Corsylan under graviditet

Maja2020

Flørter med forumet
Har dere noen erfaringer med Corsylan eller annen hostesaft under graviditet?

Jeg har hostet siden 5 dager og nå har det blitt værre. Det er en vanlig forkjølelse med tørr hosten. Har nettopp fått Corsylan fra legen, han sa det er best å ta den 2-3 dager, ikke lenger. Og at hosten kan forårsake rier.
Føler jeg blir litt forbannet. Når jeg først ble forkjølet, tenkte jeg å ta paracet, men legen advarte meg mot den. Og nå selv Corsylan er ok.

Har noen her tatt Corsylan?
 
(Unnskyld at jeg svarer, har ikke tatt det selv) —men hørtes ut som legen din mente det var bedre å ta den enn å hoste for mye?:) hadde nok prøvd å ta litt hvis min lege sa det samme.

Paracet kan vi jo ta omtrent som normalt har jeg hørt. Men jeg skrur ned aktiviteten min hvis mulig, heller enn å ta Paracet for å fungere i en travel dag:)

God bedring til deg, slitsomt å gå syk i tillegg til å være gravid.
 
Det står:

Graviditet, amming og fertilitet
Rådfør deg med lege eller apotek før du tar dette legemidlet dersom du er gravid eller ammer, tror at du kan være gravid eller planlegger å bli gravid.
Cosylan bør bare brukes i korte perioder, på grunn av risiko for påvirkning av barnet.
Det er ukjent hvor mye av virkestoffet som går over i morsmelk. Cosylan skal ikke brukes under amming over lengre tid på grunn av fare for tilvenning av barnet. Rådfør deg med lege før regelmessig bruk under amming.
 
Jeg brukte de da jeg var gravid med storebror, som farmasøyt følte jeg at det var trygt og vurderte det som bedre enn å hoste så mye at jeg fremprovoserte kynnere.
 
Legene på jobben skriver ut cosylan i kort periode for gravide ved hoste over lengre tid..
Så det går bra :)
 
Paracet er også helt ok dersom du ikke har høye lever prøver fra tidligere f.eks :)
 
God bedring :)
 
Jeg fikk cosylan tidligere i vinter fordi jeg hostet sånn.
Merket at lillebror ble påvirket da, lite spark i timene etter jeg tok den... så tok bare noen få doser da jeg var desperat.
 
Jeg synes det høres kjemperart ut, det er jo et opiat? Men jeg ville hørt på legen likevel :) hvis hoste kan føre til rier skjønner jeg jo at det ikke er bra å gå sånn.

Men gjør i alle fall alt du kan for å unngå å bli verre. Skjerf, te, slapp av osv. God bedring :)
 
Jeg synes det høres kjemperart ut, det er jo et opiat? Men jeg ville hørt på legen likevel :) hvis hoste kan føre til rier skjønner jeg jo at det ikke er bra å gå sånn.

Men gjør i alle fall alt du kan for å unngå å bli verre. Skjerf, te, slapp av osv. God bedring :)

Høres enda mer rart ut å kunne ta morfin men ikke ibux hehe.. Men det kan man ..
 
Man kan ta ta cosylan i korte perioder. Som smertestillende er Paracet helt ok og om en har migrene eller lignende kan til og med paralgin forte tas i følge legen min. :) selvfølgelig vil man helst ikke ta, men det skal være trygt å bruke.
 
Jeg brukte cosylan i ca en uke da jeg ikke fikk sove uten når jeg var ca 18 uker. Kun en dose før jeg la meg :) viktig å ikke bruke den på dagtid.
 
Takk så mye for alle svar!!! Det å vite at flere har tatt den gir meg litt ro:)

Helt enig i at det er en risiko, men vil heller ikke få rier. Jeg hoster så sterkt at gutten min begynner å sparke like sterkt, antar at hosten er ubehagelig for ham.

Kjedelig å måtte velge mellom rier og stoffer som muligens kan påvirke barnet...
 
Jeg brukte cosylan i ca en uke da jeg ikke fikk sove uten når jeg var ca 18 uker. Kun en dose før jeg la meg :) viktig å ikke bruke den på dagtid.
Dey høres ut som en god løsning!

Legen sa 3 ganger per dag i løpet av 2-3 dager. Men damen på apoteket mente at jeg skulle ta den kun for å sove. Jeg skal prøve å ta så lite som mulig.
 
Dey høres ut som en god løsning!

Legen sa 3 ganger per dag i løpet av 2-3 dager. Men damen på apoteket mente at jeg skulle ta den kun for å sove. Jeg skal prøve å ta så lite som mulig.
Grunnen til at det ikke er så lurt å ta den på dagtid er for at slim i luftveiene ikke skal ligge og utvikle seg til en evt. lungebetennelse, det beste er å hoste det opp :)
 
Jeg fikk cosylan tidligere i vinter fordi jeg hostet sånn.
Merket at lillebror ble påvirket da, lite spark i timene etter jeg tok den... så tok bare noen få doser da jeg var desperat.
Merket også lite aktivitet dagen etter jeg tok det (tok det en gang på kvelden, i håp om å få sove). Opplevde imidlertid å bli så tørr i munnen av cosylanen at jeg ikke fikk sove, det gjorde vondt å puste helt ned i lungene, så jeg har ikke tatt det igjen. Jeg ville ikke tatt det for tørrhoste, da tørr munn er en av bivirkningene.
 
Merket også lite aktivitet dagen etter jeg tok det (tok det en gang på kvelden, i håp om å få sove). Opplevde imidlertid å bli så tørr i munnen av cosylanen at jeg ikke fikk sove, det gjorde vondt å puste helt ned i lungene, så jeg har ikke tatt det igjen. Jeg ville ikke tatt det for tørrhoste, da tørr munn er en av bivirkningene.

Cosylan er for tørrhoste da ;)
 
Back
Topp