Covid-19 vaksine og gravid...

Løvetannmor

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2018
Vet dere om man kan ta korona vaksinen som gravid?
Å kommer dere til å ta den? Noen som har tatt den?

Nei, er vel sagt at gravide og ammende ikke skal ha vaksinen enda.
FHI sier «Det er ingen erfaring med vaksinasjon av gravide og ammende. Effekten av vaksinen på fosterutvikling er ikke undersøkt. Det er foreløpig ikke aktuelt å anbefale vaksinen til gravide og ammende.»

Aha, takk for svar:happy:

Nei, er vel sagt at gravide og ammende ikke skal ha vaksinen enda.
FHI sier «Det er ingen erfaring med vaksinasjon av gravide og ammende. Effekten av vaksinen på fosterutvikling er ikke undersøkt. Det er foreløpig ikke aktuelt å anbefale vaksinen til gravide og ammende.»
Aha, takk for svar:happy:
Ammende kan ta vaksinen sto det i dag på amme hjelpen.

Da har nok ikke legen din lest hva FHI sier.

https://ammehjelpen.no/koronavirus/

FHI skriver følgende:
Gravide og ammende
Det er hittil lite erfaring med vaksinasjon av gravide og ammende. Det er foreløpig ikke aktuelt med en generell anbefaling om vaksinering av gravide. Vaksinering av gravide som er i risikogruppe på grunn av annen sykdom bør vurderes individuelt av lege. Ammende som er prioritert for vaksine på grunn av annen sykdom eller yrkessituasjon kan vaksineres.

Tydeligvis forskjell på gravid og ammende da

FHI skriver følgende:
Gravide og ammende
Det er hittil lite erfaring med vaksinasjon av gravide og ammende. Det er foreløpig ikke aktuelt med en generell anbefaling om vaksinering av gravide. Vaksinering av gravide som er i risikogruppe på grunn av annen sykdom bør vurderes individuelt av lege. Ammende som er prioritert for vaksine på grunn av annen sykdom eller yrkessituasjon kan vaksineres.
Tydeligvis forskjell på gravid og ammende da
Ja det er det. Det er ikke lov å teste medisin/vaksiner på gravide. Også er det stor forskjell å å ha barnet i magen og et ammende barn når det kommer til bruk av medikamenter.

Siden det ikke er anbefalt at gravide tar den, så venter jeg. De andre jeg jobber med får tilbud om å ta den, og da blir jeg på en måte dekket likevel siden de rundt meg blir vaksinert.

De har vel sagt at så lenge man ikke fullammer (altså barnet spiser fast føde utenom) så kan man trygt ta vaksinen.

Back
Topp