Corona vs. ultralyd

Sola_

Første møte med forumet
Hei. Jeg har ultralydtime, uke 12, i starten av april. Er veldig bekymret for at timen skal bli avlyst og at jeg ikke skal få tatt ultralyd før etter uke 14. Nakkefold må sjekkes på ultralyd uke 11-14..

Tiltakene som medfører at ultralydklinikkene holder stengt varer i første omgang frem til 26.03, men jeg tenker det er mer sannsynlig at det forlenges enn at det ikke gjør det.

Jeg synes det er helt uholdbart at vi i 2020 ikke skal ha lov til å vite hva som foregår inni kroppene vår før det er for sent.

Er det flere her som deler min bekymring?

Jeg skulle også egentlig ha ultralyd på onsdagen som var (14+6), men den ble utsatt to uker, så da er det vel for sent å sjekke nakkefold. Forventer at den blir utsatt enda mer, eller da egentlig kanskje avlyst, fordi det blir veldig nærme oul, og jeg tror ikke jeg vil ha flere ul etter oul.

Det er jo selvfølgelig litt dumt for vår del, men det er jo en grunn for at timene blir utsatt og evt avlyst. Det har ingenting med at vi i 2020 ikke har lov til å få vite hva som foregår inni kroppene våre. Vanligvis ville du kunne bestilt seg tul (iallfall privat) til akkurat den datoen du vil. Men det er en veldig spesiell situasjon vi har havna i nå. Det sies jo at vi er i unntakstilstand, så da må vi nesten bare leve med det, tenker jeg :)

Det er selvfølgelig en kjip situasjon men vi er gravide. Det er mange som mister langt mer enn en ultralyd akkurat nå. Viktig å sette ting litt i perspektiv.

Samtidig synes jeg det må være lov å være skuffet over at ting ikke går som planlagt ❤️. Det betyr ikke at man ikke har har medfølelse med de som har det langt verre, eller at man ikke tar situasjonens alvor inn over seg.

Håper det ordner seg med ultralyden din, Sola_. Selv fikk vi målt nakkefold i uke 12, men jeg er veldig spent på om OUL vil bli gjennomført som planlagt (fire uker til..)..

Last edited:
Samtidig synes jeg det må være lov å være skuffet over at ting ikke går som planen ❤️. Det betyr ikke at man ikke har har medfølelse med de som har det langt verre, eller at man ikke tar situasjonens alvor inn over seg.

Håper det ordner seg med ultralyden din, Sola_. Selv fikk vi målt nakkefold i uke 12, men jeg er veldig spent på om OUL vil bli gjennomført som planlagt (fire uker til..)..

ordinær ultralyd vil de nok prioritere å få til, da dette har stor betydning for fødselsdato, fødeplass og bemanningsplaner. I verste fall vil evt de private klinikkene få oppdraget over sykehusene. Vil bare henvise til at antall sykehusansatte i karantene har sunket litt i dag. Som der jeg jobber hvor nesten hele avdelingen min er tilbake i morgen

Vi var heldige og fikk komme inn til avtalt ultralyd i uke 12 for å sjekke nakkefolden. Og det var 12.mars, den dagen alt ble forandret. Akkurat den undersøkelsen er jo veldig viktig for mange, så jeg tenker at det er naturlig å kjenne på en bekymring.

Håper det ordner seg :Heartred

Last edited:
Forstår deg kjempegodt, og tenker at det må være lov til å føle på at ting er usikkert om dagen. Kjenner selv at jeg synes dette er en vanskelig tid å være gravid på. Selv er jeg veldig lei meg for at mannen ikke får være med på OUL, etter at han etter 2 års prøving endelig skal bli far. Det betyr ikke at jeg ikke ser at andre opplever ting som er værre, men vi har ventet på dette så lenge at jeg blir lei meg for at opplevelsen ikke blir sånn som vi så for oss.

Vet ikke om jeg har så mange betryggende ord, TS, jeg tror også som deg at det er stor sjans for at tiltakene blir forlenget.. Men vil si at jeg forstår usikkerheten du kjenner på, det er generelt mange bekymringer som gravid og jeg opplever selv at de blir forsterket i den situasjonen vi er i om dagen.

Jeg deler absolutt din bekymring!
Har prøvd å bestille ny time da min forrige UL time ble avlyst, men er vel med stor sannsynlighet at også denne blir avlyst.

Jeg tenker også at det er og skal være lov å være bekymret, lei seg og irritert over den situasjonen vi nå er i, og irriterer meg smått over de som angriper de som snakker ut om slike følelser. Værtfall vi som er gravide, med alle ekstra hormoner og følelser, klart vi tar det tungt, det var ikke slik vi så for oss at graviditeten skulle bli.

Det er bare å krysse fingrene for at alt står bra til inne i magen, og for at situasjonen bedrer seg snart

Hei. Jeg har ultralydtime, uke 12, i starten av april. Er veldig bekymret for at timen skal bli avlyst og at jeg ikke skal få tatt ultralyd før etter uke 14. Nakkefold må sjekkes på ultralyd uke 11-14..

Tiltakene som medfører at ultralydklinikkene holder stengt varer i første omgang frem til 26.03, men jeg tenker det er mer sannsynlig at det forlenges enn at det ikke gjør det.

Jeg synes det er helt uholdbart at vi i 2020 ikke skal ha lov til å vite hva som foregår inni kroppene vår før det er for sent.

Er det flere her som deler min bekymring?
Deler din bekymring❤️ Er det helt stengt uten mulighet for å få en nødvendig time i hele fylket? Alle jordmortimer i kommunen her var avlyst og skulle tas over telefon. Før helgen fikk jeg plutselig litt brun blod fra skjeden og ringte jordmor som forstod min bekymring og tok meg inn til en time i dag fordi det ble ansett som nødvendig. Dersom du er veldig bekymret så bør det vel være et tilbud med ultralyd i fylket du bor i? Psykisk helse er også viktig å ta vare på. Men! Dersom det ikke er krise for deg så anbefales det å holde seg inne og håpe på det beste❤️

Last edited:
Her fikk jeg dratt på UL forrige uke, privat, uten problemer. Partner fikk også være med inn. Det var ikke så mange med time den dagen, hvis ikke måtte han vært ute i bilen! Men ellers har ikke det å dra på UL vært noe problem.

Tenker at det kunne vært verre. jeg har krav på ekstra oppfølging men valgte å avlyse den selv da jeg ikke hadde lyst å reise i 3-3,5 time en vei i disse korona tider...

Back
Topp