Cola vs Pepsi Max?

mamma til snart 4

Flørter med forumet
Jeg er helt avhengig av cola.. Men siden sukker ikke er så bra i store mengder, har jeg godt over til Pepsi Max..men en veninne av meg sa at jeg likesågreit bare kunne drikke cola for det var tilsatt så mye kunstige greier i light brusen som kunne være mer skadelig! Stemmer det? Ble veldig forvirret av det ho sa..

Man skal egentlig ikke drikke mye av verken cola eller pepsi pga koffein. Det er samme anbefallingene for cola som for kaffe i svangerskapet. Max 3-4 kopper dagen. Og det er Maks! Før jeg ble gravid drakk jeg innimellom Cola Zero. Hvis jeg vil ha Cola nå så drikker jeg vanlig orginal Cola. Grunnen til dette er at Cola Zero, Cola Light og Pepsi (all light brus) er tilsatt aspartam (kunstig stoff). Det er ikke gjort nok forskning på hvordan dette stoffet påvirker kroppen og flere leger har begynt å fraråde gravide å drikke mye light-brus. Pepsi eller Cola - jeg ville ikke drukket mye uansett

sukker blir du feit av og får hull i tennene...
light-brus får du hull i tennene av, og de kunstige søtningsmidlene er heller ikke bra..

Matportalen.no sier følgende:
Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.
Cola inneholder 13 mg koffein pr dl.

Så du kan drikke en liter cola før du går over grensene for koffein da, men det er jo som sagt sukkeret... og de kunstige søtningsmidlene...

jeg har vært avhengig av pepsi max helt til dette svangerskapet.. ble avvent da jeg lå langflat med kvalme, og nå frister det ikke...
Drikker heller juice eller et glass fanta.. Ikke så veldig sunt det heller, men det er iallefall litt vitaminer i juicen da :)
I tillegg har jeg endelig lært meg å drikke vann...

Var avhengig av pepsi max før jeg ble gravid. Nå klarer jeg ikke tanken eller smaken på det, Snufs..... Men bra for tenna mine hehe. Cola drikker jeg sjelden, men tar gjerne ett glass hvis vi spiser ute, da er det godt

Skjønner at det ikke er bra med verken cola, pepsi eller pepsi Max, jeg drikker ikke like mye nå som da jeg ikke var gravid, for da drakk jeg ikke annet enn cola.. Men når jeg først skal drikke dette da, hva er best? Cola eller Pepsi Max? Eller er det like ille begge delene? :p Skulle ønske jeg fikk skikelig avsmak da kvalmen var på det verste, men sånn ble det nok ikke... :)

hmmm,,pepsi max er klart bedre å drikke ,jeg drikker det.Selv om det er kunstig stoffer i pepsi max,er det bedre en cola fra min side altså ;)
men det som er farlig med pepsi max er aspartam,som jeg har hørt er kreft fremkallene.,men vet ikke om det var det stoffet,men det er ihvertfall et stoff i pepsi maxen som er ikke bra.så det er det som er ulempen!så derfor drikker jeg ikke så mye av det lenger men litt er greit.:)

Jeg ville valgt Cola. Sukker er det i masse matvarer og man vet hvordan det virker på kroppen. Hvis det er som du sier at du ikke drikker mye så blir du ikke feit. Aspartam derimot kan gi skade på forsteret. Hvis jef måtte velge så hadde jeg heller blitt feit enn å putte i meg noe som kan være skadelig.

Jeg tror ikke det handler om at man blir feit,men jeg liker bare ikke cola derfor drikker jeg pepsi max ihvertfall.Vet det er ikke bra for fosteret,men jeg syntes det er da bedre å drikke noen glass med pepsi max enn å røyke/drikke alkohol som jeg har sett flere som gjør.Men de som ikke kjenner forskjell ,anbefaler jeg da de som er gravide om å drikke cola i steden fordi det er litt bedre.

Nei feit har jeg aldri vært, heller undervektig så colaen har ikke den virkningen på meg, er heller at jeg er redd for å få svangerskaps diabetes eller noe derfor jeg nå drikker Pepsi max, men ser ut som om jeg bytter til bake siden det kan være farlige stoffer i Pepsi max.. Men nå tror sikkert noen av dere at jeg kaster i meg stoooore mengder her men det er ikke så gale..hehe, Max 1,5 om dagen og det er Max...

Er i grunn avhengig av pepsi max å siden så mange er det er jo det et varsku i seg selv. hva putter de i brusen som gjør folk avhengig? Nei du skal ikke ha så mye kunstige søtstoff i seg, dessuten er pepsi max søtsugtriggende, man putter gjerne noe annet søtt i munn i større grad enn når man drikker sukkerholdig brus. jeg syns likevel pepsi max er bedre enn cola, det er fordi cola har sinnsykt mye sukker i seg, hadde det vær ti forhold til annen sukkerholdig brus ville jeg nok kanskje like gjerne drukket den med sukker. Spørsmålet er hvor store mengder du må ha i deg hver dag, er det snakk om flere flasker liksom.

Selv har vi kuttet ned på brus i uka og kjøper kun en flaske hver til helga, siden det trigger andre søtbehov. vi drikker fun light ellers :) (ja søtstoff der og, men drikker ikke på langt nær så mye saft som man gjorde brus)

PEPSI MAX...syns ikke Cola smaker no særlig.

Jeg var pepsi max avhengig før jeg fant ut at jeg var gravid, men kuttet det ut helt på dagen pga koffeinen.. Men må innrømme at jeg kjøper en halvliter en gang i blant, men det er veldig sjeldent.. Er jeg hos en venninne som serverer pepsi max tar jeg gjerne et glass, maks to.. 
Er jo en grunn til at de advarer mot det! :) 

Back
Topp