Cosacitas dagbok <3

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Jeg får vel dokumentere dette svangerskapet jeg også. Kan være gøy å se tilbake på, spesielt når vi en dag skal prøve på nummer 3.

I november 2013 bestemte vi oss for at vi skulle begynne å prøve på andremann etter nyttår siden jenta vår da var ett og et halvt. I februar 2014 fikk vi positiv test, men som dessverre endte i MA i april. Fosteret hadde ikke utviklet seg siden uke 5, men jeg begynte ikke å blø før dagen før uke 12. Selvfølgelig var ikke mannen hjemme midt opp i det hele! Typisk.
Jeg hadde en dårlig følelse siden jeg fikk positiv test, da. Kanskje kvinnelig intuisjon?

På tredje forsøk etter det ble jeg endelig gravid igjen, i begynnelsen av juli! Jeg hadde eggløsning like før mannen skulle ut i nordsjøen, så vi gjorde vårt beste, selv om jeg hadde regnet ut at den dagen det var størst sjanse var den dagen han reiste, så jeg hadde mine tvil. Sommerferien kom og gikk og samboeren min spurte om jeg hadde testet. Nei, sa jeg, fordi jeg tviler på at det gikk. Mensen forventet jeg neste dag. Jeg ble så nysgjerrig, så om kvelden tok jeg en test. Negativ, men det var ikke så sjokkerende. En time gikk og jeg gikk på badet for å gjøre meg klar til å legge meg. Nysgjerrigheten grep meg igjen, så jeg plukket opp testen fra bosset for å se. Bare for moro skyld. Den var svak positiv, og i ett sekund jublet jeg, så ble jeg nervøs fordi jeg hadde drukket en del Burn og spist fårepølse, deretter ble jeg redd. Redd for å oppleve en ny skuffelse, selv om denne gangen følte jeg ,eg mindre redd enn sist. Deretter tenkte jeg at testen er tross alt en time gammel og viser nok ikke riktig resultat lenger. Tok en ny test som etter 3-4 minutter viste svak positiv.De neste dagene ble testene sterkere og sterkere, men jeg undertrykte gleden bevisst. Rettere sagt klarte jeg ikke å glede meg fordi det som hadde skjedd i april hadde gitt meg en skikkelig knekk. Hvordan i all verden klarer andre kvinner, som mister gang på gang, å fortsette prøvingen og risikere nok en skuffelse? Det syns jeg er imponerende. Den ene gangen var nok for meg.
Det var skummelt å nærme seg uke 5 siden jeg ante jo ikke om det kom til å leve etterpå. I uke 8 fikk jeg meg en legetime der jeg fortalte legen om bekymringene mine. Hun tok blodprøve, graviditetstest og ultralyd. Graviditetstesten var negativ(!), men deretter svak positiv, og jeg tenkte at kroppen er vel på vei til å støte vekk fosteret. Ultralydapparatet var dårlig, men vi kunne se hjertet som dunket og en liten bønne som bevegde seg litt. Likevel ble jeg ikke beroliget sånn sett, vet fikk jo bekreftelse på at det fortsatt levde. Blodprøven jeg hadde tatt var fin, så jeg ble glad, men da jeg fikk resultatet fra prøve nummer to, kom en kontrabeskjed. Verdiene hadde ikke steget som forventet, så legen bestilte ultralyd på sykehuset samme dag (var i uke 10 da). Måtte vente en LANG time på å komme inn, men da jeg kom inn så alt bra ut! Snill som hun var, satte legen meg opp til ny ultralyd i uke 12 bare for å gi meg bekreftelse på at alt var bra. Grunnen til at HCG-nivået hadde vært lavt da det ble målt var fordi det gjerne synker rundt den tiden. Det skulle fastlegen min ha visst! Det ville spart meg for mye!

I uke 6 kom kvalmen med et pang og jeg var dårlig døgnet rundt i ca tre dager før det dabbet av og holdt seg stabilt til ca uke 15. Trøttheten kom en uke etter. Slet på jobb i tre uker før jeg ble 50% sykemeldt, men deretter 100%. Nå er jeg 17+4 og jeg er fortsatt trøtt! Legen har tatt alle mulige prøver av meg for å finne ut hvorfor, men alle prøver var fine, så hun har innsett nå at det er graviditeten som har skylden. I uke 15 var jeg hos jordmor som viste mye forståelse for trøttheten, og lot meg få høre hjertelyden til det lille trollet! Utrolig deilig!

