Corona 15 mnd, overtenking... Hjelp

abrakad

Forelsket i forumet
Jeg blir så lei av meg selv og dette hodet mitt.
Jeg har heletiden vært redd for mini, noen kaller meg nesten for manisk fordi jeg overtenker alt som kan overtenkes når det kommer til sykdom.. Det er så slitsomt. At han slår seg og sånt er jeg ikke redd/ bekymret for. Men feber, slim, tett nese, nedsatt allmenntilstand osv. Det bekymrer meg så helt sinnsykt og jeg har tenket på meg muskelknuter i nakken og hodepine iløpet av dagen. Lille var dårlig inatt, fant ikke roen, gråt, var så varm at jeg trodde han hadde over 40 i feber, men det var ikke feber, bare 37.4. Allikevel fant han ikke roen og bare lå å spann i senga. Jeg var rådvill og livredd. Livredd feberkrampe selv om han ikke hadde feber, livredd at han skal få surstoffmangel i søvne, slim som skulle sette seg i lungene, er det for varmt på rommet, for kaldt? Osv.
Imorges fikk han en positiv korona test og verden min raste sammen. Han har hatt feber i hele dag og opp i 39.5 nå ikveld. Hva gjør jeg inatt? Vekker han etter 8 timer å gir ny paracet? Går inn og vekker for å sjekke om han responderer? Bare kjenner på han og ikke gir paracet om han ikke er varm? Jeg må jo vekke han for å måle feberen? Skal jeg ha på alarm hver time? Hva om han får feberkrampe og jeg ikke våkner?
Ja dere skjønner tegninga med hodet mitt rundt det her....

Kan noen svare på dette og komme med noen gode råd generelt på corona, feber på natt osv.

Kan legge til at han har drukket kjempebra idag, spist litt mindre enn vanlig men det er vell normalt

Vi pleier å sove sammen med syke barn. Jeg vil tro han våkner av seg selv om formen blir verre og da kan du gi mer febernedsettende da hvis han har feber. Jeg er akkurat som deg. Tåler svært dårlig syke barn og overtenker alt. Sover omtrent ikke og må liksom overvåke i tilfelle forverring. Veldig slitsomt. Har også opplevd feberkramper flere ganger med eldste, men da er det når feberen har steget fort. Aldri opplevd med yngste.

Mine våkner alltid hvis de får feber om natta :) har aldri opplevd at de ikke sover kjempeurolig ved feber.
Vi sover alltid med syke barn. Da hører du med èn gang om noe skjer. Friske barn på 15 mnd tåler korona og generelt sykdom ganske godt! Men ring lege dersom du blir bekymra. Man kan kle av dem og se om det er inndragning i brystet når de puster, det kan bety at de sliter med pusten. Men det vil du stort sett som regel merke. Og hvis han bruker smokk så er det er godt tegn på at de puster godt at de orker å bruke smokken.
Bytt på hvem som ser til barnet sånn at du akn virkelig slappe av litt, man blir mer redd og engstelig jo mindre man sover :)
Ellers god bedring! Babyen min på 11 mnd hadde akkurat korona, feber i et par døgn og slapp, snørrete osv men det gikk veldig bra. Hun var mer syk med RS-virus i høst

Stor klem! Jeg er også veldig forsiktig med enkelte sykdommer, corona er en av de. 1,5åringen vår beskytter jeg med klør og nebb mot jævelskapen. Håper det går bra, ville bare gi medfølelse og si det er flere av oss som forsøker å beskytte barna <3

Vi sover også med syke barn, vel forsåvidt om de er friske også. Feber er normalt, og ville gitt paracet for å lindre ubehag, lette søvn og appetitt. Vi timer det inn litt etter det.

Du vekker ikke barn med feber eller sykdom med mindre du føler det er høy feber eller er redd for andre ting som hjernehinnebetennelse el og vil se nærmere an mm. Dette høres mer normalt ut. La barnet sove, hen våkner hvis det er ubehag. Sørg for drikke, server ting du vet barnet liker disse dagene om det så er potetgull eller brødskive med leverpostei for 5gang.

Det er vanskelig å måle feber på barn som sover og har sovet, kroppen stabiliserer seg selv litt når de sover. Når de våkner til øker feber. Der ligger også svaret: nei, du vekker ikke for å måle feber. Har du pannetermometer kan du måle sovende barn også hvis du er usikker. De er jo ikke helt nøyaktige, men man vet jo hva som er "vanlig" måling med disse. Når barnet sover senkes ofte temperaturen, og er det på et kjølig rom klarer du ikke måle feber med pannetermometer fordi de blir kjølige i huden, det er min erfaring.

