ikke testet på gravide, og vil derfor ikke tilbys gravide. Gravide og ammende bør derfor oppfordre sin omgangskrets om å vaksinere seg så snart omgangskretsen får tilbud om det". Tenk så mye enklere dét hadde vært... Folkehelseinstituttet har gjort en noe dårlig jobb synes jeg, også i forbindelse med maskebruk. Men det er en annen sak :p

Enig - man burde få tydelig beskjed om sånne prioriteringer og anbefalinger. Jeg vil ha vaksine når jeg kan få det, men jeg følger anbefalingene fra helsemyndighetene til enhver tid (for jeg har tiltro til dem, selv om de ikke alltid kommuniserer tydelig), og per nå er ikke vaksine aktuelt for meg. :)
 
Synes det er utrolig dårlig at Norge ikke gir bedre informasjon slik at folk føler seg usikker og fyrer opp under "anti vaksineprat". Det er klart at når man blir overlatt alene til en avgjørelse som man egentlig ikke trenger å ta - så føler man seg usikker, man begynner og google og vips har man nesten blitt en USA-Karen som mener at vaksiner gir ungen hennes autisme. Satt på spissen, men. Her kunne Norge unngått alle disse trådene og all denne usikkerheten om de bare gikk klart ut og tydelig og sa "vaksinen er ikke testet på gravide, og vil derfor ikke tilbys gravide. Gravide og ammende bør derfor oppfordre sin omgangskrets om å vaksinere seg så snart omgangskretsen får tilbud om det". Tenk så mye enklere dét hadde vært... Folkehelseinstituttet har gjort en noe dårlig jobb synes jeg, også i forbindelse med maskebruk. Men det er en annen sak :p

Er faktisk litt uenig der. FHI og øvrige helsemyndigheter har vært tydelige på alle pressekonferanser om vaksine men det er opp til mediene hva de velger å skrive om.

3 logiske klikk inne på fhi.no og her står det tydelig at den ikker er anbefalt til gravide nå pge manglende dokumentasjon. https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/hvem-kan-fa-koronavaksine/

Det er desverre slik at de som er skepiske søker opp informasjon for å underbygge egen skepsis og heller velger å tro på en livsstilscoach fra livets harde skole, i stedet for forskere som har brukt hele livet på å forske og lære mer.
 
Jeg må bare si jeg er glad vaksinen blir tilbud, kjenner hele covid 19 situasjonenen stresser meg jobber i helse og må hele tiden vurdere hvordan å unngå smitte og hva om vi får noe smitte. Gleder meg sykt til permisjon og få litt pause, men føler jeg pr idag ikke kan sykemelde meg er i god form og er bare utfordring med det psykiske stresset
 
Jeg må bare si jeg er glad vaksinen blir tilbud, kjenner hele covid 19 situasjonenen stresser meg jobber i helse og må hele tiden vurdere hvordan å unngå smitte og hva om vi får noe smitte. Gleder meg sykt til permisjon og få litt pause, men føler jeg pr idag ikke kan sykemelde meg er i god form og er bare utfordring med det psykiske stresset
Helt enig med deg. Jeg jobber på legekontor og det er utrolig slitsomt å tenke smittevern konstant. Super glad for at vaksinen er her og skulle gjerne tatt den! :)
 
Back
Topp