Cola og salt mot dehyrdrering?

Bruker298kfa

Elsker forumet
Jeg synes man bør være litt forsiktig hva man tipser folk om, for det er ikke akkurat hensiktsmessig å drikke sukker og spise salt dersom man er dehydrert.
Å innta salt og sukker vil jo bare forverre dehydreringen.
Det er anbefalt å drikke eplejuice og farris for å dekke salt/sukker-tapet.

Just sayin'...

Er helt enig med deg. Det dummeste jeg hører er de som gir ungen Cola fordi de er redd for at barnet skal blir dehydrert. Cola tørker ut kroppen. Da er det faktisk bedre å gi dem saft eller juice. Farris og eplejuice er det jo nesten ingen som vil ha. Dessuten er det mye salt i Farris. Men blandingen skal liksom binde magen. Jeg har anbefalt blåbærsaft om noen kaster opp, fordi at det roer magen for mange. Men hjelper det ikke, så hjelper det ikke.

Det er vel rimelig logisk....
Salt binder jo vannet, derfor vil ikke det hjelpe overhodet...
Men jeg tror mange missforstår den der, og tror at siden salt binner vann, så vil man holde på vannet lenger og dermed ikke bli dehydrert.
Men problemet er vel at når saltet binder vannet, kommer ikke vannet til der det skal, og man blir dermed værre??

Jeg vet ikke sikkert altså, derfor jeg spør??

Rekekreke skrev:
Men jeg tror mange missforstår den der, og tror at siden salt binner vann, så vil man holde på vannet lenger og dermed ikke bli dehydrert.
Men problemet er vel at når saltet binder vannet, kommer ikke vannet til der det skal, og man blir dermed værre??

Når saltet binder vannet, så tisser man ikke. Det suger opp væsken, og man blir dehydrert. De tenker vel som så at det binder magen, slik at de ikke spyr opp væsken, men den gjør jo samtidig at den ikke flyter igjennom kroppen.

Rekekreke skrev:

Joda det stemmer, men jeg tror mange velger å spise salt for å erstatte tapet ernæringsmessig.
Vet ikke om så mange tenker over at salt binder vann...? Aner ikke jeg:P

Rehydreringsvæske inneholder vann, sukker og salt, men man må være nøye med målene.   Dessuten anbefalte hs salte kjeks... og eplejuice og farris da.

Back
Topp