Coronavirus gravid?

Bkno9195010

Blir kjent med forumet
Har noen hørt noe om hvordan det kan være for oss gravide å bli smittet med coronavirus?

Noen risikoer for fosteret feks?

Har noen hørt noe om hvordan det kan være for oss gravide å bli smittet med coronavirus?

Leste at de foreløpig vet lite men at det minner om
Saers å der har det ikke blitt oppdaget fare for fosterskade hos gravide som har hatt det, men økt risiko for spontanabort tidlig i svangerskapet. Skal reise til granca i morgen å kjenner jeg er litt bekymret

Takk for at du tar opp temaet!

Jeg lurer på det samme, ble sykt nervøs i går da dem opplyste at det hadde kommet til Norge. Drømte om det etterpå... siden dem snakket om å stoppe transport i krisefall, og min fastlege er langt unna, så bytter jeg i natt. Nå kan jeg bare ta en gå tur ned til lege og jordmor isteden. Uansett mer praktisk siden jeg ikke har lappen og mannen ikke alltid er i nærheten.

Også tenker jeg på at jeg har bestilt tidlig ultralyd på riks og fødeplass der, hva om dem bruker sykehuset til sånn Corona senter/behandling. Hva gjør jeg da? Hadde tragisk svangerskap sist og var på riks, kun dem jeg stoler på...

Jeg lurer på det samme, ble sykt nervøs i går da dem opplyste at det hadde kommet til Norge. Drømte om det etterpå... siden dem snakket om å stoppe transport i krisefall, og min fastlege er langt unna, så bytter jeg i natt. Nå kan jeg bare ta en gå tur ned til lege og jordmor isteden. Uansett mer praktisk siden jeg ikke har lappen og mannen ikke alltid er i nærheten.

Også tenker jeg på at jeg har bestilt tidlig ultralyd på riks og fødeplass der, hva om dem bruker sykehuset til sånn Corona senter/behandling. Hva gjør jeg da? Hadde tragisk svangerskap sist og var på riks, kun dem jeg stoler på...
Sniker
Hvis de blir å behandle viruset ved sykehuset ditt blir du nok informert hvordan du skal forholde deg til dette :)

Om det er noen som blir så dårlige av dette viruset, så kommer de garantert inn på sykehuset. Men de blir da (ihvertfall her jeg jobber) kjørt rett på rommet. Det betyr at smitte ikke blir tatt imot i akuttmotaket som ved vanlige innleggelser, men blir kjørt rett på post på den avdelingen som har ledig/rett smitteromme. Det er ihvertfall slik vi gjør det på sykehuset jeg jobber. Jeg er mer redd for at jeg må behandle personer som er påvist smitte, og at jeg må komme ut med at jeg er gravid FØR jeg er klar for å fortelle det på jobb. Men får vi tilfelle hos oss, så må jeg jo for jeg skal ikke inne på rom der det er påvist uansett hvor god beskyttelse vi bruker.
Og uansett, de gjør alt for å hindre at det er smitte på gyn/føden, de blir ofte sendt til andre avdelinger. ☺️ Håper jeg ikke gjorde deg mer usikker, men ville bare si hvordan vi gjør det hos oss, og sjansen er der for at det blir personer innlagt med virus.

Leste at de foreløpig vet lite men at det minner om
Saers å der har det ikke blitt oppdaget fare for fosterskade hos gravide som har hatt det, men økt risiko for spontanabort tidlig i svangerskapet. Skal reise til granca i morgen å kjenner jeg er litt bekymret
Ja jeg også skal til gran canaria i slutten av mars, men vurderer nå å avbestille turen..

Om noen blir behandlet på Riksen for dette er de veldig stengt isolert, og langt unna gyn/fostermed og føde, så det går nok fint :)
Vitigste du kan gjøre er å vaske hendene før du putter noe i munnen, det er ellers meldt om at eldre over 65 og kronisk syke er mest utsatt.

Jeg tror det aller viktigste vi kan gjøre her inne er å ikke skape unødig frykt rundt dette. Det er mange ting her i livet vi ikke kan innvirke på eller kontrollere. Og jeg tenker dette er en av de tingene. Sørg for god håndhygiene som alltid ved forkjølelse og influensaepedemier og ikke være for nær folk med luftveisssymptomer hvis man kan unngå det. Utover det tenker jeg vi må sette vår lit til folkehelsemyndighetene og helsepersonell til å ta vare på oss hvis vi skulle bli smittet.

