Cosylan hostesaft

@nnette

Glad i forumet
Blir den brukt til barn under to år? Fastlegen skrev den ut til mine to små på 8 mnd og 2,5 år i dag, og da jeg kom hjem så jeg det stod i pakningsvedlegget at den ikke bør gis til barn under 2 år[8|]
Noen som vet? Jeg turde ikke gi til minstemann, men han hoster ganske mye om natta og har nesten ikke sovet de to siste døgnene...

Jamen, du skjønner det at jeg er litt skeptisk til den legen også.... var vikar for fastlegen.

Hvis jeg ikke tar helt feil, så var det denne en lege hadde "advart" en bekjent av meg om... Han hadde sagt han ikke ville tatt den selv, hvertfall... [&:] Men jeg vet ikke hvorfor da...... [8|] Så jeg ville hvertfall ikke gitt den til barn yngre enn 2 hvertfall.... 

hmm, cosylan er jo veldig sterk da. jeg klarer ikke ta den selv smaker døden selv. synes jeg.. fikk den selv en gang og klarte ikke bruke den. du skal ikke bare bruke vanlig hostesaft fra butikk til minste og så forhøre deg på mandag om den andre om du er usikker. om små skal ha den vet jeg ikke, den funker sikkert bra men smaker ikke godt

Har gitt det til minsten her da han var 15mnd..hosta HELE natta, og den var den eneste som hjalp. Men ga først 1ml, og da det ikke hjalp, ga jeg en til..[:)] Den skal hemme hosterefleksen, og tror det man er redd for er at den skal påvirke pusterefleksen.

Ring heller legevakten å spør. Da får du riktig svar i stedet for ørti forskjellige meninger her [8D]
[:)]

Han er LEGE og vet sikkert bedre enn hønsene her inne hvorvidt den bør gis eller ikke!!

Den skal VANLIGVIS ikke brukes av barn under to år, men etter å ha UNDERSØKT henne (noe VI ikke har gjort) har han helt sikkert veid fordelene opp mot bakdelene og kommet til at det var det beste for HENNE ut fra et MEDISINSK synspunkt [;)]
Stoler du ikke på ham så må du jo bare få en second opinion fra en ANNEN LEGE...

jeg fikk den til datra mi da hun var ca 12 mnd... selv om legen visste den var for dem over 2 år...

men jeg skulle bare bruke litt... 1-1.5 ml? eller hva det nå enn måles i[8D] tror jeg ga henne 0.5... turte ikke gi mere enn det...

Ikke førstevalget til de minste nei. Men leger kan skrive ut et slikt legemiddel til en som er under det som anbefales i pakningsvedlegget. Pakningsvedlegget skal jo inneholde informasjon og advarsel også med tanke på at folk gir rester av legemidler til andre enn den som det er foreskrevet til. Er en grunn til at en alltid skal snakke med lege om slikt. Og doseringen regulerer legen etter alder, vekt og andre kriterer som ligger til grunn for resepten. Er du usikker på legen sin kompetanse, så ring og hør med en annen for å dobbeltsjekke. Hender at leger gjør feil, så best å være på sikre siden om en er usikker synes jeg.

jenta mi er snart 2 år og har brukt cosylan i det siste. Fikk av legen.Sov ikke om nettene og hostet til hun spydde. Det er en veldig dyktig lege. Så jeg stoler på det! Er IKKE redd for at det er "farlig" for henne.....Det skal jo bare brukes i akutte situasjoner der ungen gjerne ikke har sovet på lenge og bare hoster og ingenting hjelper!!

Back
Topp