Fra uke 13 har jeg kjent livmoren når jeg har trykket på magen, og i slutten av den uka begynte jeg å kjenne så smått bevegelser. Bare litt kiling, men nå i uke 17 er det veldig klare dult, så det er ikke tvil om hva som er der inne. Jeg snakker til den lille og er allerede blitt veldig glad i han eller henne!

Selv om jeg er veldig glad nå, så er jeg bekymret for at de skal finne noe galt på ordinær ultralyd. Skrekken er at fosteret skal ha alvorlige feil. Alt man skal være redd for! Skulle ønske jeg kunne bli like naiv igjen som jeg var da jeg ventet førstemann. Det var et fantastisk svangerskap til tross for vond bekkenløsning. Etter ordinær ultralyd, som jeg må flytte på grunn av at samboeren er på jobb, og om alt er bra, DA skal ALLE bekymringer være borte! Nå orker jeg rett og slett ikke å være så usikker lenger.
 
Da var ordinær ultralyd gjennomført! Jeg kom til den beste legen på gynekologisk, tror jeg.
Vi snakket om bekymringene jeg hadde hatt, og hun viste slik forståelse! Under ultralyden så målte hun nøye og forklarte veldig godt hva hun så og hvordan det så ut. Hun hadde liksom et mål med å berolige meg hele veien, noe som var veldig deilig.

Babyen hadde ligget så rolig, nesten viste seg fram slik at hun kunne ta mål, så legen var veldig fornøyd. Den gravide som hadde vært inne før meg hadde hatt en skikkelig sprellete unge, så hun hadde brukt lang tid på å måle, noe som ga henne dårlig samvittighet fordi jeg måtte vente i nesten èn time. ;) Joda, det var litt trasig å måtte vente mens man satt og kjente på nervene, men sånn er det bare. Jeg er uansett vant til å vente en stund når jeg enten er på sykehuset eller på legekontoret.

Da vi var ferdige sa hun også det at hun kunne lese på meg hvor viktig dette var for meg. Selv om hun styrte litt med å få målt, så sa jeg ingenting, klagde ikke på noe, men barre stirret på skjermen. :p Helt oppslukt. Jeg sa at ja, jeg kunne ligget der i timesvis, og det kunne hun godt forstå. Ett par ganger mens jeg lå og så på den lille babyen som vokser inni meg, kom det noen tårer av glede og lettelse. I heisen på vei ned måtte jeg anstrenge meg for å ikke glise. :p Og jeg fikk masse bilder med meg! Dessverre ble bildet litt uklart på slutten, men jaja. Det som var litt morsomt var at babyen lå med ansiktet helt oppi "taket", som om den lå og snuste på meg, som legen sa. :p

Nå skal jeg endelig få slappet av! :)
 
Last edited:
I dag er jeg i uke 19! Jeg syns det fortsatt er rart at jeg er gravid igjen. At jeg deler kroppen min med en annen.
Magen vises ikke så godt når jeg står, men den er mer tydelig når jeg ligger på magen.

Trøttheten er sitt vanlige jeg, og bekkenløsningen blir ikke noe bedre heller. Jeg savner faktisk å gå på jobb... Tiden går sakte når man går hjemme hele dagen. Jeg har lyst til å være sosial også, men det er et tiltak å reise på besøk, til og med til svigerforeldrene mine. Jeg er ikke der med mindre mannen er hjemme og spør om vi skal ta en tur ned.
Jeg er trøtt hele dagen, men, for en eller annen grunn, kvikner jeg til rundt midnatt. :p

Fra klaging til fryd - sparkene fra den lille er så herlige! Det har jeg virkelig savnet siden sist jeg var gravid. I uke 22 skal jeg til jordmor igjen, og jeg må si at jeg ser veldig fram til det. Hun er herlig å snakke med!

Må slenge med et bilde også. :p Jeg skulle ta noen treningsøvelser og gadd ikke gå på do først (i går tisset jeg 6 ganger på 4-5 timer! Det er absolutt ikke likt meg), så magen var skikkelig stor! :p Haha!
ImageUploadedByBV Forum1415146000.728808.jpg
 
I dag var jeg hos legen igjen for å få videre sykemelding. Jeg fortalte det at jeg var så lei av å bare gå rundt hjemme, så hun skrev ut 95% sykemelding, slik at jeg kan få prøve meg i jobb et par timer i uka. Jeg grugleder meg. :p Blir veldig spennende å se hvordan det kommer til å gå! Da jeg jobbet halvt var jeg helt ferdig etter èn time. :S
Tvi, tvi!
 
