Jeg har Chinese Crested Powder Puff (og nakne og da... ) og er oppdretter av rasen.
De er svært glade i barn er min erfaring, og mennesker generellt. Men på denne rasen som alle andre er det variasjon på temperamentet, og det fins også mange hunder som er usikre og tilbakeholdne f.eks.
Jeg er veldig kresen på temperament og har også karakter(mental)-testet stamtispa mi for å sjekke at det jeg ser på som godt gemytt er bra nok, og det var det [:D].
CC er ikke veldig glad i å være alene, men det er heller ikke noe problem å lære de til å være alene hjemme, bare man bruker litt tid og ikke hiver det over på dem i løpet av noen dager. Oppdretters jobb er også viktig ang sosialisering og avvenning fra mor, og for å få valper som er mer selvsikre og mer selvstendige selger jeg ingen valper før de normalt er 10 uker gamle. Det hjelper mye på det å lære de å være hjemme alene når man overtar valpen.
Men igjen, en CC er ikke særlig glad i å være alene, og jeg ser helst av valper jeg selger enten ikke er mer alene hjemme enn en halv arbeidsdag eller har andre hunder/dyr de kan være sammen med når de er alene.
Dette er en rase for dem som ønsker å bruke mest mulig tid av døgnet sammen med hunden sin.
Mine hunder har aldri bjeffet noe særlig. Jeg er ikke glad i bjeffehunder, må gjerne bruke litt stemme under lek o.l. men å stå å bjeffe er ikke aktuellt her [8D], og aldri hatt noe problem med det heller.
Den trenger ikke mye mosjon, men den takler mye mosjon om det er slik man vil ha det. De klarer fint å holde tritt med større hunder på lengre turer om man ønsker det.
Det er ofte enklere å få en sommervalp renslig enn en høstvalp om man har naken (ettersom de ikke er så glad i ufyselig vær.... ) men igjen det er svært forskjellig fra hund til hund. Har solgt valper som har blitt renslig etter bare noen uker. Powder Puffene syns gjerne det er helt herlig å være ute og er mye kjappere å få renslige. Første kullet mitt hopper valpene ut og inn selv fra 7 ukers alder for å gå på do [:D]