Celleprøve

Mammaine:)

Forelsket i forumet
Hei . Er det noen som har tatt celle prøve når de har vært gravid ? Og i hvilke uke gjorde dere det ?
 
Tok i uke 12 sist :)
 
Tok i uke 12 med nr 1
Man tar det gjerne ikke etter første trimester da cellene i livmor/livmorhalsen endrer seg i løpet av svangerskapet.
 
Ja pga grove celleforandringer hadde jeg oppfølging med celleprøve hver 10. uke gjennom hele svangerskapet sist :)
 
Tok celleprøve i uke 12, det var grove celleforandringer så det ble en del celleprøver og 3 biopsier i svangerskapet. Biopsi så tar de biter av livmor halsen. Dette gikk veldig bra, ubehagelig bare pgr av store babymagen:)
 
Uke 12 her også, ville sjekke at jeg fortsatt var fri for celleforandringer etter konisering :) Men ellers anbefales det ikke å ta celleprøve i svangerskapet fordi de svært sjeldent koniserer gravide, og det dessuten er normalt med celleforandringer i svangerskap. Så man kan bli unødvendig bekymret for noe som går tilbake til normalt etter svangerskapet uansett
 
Takk for svar. Jeg MÅ ta vært år, og skal inn om noen uker. Men var «redd» det kunne være
« Farlig» :/
 
Jeg tok biopsi i ca uke 5 ved forrige svangerskap. jeg visste ikke at jeg var gravid og gynekologen nevnte ikke graviditet. Men svangerskapet gikk uten noen problemer :)
 
Jeg forsøkte å ta i uke 8 og i uke 11,gyn fikk ikke til i noen av tilfellene, ettersom livmorhalsen var så hoven, tok derimot på 6 ukers kontrollen etter fødsel
 
Jeg tok hver 3. måned gjennom svangerskapet, sist gang i uke 37 på grunn av grove celleforandringer de måtte følge med på. Måtte også ta biopsi av livmorhalsen i uke 15. Det gikk helt fint og det er ingen fare for graviditeten ved å ta celleprøve.
 
Jeg tok hver 3. måned gjennom svangerskapet, sist gang i uke 37 på grunn av grove celleforandringer de måtte følge med på. Måtte også ta biopsi av livmorhalsen i uke 15. Det gikk helt fint og det er ingen fare for graviditeten ved å ta celleprøve.
Takk skal du ha for svar :) Håper det går fint med deg❤️
 
Jeg forsøkte å ta i uke 8 og i uke 11,gyn fikk ikke til i noen av tilfellene, ettersom livmorhalsen var så hoven, tok derimot på 6 ukers kontrollen etter fødsel
Takk for svar :) Satser på at de får det til ,jeg kan ikke gå så lenge uten å få tatt :/
 
Takk skal du ha for svar :) Håper det går fint med deg❤️
Takk, det går fint med meg, ble kvitt celleforandringene og hpv var negativ så alt vel heldigvis :) Men det var veldig stressende å måtte forholde seg til prøver og kontroller gjennom hele svangerskapet og operasjon rett etter fødsel. Håper alt går fint for deg også og at de får tatt prøven de trenger.
 
Tok i uke 8 og uke 20, skal ta igjen i uke 32 ca, så hver 3. Mnd. Hadde grove celleforandringer i høst, men negative biopsier, så må følges opp gjennom svangerskapet med celleprøvene.
 
Jeg fikk innkalling under graviditeten, men fastlegen ville vente. Så tok på 6-ukerskontrollen. Fikk påvist celleforandringer av uviss betydning med negativ hpv og anbefaling om ny prøve om tre år. Altså den vanlige rytmen. Noen andre som har opplevd dette om jeg får lov å spørre? :) man blir jo litt engstelig.
 
Jeg fikk innkalling under graviditeten, men fastlegen ville vente. Så tok på 6-ukerskontrollen. Fikk påvist celleforandringer av uviss betydning med negativ hpv og anbefaling om ny prøve om tre år. Altså den vanlige rytmen. Noen andre som har opplevd dette om jeg får lov å spørre? :) man blir jo litt engstelig.
Jeg har ikke opplevd akkurat det, men jeg tenker at du står fritt til å bestille time for celleprøve tidligere, uavhengig av hva beskjeden var :joyful: Jeg ville bare ha sjekket om et år hvis jeg var deg istedet for å være engstelig :happy:
 
Back
Topp