Concerta voksen medisinering

89modellen

Betatt av forumet
Noen positive erfaringer her ?
Noen som bruker dette som er i vanlig jobb, har normal familie situasjon og generelt ett a4 liv?

Føler dette er ganske stigmatiserende og at man nærmest er utviklings hemmet om man bruker /prøver ut slike sentralstiumulerende medisiner.

Noen som vil fortelle om sitt bruk av dette og sine erfaringer ?
Jeg er også redd bivirkninger.

Ingen erfaringer med dette selv, men ser ikke hvorfor det skulle være stigmatiserende...om medisinen kan hjelpe, så er vel det det viktigste?

Utviklingshemmet er bare et veldig misforstått ord i mine øyne, og er derfor noe jeg sjeldent bruker ;)

Nå er det ingen som behøver å vite at du tar dem heller vel..

Ja, eller at man skal bli stemplet da. Det jeg mener :)

Men alle trenger vel ikke vite at man går på det heller? :)

Om det er adhd det er snakk om, er vel der jeg er mest kjent med medisinen, så kjenner jeg personer med det som fungerer veldig fint i en vanlig hverdag :)
Jeg hadde kjent en fyr i et år før jeg fikk vite at han gikk på ritalin...

Ingen grunn til å dømme noen av den grunn:) da er det vel heller dem som burde tenke seg om noen ganger ekstra..

Jeg rekker opp ei hånd, er snakk om ritalin.. holdt det hemmelig i en del år, men etterhvert begynte jeg å fortelle mine nærmeste at jeg tok medisin og det er jo ikke akkurat sånn at jeg var en annen før/etter de fikk vite at jeg var medisinert.. Noen kommer jo med den der `blir du fort sint du da?` og noen andre teite, typiske spørsmål :/
Men jeg er meg, og sånn er jeg ;)

Jeg rekker opp ei hånd, er snakk om ritalin.. holdt det hemmelig i en del år, men etterhvert begynte jeg å fortelle mine nærmeste at jeg tok medisin og det er jo ikke akkurat sånn at jeg var en annen før/etter de fikk vite at jeg var medisinert.. Noen kommer jo med den der `blir du fort sint du da?` og noen andre teite, typiske spørsmål :/
Men jeg er meg, og sånn er jeg ;)
Hvordan har du det med kontra uten...? (Om jeg kan spør).
Er du redd hjerte bivirkninger ? Tenker en del på det... Ikke og med jeg har barn som jeg ikke vil skal miste mammaen sin.

Jeg gikk på concerta fra 16-20 ca. Ble veldig deprimert, mistet all matlyst og hadde det bare fælt. Nå er jeg 21 og går ikke på noe og fungerer mye bedre.

Eldstejenta her begynte på Conserta da hun var ca 15 år, har blitt mer utadvendt og mindre sjenert. Mer rett i ryggen ute blant folk og tåler mer "psykisk stress/press" ute blant andre. Hun har rett og slett blitt ei ny jente :). Hun sier selv at hun følger mer med på skolen og at hun fungerer bedre der generelt, noe vi også ser på karakterene hennes. Hun er 17 år nå.

Eneste erfaring er barn med det.
Her synker matlysten.
Jeg merker humørforandringer MER på kortidsvirkende semtralstimuletende, som Medikinet og Ritalin.
Merker også en enorm sultfølelse når virkningen av Concerta går ut på kvelden.
Samtidig sliter vi med innsovning på kvelden.

Hvordan har du det med kontra uten...? (Om jeg kan spør).
Er du redd hjerte bivirkninger ? Tenker en del på det... Ikke og med jeg har barn som jeg ikke vil skal miste mammaen sin.
Det er en del forskjeller med og uten.. Men vil jo gjerne klare meg uten! Forskjellene blir mindre kontroll på følelser og tempranmanget, dårligere husk, dårlig konsentrasjon, dårligere impulskontroll og mer dårlige tanker om alt og ingenting rett og slett!

Ikke tenkt noe på hjertet.. At jeg fungerer så godt som JEG kan for familien min hver dag er det viktigste!!
Har hatt en lang pause nå Pga to ganske tette graviditeter, men skal til legen for å få flere resepter nå.

Jeg gikk på concerta fra 2007 frem til høsten 2013. Fikk en del bivirkninger jeg da, og fant ut at jeg fungerer bedre uten. Det hadde bare flere ulemper enn fordeler for min del. Men fikk aldri følelsen av å bli sett ned på eller stigmatisert fordi jeg gikk på dem.

Mitt råd er å prøve de ut, fungerer det dårlig så slutter du :-)

Jeg har gått på conserta i 7 år, absolutt det som fungerer best for meg i hvertfall :-) prøvd Ritalin også, men det blei for mye styr syns jeg, merket med en gang når tablettene begynte å gå ut og når jeg måtte ta neste dose. Utrolig slitsomt med de opp og nedturene i løpet av dagen. Conserta er jeg veldig fornøyd med :-) plutselig kunne jeg leve livet uten å bekymre meg over absolutt ALT. Blei også myyye mer konsentrert. Kjørelæreren spurte meg faktisk et par ganger om jeg hadde glemt å ta tablettene, og det stemte begge ganger :p barnet hans ble utredet den tida jeg tok lappen, derfor hadde vi snakket en del om det, hvis ikke hadde han ikke spurt regner jeg med.

Gikk plutselig opp 2 karakterer i alle fag på skolen, og klarte å holde på lenger med ting, enn å begynne å avslutte alt jeg holdt på med ganske fort.

Men det er jo noe du må teste ut selv :-) om du får bivirkninger så må du jo tenke over om de veier opp for hvordan du er uten medisiner! Ofte så merker du kanskje ikke selv hvordan medisinene egentlig fungerer, så hør med noen nær deg? Om de merker forskjell over en periode.

Eneste bivirkningene jeg fikk var veldig dårlig matlyst i begynnelsen, hodepine og til tider hjertebank, men det gikk over etter en stund :-)

Mitt råd er å prøve de ut, fungerer det dårlig så slutter du :-)

Jeg har gått på conserta i 7 år, absolutt det som fungerer best for meg i hvertfall :-) prøvd Ritalin også, men det blei for mye styr syns jeg, merket med en gang når tablettene begynte å gå ut og når jeg måtte ta neste dose. Utrolig slitsomt med de opp og nedturene i løpet av dagen. Conserta er jeg veldig fornøyd med :-) plutselig kunne jeg leve livet uten å bekymre meg over absolutt ALT. Blei også myyye mer konsentrert. Kjørelæreren spurte meg faktisk et par ganger om jeg hadde glemt å ta tablettene, og det stemte begge ganger :p barnet hans ble utredet den tida jeg tok lappen, derfor hadde vi snakket en del om det, hvis ikke hadde han ikke spurt regner jeg med.

Gikk plutselig opp 2 karakterer i alle fag på skolen, og klarte å holde på lenger med ting, enn å begynne å avslutte alt jeg holdt på med ganske fort.

Men det er jo noe du må teste ut selv :-) om du får bivirkninger så må du jo tenke over om de veier opp for hvordan du er uten medisiner! Ofte så merker du kanskje ikke selv hvordan medisinene egentlig fungerer, så hør med noen nær deg? Om de merker forskjell over en periode.

Eneste bivirkningene jeg fikk var veldig dårlig matlyst i begynnelsen, hodepine og til tider hjertebank, men det gikk over etter en stund :-)
Hjerte bank er jo skummelt ? Ellers er jeg glad for at det var bra for deg :)

Back
Topp