Godt det gikk bra, til tross! Skjønner jo at du da vil slutte helt, når du fikk den beskjeden.
Jeg hadde morkakesvikt i forrige svangerskap som endte med dødfødsel, og jeg fikk streng beskjed om at det ikke hadde noe med hva jeg hadde spist og drukket å gjøre - men jeg vet jo jeg holdt meg innafor retningslinjene og var stort sett et godt stykke unna 200 mg koffein om dagen. 1 liter cola om dagen tilsvarer 150 mg koffein, det tilsvarer samme mengde som i ca 3 dl kaffe (for de typene med 50 mg pr dl, noen har vel opp mot 60 mg). Jeg drakk vel på det meste halvparten av det (cola altså, kaffe drikker jeg ikke), men ikke nødvendigvis hver dag og stort sett bare ett glass eller to. Koffein har jeg ikke sett nevnt i alle de artiklene jeg har lest om morkakesvikt, men i artiklene om koffein og graviditet så viser de til at for store mengder har innvirkning på vekten til fosteret. Der viser de til forskning som sier at de som fikk i seg over 300 mg koffein om dagen som gravid, hadde 60 % større sjanse for at barnet veide for lite i forhold til lengden på svangerskapet, så det ER jo en faktor når det kommer til vekt hos babyen. Men, morkakesvikt oppstår som regel på grunn av blodpropper i morkaka, infeksjoner eller lignende - ikke at en drikker noen glass cola eller noen kopper kaffe om dagen. Hadde det vært så stor risiko så hadde anbefalingene vært å kutte det omtrent helt ut, og ikke maks 200 mg om dagen.
Holder en seg innafor retningslinjene så skal en være rimelig trygg. Dvs max 200 mg koffein om dagen. Jeg ville ikke drukket rundt literen selv om det er innafor da, for da har man litt lite å gå på ellers. Det er jo faktisk koffein i sjokolade også (vet ikke om det gjelder alle typene, har ikke vært spesifisert i de artiklene jeg har lest), så greit å ha litt slingringsmonn for de mindre opplagte kildene til koffein.