Da har jeg vært på jobb for første gang på , ja, hvor mange uker? 8 uker minst. Jeg jobbet i kun én og en halv time, og jeg kjente det var nok. Det var en rolig tid på dagen på jobb, så fryktelig sliten ble jeg ikke, men jeg kjente det godt i bekkenet. Likevel, fryktelig godt å være på jobb igjen! En kan bli sprø av disse ungene i barnehagen, men jammen kan man savne dem også.

På mandag skal jeg på kurs med de andre ansatte og på tirsdag skal vi ha planleggingsdag. I tillegg skal mannen på kurs fra mandag til torsdag. Æsj. :/ Så da må jeg ha barnevakt, og jeg føler at jeg har mast nok på svigers i det siste, men jeg har ingen andre å spørre. Får håpe det går seg til. :)
 
Måååå bare dele!

Jeg har lagt meg, og som vanlig MÅ jeg jo kjenne litt på magen. ;) Jeg kjenner veldig lite til kulen, så da tenker jeg at jaja, da ligger den lille lenger "inne". Jeg kjenner så litt her og der, og midt på navlen, der toppen av livmoren er, kjenner jeg en klump. Jeg presser forsiktig og klumpen beveger seg litt vekk. Jeg trykker forsiktig igjen og det samme skjer før den tredje gangen, da prøver den lille å ikke flytte på seg, så jeg beholder trykket og sakte gnir litt. Plutselig får jeg DET sparket i retur! :p Gjett om jeg skvatt! Det var helt fantastisk! Magisk!

Jeg elsker det lille gullet mitt! <3
 
Last edited:
Måååå bare dele!

Jeg har lagt meg, og som vanlig MÅ jeg jo kjenne litt på magen. ;) Jeg kjenner veldig lite til kulen, så da tenker jeg at jaja, da ligger den lille lenger "inne". Jeg kjenner så litt her og der og midt på navlen, der toppen av livmoren er, kjenner jeg en klump. Jeg presser forsiktig og klumpen beveger seg litt vekk. Jeg trykker forsiktig igjen og det samme skjer før tredje gangen prøver den lille å ikke flytte på seg, så jeg beholder trykket og sakte gnir litt. Plutselig får jeg DET sparket i retur! :p Gjett om jeg skvatt! Det var helt fantastisk! Magisk!

Jeg elsker det lille gullet mitt! <3
Så herlig :-D ♡
 
Oi, lenge siden jeg har oppdatert, men har ikke vært SÅ mye å oppdatere, og så er det et vanvittig tiltak å rigge seg til foran pcen. Orker ikke taste på iPhone i det uendelige heller.

I hvert fall.
Jeg beklager på forhånd; jeg føler jeg syter utrolig mye på Babyverden og i virkeligheten om formen min, trøttheten og bekkenet, men det er så altoppslukende! Det er vanskelig å 'se' så mye annet når du går med smerter og følelsen av at alt er et ork HELE tiden. Og så gå jeg på do konstant også, og det også er blitt slitsomt. Hver gang jeg reiser meg kommer det et trykk på blæra, selv om jeg var på do for fem minutter siden. Øm på undersiden av magen er jeg også... Nok om det.

Jula kom og gikk, og jeg er forsåvidt ganske fornøyd med hva jeg fikk til! Jeg fikk ryddet og vasket litt, og fem(?) sorter ble laget. Selve julaften og fram til første nyttårsdag har vært koselig, men også slitsom, og jeg gikk med stresshodepine i romjula på grunn av så mange besøk/middager pluss tur til familien min i Bergen, alt skviset inn i én uke. Jeg måtte si i fra til samboeren min at uka etter første nyttårsdag skal vi IKKE på besøk, ikke overhodet. Det var helt fantastisk!

Jeg jobber nå 90%, altså 3 timer i uka. Det kjenner jeg at det er toppen av det jeg klarer. Jeg var på jobb senest i dag. Veldig kjekt å møte ungene i barnehagen igjen, men jeg blir fort sliten av alt støyet, aktiviteten og lyset, av alle ting. Jeg tåler vanligvis ganske mye lyd i barnehagen, men nå tåler jeg mindre. Likevel, jeg har ikke lyst til å sykemelde meg helt, selv om samboeren min spurte om jeg ikke bare skulle gjøre det. Jeg syns det er godt å komme ut og treffe unger og kolleger på jobb!

