cetirizin?

Hjerteknuseren

Betatt av forumet
Noen her som vet om jeg kan ta det?
Kuttet ut allergitablettene med en gang jeg fant ut at jeg var gravid, men nå hoster jeg så jeg bryter meg og er konstant tett :hungover:

Ei venninne sa i stad at ny forskning viste at det ikke var farlig å gå på ved graviditet...
Noen som vet???

Følgende står i felleskatalogen, på bildet :)

Ville ringt fastlegen for sikkerhets skyld :)ImageUploadedByBV Forum1442244297.996892.jpg

Om du har spørsmål om medisiner og graviditet så er det TryggMammaMedisin som jobber for å gi informasjon om oppdatert forskning på medisinsbruk i svangerskapet og ved amming. Der kan man gratis spørre om råd.

I forhold til allergimedisiner så har de egne svarsider om det:
https://www.tryggmammamedisin.no/?page_id=433&tID=22

Fastleger er ikke like oppdatert, med mindre de selv henter informasjon fra disse (RELIS er de som skal gi oppdatert informasjon til alle leger her i landet). ;)

Edit:

Dette er informasjon om siden:
"Ansvarlig for tjenesten Trygg Mammamedisin er RELIS
– Regionale legemiddelinformasjonssentre. RELIS

RELIS er en offentlig tjeneste etablert for å bidra til riktig medisinbruk gjennom informasjon om medisiner. RELIS har over 10 års erfaring med å gi råd om medisinbruk. Fra 2011 gir vi også råd til publikum, foreløpig til gravide og ammende. Ansatte ved RELIS er farmasøyter og leger tilknyttet universitetssykehusene i Tromsø, Bergen, Trondheim og Oslo.

Helse Bergen ved RELIS Vest er driftsansvarlig for tjenesten og innehar konsesjon fra Datatilsynet for driften av tjenesten."

Last edited:
Noen her som vet om jeg kan ta det?
Kuttet ut allergitablettene med en gang jeg fant ut at jeg var gravid, men nå hoster jeg så jeg bryter meg og er konstant tett :hungover:

Ei venninne sa i stad at ny forskning viste at det ikke var farlig å gå på ved graviditet...
Noen som vet???
Spør legen din. Ingen her som bør ta medisinske valg på dine vegne:)
Eller følg forslaget over her:)

Tryggeste er å ringe legen :)

Det tryggeste er faktisk RELIS. :) Det er derfor de offentlige Helsemyndighetene har laget en gratis rådgivningstjeneste om medisiner og svangerskap, siden det er helt umulig for alle fastleger å holde seg oppdatert. :)

Selvfølgelig kurset å spørre lege, men jeg fikk beskjed om at jeg kunne ta de. Både nå da jeg er gravid og da jeg ammet :)

Jeg spør alltid på apoteket eller min lege selvsagt. Men fikk høre det i stad og bare lurte på om andre hadde hørt det samme ;)

Min venninne hadde fått beskjed om det da hun hentet sine på apoteket :)

Min lege sa det ikke var greit å ta

Da burde du fortelle legen din at h*n ikke er oppdatert, be han om å sette seg inn i materialet til RELIS, og så får han heller lære seg hva som faktisk er oppdatert kunnskap om dette. Utrolig skummelt at fastleger uttaler seg uten å undersøke.

Siden fastleger ikke alltid gidder å holde seg oppdatert er det laget en gratis tjeneste om graviditet, amming og medisiner, finansiert av det offentlige helsevesenet: www.tryggmammamedisin.no - Der får man til enhver tid oppdatert informasjon om alle medisiner, man kan sende inn spørsmål gratis - allergimedisiner har egne hovedsiden på denne siden, siden det er såpass vanlige medisiner. :)

RELIS er altså de som skal ha den oppdaterte informasjonen til legene - det er de legene skal spørre. Så her får vi muligheten til å spørre selv, direkte til de som skal lære opp legene. Det er helt fantastisk at dette er et offentlig finansiert tilbud i Norge!

ImageUploadedByBV Forum1442299096.855250.jpg

image.jpg

Back
Topp