Covid-19 vaksine i svangerskapet

Jeg tok også første dose rett før jeg ble gravid, og tenker å forhøre meg med lege/jordmor om dose 2.
blir uansett ikke dose 2 før tidligst i 2.trimester, så den timen som var satt opp i oktober på meg ryker nok :)

Jeg er veldig veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg testa svaaaakt positivt den dagen jeg skulle ha første vaksine, så jeg ringte for å utsette. Må si at jeg begynner å kjenne veldig på det å være uvaksinert nå.

Jeg har tatt første dose og kommer nok til å ta andre dose når det er anbefalt (andre trimester). Er mer redd for konsekvensene av korona enn vaksine.

Appropos det, når begynner egentlig andre trimester? Ser litt forskjellig ulike steder, og hadde jo vært nyttig å ha en nøyaktig dato!

Jeg har tatt første dose og kommer nok til å ta andre dose når det er anbefalt (andre trimester). Er mer redd for konsekvensene av korona enn vaksine.

Appropos det, når begynner egentlig andre trimester? Ser litt forskjellig ulike steder, og hadde jo vært nyttig å ha en nøyaktig dato!
Uke 14 trodde jeg?

• 1. trimester:
    1.-4. uke = 1. mnd
    5.-9. uke = 2. mnd
    10.-12. uke = 3. mnd
  • 2. trimester:
    13.-18. uke = 4. mnd
    19.-22. uke = 5. mnd
    23.-28. uke = 6. mnd
  • 3. trimester:
    29.-31. uke = 7. mnd
    32.-36. uke = 8. mnd
    37.-40. uke = 9. mnd

Jeg tok første dose uken jeg hadde EL.
Var først litt usikker med tanke på uklare retningslinjer fra FHI, men nå som de har kommet med en klar anbefaling tar jeg 2. dose så raskt jeg er over i 2. trimester.
Kjenner veldig på å ikke være ferdigvaksinert nå.

Jeg tok første dose tidligere i sommer før jeg ble gravid, og kommer til å ta andre dose når jeg kommer i 2 trimester. Kommer også til å ta vanlig influensa vaksine, noe jeg får via jobb (selv om hos oss er det valgfritt). Fikk influensa (selv med vaksine) forrige svangerskap, men med mildere symptomer. Er rundt barn på jobb som hoster og nyser meg i ansiktet hele vinterhalvåret... tar ingen sjanser til å bli alvorlig syk.

Vet at mange sikkert er skeptiske til å ta den pga det ikke finnes noen langvarige studier (så vidt jeg vet) over effekten av en mRNA vaksine. Men velger da heller å potensielt unngå de langvarige effektene som vi nå har sett kan komme av covid-19.

2 trimester er etter 12 fullgåtte uker! Var hos fastlege i går å da sa henne det at jeg burde ta vaksine i 2 trimester, etter 12 fullgåtte uker!

2 trimester er etter 12 fullgåtte uker! Var hos fastlege i går å da sa henne det at jeg burde ta vaksine i 2 trimester, etter 12 fullgåtte uker!

Flott! Da kan jeg forholde meg til at jeg kan ta vaksinen fra 13+0. Det er visst det som står flest steder også om andre trimester. Babyverden sier at de regner andre trimester fra 13+0, men på terminkalkulatoren kommer det opp på 13+2 av en eller annen grunn.

Back
Topp