Sist tirsdag var jeg hos jordmor, og der fikk jeg vite at babyen ligger i seteleie fortsatt. Det er tidlig, så jeg går ut ifra at babyen snur seg etterhvert. I mellomtiden 'koser' jeg meg med spark i blæra. Ellers er livet jeg kjenner bare en masse glidende bevegelser og knuffing. Jeg kan kjenne hodet til babyen, og til nå har den lille føltes så langt borte på en måte, men nå som jeg kjenner han eller henne og faktisk vet at det er hodet jeg er borti, er babyen kommet nærmere. Det er en god følelse! Jeg gleder meg veldig til å få treffe hvem det nå er som vokser inni meg. I natt drømte jeg om både fødsel (som riktignok stoppet opp) og baby. Det var veldig rart for jeg drømte at jeg lå på rygg og kjente på magen på bevegelser, og plutselig lå det en baby oppå meg. Jeg 'visste' jo at den lå i magen, men jeg kjente den så godt at den lå oppå meg med klær på og en MASSE brunt hår. Lignet hverken på meg eller mannen, men det var babyen min. <3 Så vi lå og koste. <3 Kanskje jeg drømte det slik fordi at jeg syns jeg er kommet nærmere babyen? At det ikke er så fjernt lenger? Jeg er ganske utålmodig også, det er vel derfor fødsel også var med i drømmen. Synd at det stoppet opp...

Jeg går på jerntabletter igjen, forresten, så jeg håper de fungerer. Istedenfor å ta annenhver dag har jeg bestemt meg for å ta hver dag. Håper det funker!

Jaja, nå er klokken halv elleve og jeg må legge meg. Jeg er trøtt og det er lørdag imorgen, ergo vesla er hjemme, så da må en bare komme seg i seng til riktig tid. I dag fikk jeg sove til halv ni, så jeg håper det blir sånn i morgen også! Vi reiser uansett til svigers og er der til søndag, så får uansett litt avlastning. En kan jo håpe at svigermor står opp med vesla på søndag også. ;)
 
Ikke bekymre deg for syting, det er vi flere som har holdt på med ;-) viktig at man får det ut innimellom! :)
 
30+1 i dag. Buhu, er blitt forkjøla i helga som var, så nå er formen enda mer bedriten. :( Men jeg har vært flink og prioritert søvn mens vesla er i barnehagen, så det hjelper mye på! Jeg skal egentlig på kurs på torsdag, men det er jeg 90% sikker på at jeg dropper. De timene er sjeldent veldig givende, selv om vi nå skal begynne å skrive litt mer oppgaver, men jeg satser på at de to kollegene mine som også tar kurset, kan oppdatere meg.
Jeg har fortsatt ikke bestemt meg for om jeg skal sykemelde meg 100% for denne uka eller om jeg skal jobbe inn de tre timene. Det må i såfall bli neste uke, og det kan bli tøft... Jeg vil bare helst ikke ty til enkle utveier hele tiden. Vi får se. Kanskje jeg er bra nok til å jobbe de tre timene på fredag. :) Håper på det!
 
34+4 idag! Jøye meg, det går jo framover! :)
Jeg var hos jordmor for nesten to uker siden der hun målte at symfysemålet ikke hadde vokst, så jeg skal inn igjen nå om to dager på ny måling. Ifølge skjema fra da jeg gikk med vesla, vokste det heller ikke så mye mellom to kontroller på denne tiden før det plutselig steg jevnt og trutt igjen, så jeg er ikke bekymret ennå. ;)

Det er masse liv, mye er smertefullt også. ;) I tillegg har jeg begynt å få kynnere, men de plager meg ikke så fælt. Bare litt ubehagelig når det står på. Har ca 5 kynnere i løpet av én dag, i hvert fall som jeg legger merke til.

Nå i helga kjøpte vi ny bilstol og jeg har funnet fram dyne til senga. :) Neste friperiode til mannen kjøper vi sikkert ny madrass også. Må tiden flyyyy! :D
 
37+1!
I dag har jeg vært på sykehuset til vekstestimering. Kurven hadde flatet ut hos jordmor i går, så hun ville ha meg inn til en sjekk. Det viser seg at alt var i orden, men fordi magemålet var litt lavere, snakk om millimeter, så ville de av rutine ha meg inn til ny kontroll om to uker. :) Er veldig godt at de er nøye! Så slipper man å lure. Legen estimerte vekten ved fødsel til å være ca 3500 gram, så det blir spennende å se. Vesla var jo bare 3170.
Ellers har jeg endel kynnere, og jeg kjenner det at babyen har seget lenger ned i bekkenet. Legen sa hodet var nok på vei til å feste seg. Det stanger mye nedover, i hvert fall. :)
 
Back
Topp