Celleprøve

Alonis

Elsker forumet
Oktoberlykke2020❤
Novemberfnuggene 2023
Fikk brev i posten idag om at det er på tide med celleprøve igjen. Noen som vet om man kan/burde ta den når man er gravid, eller kan jeg like gjerne vente til kontrollen etter fødsel? Jeg syns jeg har lest et sted at man kan ta celleprøve på 6-ukerskontrollen av mor. Takk for svar :)
 
Tror man venter til svangerskapet er over. Jeg ville bare ringt å utsatt timen til du har født osv,
 
Fikk brev i posten idag om at det er på tide med celleprøve igjen. Noen som vet om man kan/burde ta den når man er gravid, eller kan jeg like gjerne vente til kontrollen etter fødsel? Jeg syns jeg har lest et sted at man kan ta celleprøve på 6-ukerskontrollen av mor. Takk for svar :)


Jeg må utsette min til etter fødsel :)
 
Takk for svar :) Det var heldigvis ikke en innkallelse, bare et brev med info om at det var på tide med ny prøve, så da bare venter jeg :)
 
Jeg tok celleprøve i uke 6/7 av svangerskapet denne gangen. Men det var pga blødninger så gyn legen som tok meg inn syns det var like greit når de først var "inni" der. Men sist tok jeg på 6ukerskontrollen, så ville nok ventet til den. :)
 
Jeg pleier å ta celleprøve på 6-ukerskontrollen
 
Jeg tok i uke 6. Men den ble avvist på laboratoriet. Mulig jeg var litt for tidlig med å ta prøven. Men jeg bestilte time med engang jeg fikk mail om påmindelse. Mulig det var pga. graviditet at de avslo den. Men har avtalt med fastlege om å ta det på 6 ukers kontrollen. Har også hørt at prøven kan gi falske resultater pga. graviditet så like greit å vente til etter fødsel. Er jo ikke så lenge til :happy:
 
Det ble tatt celleprøve i uke 12 på meg. Helt standardmessig her i landet. Mulig Norge har andre "forløp". To ganger har det blitt utført, har aldri fått forandringer påvist.
 
Jeg planlegger å ta celleprøve på 6 ukers kontrollen etter fødsel, gjorde det på den timen etter forrige graviditet. 3 år siden sist jeg fødte, så passer i grunnen fint med tidspunktet:hilarious:
 
Det har tatt prøve hos meg uke 13 pga blødning, men alt var kjempesensitiv, derfor fikk jeg en veldig ubehagelig opplevelse.... Men alt er i orden
 
Jeg tok celleprøve i uke 8. Gjorde det fordi det var 2 og et halvt år siden sist og fordi søsteren min fikk påvist livmorhalskreft. Visste seg at jeg har grad 3 - alvorlige celleforandringer, så følges nå opp med nye celleprøver hver 8. uke. Må ta biopsi og antakelig konisering etter 6 ukers kontroll.
 
Tok både celleprøve + biopsi i uke 19 (?)... uten noe problemer :)
-Men det spørs jo selvfølgelig hva resultat har vært tidligere på prøvene
 
Spurte gyn om dette for noen mnd siden, som bekreftet at det er best å vente til svangerskapet er over og helst til etter 6-ukerskontrollen også :)
 
venter til 6 ukerskontrollen ;)
 
Jeg har tatt både celleprøve og biopsi i svangerskapet. De venter nok helst til etter fødsel, men jeg hadde allerede påviste celleforandringer før jeg ble gravid og derfor ville de ikke vente.
 
Back
Topp