Cosylan ved graviditet..?

WishMeLuck

Elsker forumet
jentene i juni13
Jeg har fått en forferdelig tørrhoste nå.. Bare bjeffer og bjeffer, og det gir seg ikke med halstabletter.
Jeg har cosylan stående, men vet ikke om jeg tør å ta det..? Det står at det kan taes i terapeutiske doser.. Bør jeg ringe legevakt og forhøre meg, eller er det noen av dere som VET at det er greit?
Blir nemlig gæren.. Ække godt å hoste så mye da man er så langt på vei...!
37uker i morgen.

I felleskatalogen:

Graviditet
Cosylan bør bare brukes i korte perioder, på grunn av risiko for påvirkning av barnet. Kontakt lege eller apotek før du tar dette legemidlet.

ORIGINAL: RobinHood

Er vel rød trekant på den, og inneholder noe av det samme som i Paraglin Forte, så tror ikke man skal ta det nei..

Paralgin forte kan man ta når man er gravid :)

De gir cosylan på føden, men ville forhørt meg med lege først.

Legen min ba meg droppe det.

Heeeeeelt i begynnelsen av graviditeten, altså før jeg fant ut at jeg var gravid brukte jeg cosylan. Dette fortalte jeg legen med en gang jeg var til første kontroll. Hun mente at det ikke kunne ha påvirket barnet, men det kan jo også være i og med at det var så tidlig kanskje?

Den gang hostet jeg til jeg kastet opp flere ganger daglig og fikk skikkelige hosteanfall der jeg bare måtte gape etter luft.. Plagsomt når du tar deg av booking i et relativt stort firma[8D] Så det var jo skikkelig ille. Slik jeg forstår er du ikke helt der enda[;)]

Jeg hadde uansett kontaktet lege før jeg hadde tatt det! Prøvd fribol host hals?

Jeg ringte legevakta, og de mente det var lurt å la det være! =)
Jeg får heller prøve å ha det kjølig på rommet, og å bygge opp litt under ryggen, så sovner jeg nok engang! =)
jeg har prøvd den fribol host hals ja, og den funker jo ganske bra! Men det hjelper ikke meg nå.. :P
Satser på det går over fort! Men jeg hoster til jeg brekker meg, og vel så det..!

ORIGINAL: WishMeLuck

Jeg ringte legevakta, og de mente det var lurt å la det være! =)
Jeg får heller prøve å ha det kjølig på rommet, og å bygge opp litt under ryggen, så sovner jeg nok engang! =)
jeg har prøvd den fribol host hals ja, og den funker jo ganske bra! Men det hjelper ikke meg nå.. :P
Satser på det går over fort! Men jeg hoster til jeg brekker meg, og vel så det..!

Jeg hadde det sånn i 12 uker, sliter enda..
Jordmora mi testet meg for kikhoste (ja, jeg skal være vaksinert) siden det går her i byen nå. Er ikke alle vaksinen virker på.
Så be om en slik test du også, for det hjelper med antibiotika om det er det det er.

jeg fikk beskjed av legen om å bruke cosylan da jeg var 35 uker på vei... det var på grunn av at hosteanfallene utløste kraftige kynnere... for cosylan er ikke skadelig så lenge du kun tar normaldose og kun så lenge du har behov...

og cosylan har jeg vært med på at fødende og gravide får på føden... så regner jo med at de vet hva de driver med...[8D]

men er du skikkelig dårlig, så hadde jeg heller ringt føden istedet for legevakta... har erfart at legevakta ofte dessverre har mangelfulle kunnskaper om gravide...

... og jeg hadde visst tatt kontakt med lege for sent, siden jenta kom i samme uke, for både jordmor og gynekologen mente at hostingen hadde hatt stor innvirkning på at hun kom for tidlig siden hostingen utløste kynnere som hadde effekt på livmorhalsen...

Siden jeg bare har sovet fra klokken halv 7 og til nå inatt, så ringte jeg føden og hørte om råd der. Hun sa følgende: Kjære deg, ta cosylan! Du drikker da ikke hele flaska? =) Du skal ikke drive på å hoste sånn, da du er så langt på vei!
(på en kjempesøt bergensdialekt som jeg ikke kan gjengi) [:)]

Så nå da, ETTER det føles ut som om jeg har hosta på meg ribbeinsbrudd, og det føles ut som livmortappen henger mellom anklene på meg et sted, skal jeg gå i skapet og ta en liten slurk Cosylan med god samvittighet!

Takk for svar! =)

Jeg fikk skrevet ut resept på Cosylan da jeg var 30/31 uker på vei, legen mente at så lenge jeg var nøye med måleskja og ikke tok mer enn 3-4 ganger i døgnet så var det ikke noe fare[:)]

Hmm.. jeg fikk Cosylan av lungespesialisten jeg gikk til etter å ha hostet konstant, dag og natt, i mange uker.
Jeg var da 38 uker på vei og jeg kan love deg at hosten ble borte etter en teskjed Cosylan - men jeg var derimot FULL i en hel dag.. helt grusomt det også. Gynekologen jeg gikk til kontroll ble fly forbannet på legen som ga det til meg, men jeg slapp å føle jeg kasta opp ungen.

Så hva som er best bør du få legen din til å avgjøre synes jeg. Nyere forskning har sikkert kommet etter min episode. Men jeg fikk i allefall en rus jeg sent vil glemme. Og tør ikke tenke på hva det gjorde for det ufødte barnet mitt..

Jeg for min del har aldri følt noen slags rus av å ta cosylan. jeg har tatt det før, og det har bare hjulpet meg til å slutte å hoste. Regner med jordmora på SiV vet hva hun snakker om.
Jeg kommer til å ta 5ml, bare for å få sove. For JEG synes det er utrlig smertefullt å hoste nå, har holdt på i 3døgn, og jeg tror ikke det er noe bedre for babyen min at jeg er oppe og sliter meg helt ut nå på slutten av svangerskapet.
Men det er selvfølgelig en avgjørelse man må ta selv.
Fordelene skal veie opp for ulempene som det heter.

Ja, har du fått en slik tilbakemelding så gjør du selvfølgelig det.
Jeg vet at det var helt uholdbart å hoste slik jeg gjorde, dag og natt. Hostet så jeg kastet opp og det var ikke akkurat godt når man er så langt på vei.
Jeg har brukt Cosylan før jeg og aldri merket noen rus, men det gjorde jeg da. Men det gjorde godt å bli kvitt hosten - det var en befrielse!!
God bedring og håper du blir bedre slik at du får samlet krefter til fødselen![:)]

Tusen takk for det *Mari Høne*! Håper det gir seg så jeg får sovet litt hvertfall :)

Back
Topp