Kjenner at jeg er litt bekymret selv, jobber i butikk på et kjøpesenter på østlandet:oops: Men som de sier; Pass på med god håndhygiene og følg rådene fra folkehelseinstituttet, ellers er det ikke så mye vi kan gjøre

Tror vi alle tenker likt her, at vi er litt bekymret. Jeg har tenkt mye på dette med hygiene, smittefare og slikt, og tenker da på 3-åringen jeg har fra før som går i barnehagen. Det hjelper lite at jeg er flink å vaske hendene, for barnehagen er jo DEN smittebomba. Får hun det med seg hjem, så er det vel umulig å ikke få det. Hun er jo kosete på mammaen sin, kommer inn til oss på morgenkvisten for å samsove litt før vi står opp. Hvordan skal man beskytte seg mot det som eventuelt kommer fra barnehagen da?

jeg jobber på sykehjem, om mange ansatte også blir syke så sliter vi med bemanningen. Om det skjer så må jeg vel bare beskytte meg godt mot smitte og gå på jobb tenker jeg

Jeg tenker også en del på hvor kjapt viruset kommer til noen nær meg, og jeg hamstret faktisk litt matvarer i dag i tilfelle jeg får karantene :wacky: Sikkert litt sprøtt, men jeg forventer det nesten siden jeg møter mange mennesker på jobb :p

Generelt så er det fornuftig å ha litt ekstra vann og mat med lang holdbarhet i huset, uten å være hysterisk. Mange uforutsette ting som ikke nødvendigvis trenger å være direkte farlig. Personlig har jeg en nødsekk med litt forskjellig. Husker det ble sendt ut et hefte om dette fra myndighetene i fjor. Wc papir er også en lur ting å ha litt ekstra av og bleier så klart. :p

Last edited:
Alle signalene tyder på at viruset har nådd regnbyen. Blir spennande å høre på pressekonferansen kl 14. jeg leser følgende på helse Norge sine nettsider og blir litt mer stresset.

Vedlegg

• E5C977C9-AF2E-4D6B-B237-CACB53BECF75.jpeg
    E5C977C9-AF2E-4D6B-B237-CACB53BECF75.jpeg
    30,7 KB · Visninger: 48
Jeg prøver egentlig å ikke bry meg så mye om det. Eneste grunnen til At jeg er LITT bekymra er pga graviditeten. Har mistet så mange ganger og er redd for å miste igjen. Jeg vil at det skal sitte nå.. i morgen er jeg 8+2 og det er det lengste jeg noen gang har kommet. Men jeg er sykemeldt så jeg går ikke ut døra med mindre jeg virkelig MÅ. Og dessuten så har jeg lest nå flere steder, at vanlig influensa er verre enn korona viruset. Det er faktisk ikke farlig med mindre man er gammel og kronisk syk. Jeg har nå veldig dårlig immunforsvar så jeg er egentlig i risikogruppen. Men jeg tenker at så lenge jeg følger rådene fra FHI, så gjør jeg hvert fall så godt jeg kan. Da gjør jeg mitt og da får det nesten være godt nok tenker jeg.

Tror vi alle tenker likt her, at vi er litt bekymret. Jeg har tenkt mye på dette med hygiene, smittefare og slikt, og tenker da på 3-åringen jeg har fra før som går i barnehagen. Det hjelper lite at jeg er flink å vaske hendene, for barnehagen er jo DEN smittebomba. Får hun det med seg hjem, så er det vel umulig å ikke få det. Hun er jo kosete på mammaen sin, kommer inn til oss på morgenkvisten for å samsove litt før vi står opp. Hvordan skal man beskytte seg mot det som eventuelt kommer fra barnehagen da?

Innom og sniker litt. Hade jag varit veldig bekymret for det, så hade jag bara putta ungen i badet efter bhg och skiftet til nye kläder... tror uansett ikke bhg er värsta stället änsålänge för just detta. Men er rimelig sikker på att jag ikke hade dragit til noe flyplass uansett hvor deilig det hade varit med ferie hverken som gravid, med baby, eller uten, men det er meg da. Tenker flyplasser er ett sted man skal undvika i förste omgang :)

Det er snakk om et influensavirus, som er mer smittsomt enn vanlig. De aller fleste tåler dette veldig fint:)

Store forsamlinger er lurt å unngå(flyplasser/konserter o.l) og ikke klemme og kysse på alle. Håndhygiene er et must. ❤

Back
Topp