Covid-19/corona: redusert oppfølging?

Føler med deg! ❤ Jeg tenker at de kan jo ikke la være å foreta livsnødvendig behandling? Det MÅ jo prioriteres, og det vil det forhåpentligvis? Men er det slik at bahendlingen kun er nødvendig ved svangerskap? Eller også nå når du ikke er gravid? Kanskje du kan ringe legen og konferere litt? Men igjen, hvis det er få som kan noe om det nytter det vel ikke å snakke med fastlegen. Hen er vel kanskje bare føre var, og kan ikke gi fullgode faglige vurderinger på akkurat din situasjon. Kan du få kontakt med spesialistene på rikshospitalet og spørre der?
Men sånn i utgangspunktet tenker jeg at dersom dere ønsker barn, så ville hvert fall ikke jeg satt prøvinga på vent uten å vite ganske sikkert at det er forbundet med fare eller at det fra et rent medisinfaglig ståsted ikke er anbefalt.

Det er kun en spesialist i hele Norge og han holder til ved Rikshospitalet. Jeg har privatnummeret hans og har fått beskjed om å ta kontakt med en gang jeg blir gravid. Behandlingen er kun nødvendig under svangerskapet. Kroppen min angriper fosteret som om det er en bakterie/virus. Dette var jo før pandemien. Han holder også på med forskning innen denne diagnosen, så jeg tror nok han ville prioritert meg. Men samtidig er det så mye usikkerhet rundt det å tilbringe så mye tid på Norges største sykehus, det er jo en smittekilde i seg selv for en med underliggende sykdommer.
 
Noen som vet noe om hvorvidt coronapandemien påvirker oppfølgingen av gravide som skal ha særskilt oppfølgning i svangerskap pga habituell abort eller lignende?

Jeg er blitt lovet tett oppfølgning ved nytt svangerskap pga 4 MA (er ikke gravid enda, men håper snart!). Men tanken om at ekstra oppfølgning utgår eller blir redusert pga presset helsevesen har jo streifet meg.

Noen som vet?

Som flere nevner er det litt vanskelig å få tett oppfølging tidlig i svangerskapet nå, men jeg vet ikke hvordan det er i tilfeller der det er grunn til å mistenke at noe kan gå galt. Også er det store lokale variasjoner. Vet at jordmortjenesten her (Trondheim) har lite kapasitet for tida, mens hos fastlegen min er det egentlig masse kapasitet. Der er de bare veldig restriktive på å ha fysisk oppfølging og forhåndsbestilte timeavtaler, men de er veldig raske til å svare på e-konsultasjon. Inntrykket mitt er at om jeg virkelig vil så får jeg komme inn med én gang, men ettersom jeg ikke har noen grunn til å anta at noe er galt så anbefaler de meg å vente. Er bare 5+2 i dag, men førstegangsgravid med mange spørsmål :p

Dette var kanskje ikke så mye til hjelp, men ville kanksje tatt en telefon til jordmortjenesten hos deg og forhørt deg litt dersom du er usikker?
 
Noen som vet noe om hvorvidt coronapandemien påvirker oppfølgingen av gravide som skal ha særskilt oppfølgning i svangerskap pga habituell abort eller lignende?

Jeg er blitt lovet tett oppfølgning ved nytt svangerskap pga 4 MA (er ikke gravid enda, men håper snart!). Men tanken om at ekstra oppfølgning utgår eller blir redusert pga presset helsevesen har jo streifet meg.

Noen som vet?
Jeg får ikke oppfølging som lovet. Må gå til privat gynekolog for ul og det koster flesk. Måtte også ordne dette selv, fikk bare melding fra sykehuset om at timen utgikk og at jeg måtte fikse hos privat selv. Får heller ikke annet enn telefonkonsultasjon hos lege.
 
Back
Topp