Sørg for at barnet ikke fryser, men samtidig at det er kjølig nok. Det kommer å gå bra. Om noen dager er hen frisk igjen. Du BLIR å se hvis noe er alvorlig, både nå og senere sykdommer.

Vi sover også med syke barn, vel forsåvidt om de er friske også. Feber er normalt, og ville gitt paracet for å lindre ubehag, lette søvn og appetitt. Vi timer det inn litt etter det.

Du vekker ikke barn med feber eller sykdom med mindre du føler det er høy feber eller er redd for andre ting som hjernehinnebetennelse el og vil se nærmere an mm. Dette høres mer normalt ut. La barnet sove, hen våkner hvis det er ubehag. Sørg for drikke, server ting du vet barnet liker disse dagene om det så er potetgull eller brødskive med leverpostei for 5gang.

Det er vanskelig å måle feber på barn som sover og har sovet, kroppen stabiliserer seg selv litt når de sover. Når de våkner til øker feber. Der ligger også svaret: nei, du vekker ikke for å måle feber. Har du pannetermometer kan du måle sovende barn også hvis du er usikker. De er jo ikke helt nøyaktige, men man vet jo hva som er "vanlig" måling med disse. Når barnet sover senkes ofte temperaturen, og er det på et kjølig rom klarer du ikke måle feber med pannetermometer fordi de blir kjølige i huden, det er min erfaring.

Sørg for at barnet ikke fryser, men samtidig at det er kjølig nok. Det kommer å gå bra. Om noen dager er hen frisk igjen. Du BLIR å se hvis noe er alvorlig, både nå og senere sykdommer.
Wow dette trengte jeg å høre, tusentakk! :Heartpink

Vi gir stort sett ikke Paracet ved feber under rundt 40, men vi har sånt termometer en tar ved pannen som vi kan kontrollere litt mens de sover uten at vi må vekke dem. Vi sover også med syke barn. Jeg vil tro du våkner om barnet blir verre om natten, men hvis du selv blir syk risikerer du også feber og litt nedsatt evne til å få med deg hva som skjer. Jeg ville nok hatt på alarm etter noen timer for å se om lille virker ok, men ville ikke vekket et barn som sover med mindre det virker som noe alvorlig er på gang.

Jeg blir så lei av meg selv og dette hodet mitt.
Jeg har heletiden vært redd for mini, noen kaller meg nesten for manisk fordi jeg overtenker alt som kan overtenkes når det kommer til sykdom.. Det er så slitsomt. At han slår seg og sånt er jeg ikke redd/ bekymret for. Men feber, slim, tett nese, nedsatt allmenntilstand osv. Det bekymrer meg så helt sinnsykt og jeg har tenket på meg muskelknuter i nakken og hodepine iløpet av dagen. Lille var dårlig inatt, fant ikke roen, gråt, var så varm at jeg trodde han hadde over 40 i feber, men det var ikke feber, bare 37.4. Allikevel fant han ikke roen og bare lå å spann i senga. Jeg var rådvill og livredd. Livredd feberkrampe selv om han ikke hadde feber, livredd at han skal få surstoffmangel i søvne, slim som skulle sette seg i lungene, er det for varmt på rommet, for kaldt? Osv.
Imorges fikk han en positiv korona test og verden min raste sammen. Han har hatt feber i hele dag og opp i 39.5 nå ikveld. Hva gjør jeg inatt? Vekker han etter 8 timer å gir ny paracet? Går inn og vekker for å sjekke om han responderer? Bare kjenner på han og ikke gir paracet om han ikke er varm? Jeg må jo vekke han for å måle feberen? Skal jeg ha på alarm hver time? Hva om han får feberkrampe og jeg ikke våkner?
Ja dere skjønner tegninga med hodet mitt rundt det her....

Kan noen svare på dette og komme med noen gode råd generelt på corona, feber på natt osv.

Kan legge til at han har drukket kjempebra idag, spist litt mindre enn vanlig men det er vell normalt

kan bare svare for meg selv, men kjenner meg igjen i alt du skriver og bekymrer deg for. Her har vi alltid syke barn på rommet med oss sp lenge det er feber involvert! Fikk påvist covid selv i kveld på eldste, LG jeg legger meg helt automatisk inn hos han for å kunne overvåke han. Her er jeg blitt mer rutinert på noen år på sykdom, men kommer nok alltid til å sove inne hos de på natt uansett til allmenntilstanden er mer normal :)

Back
Topp