Celleprøve

Mille32

Glad i forumet
Assistert-jentene
Påskekyllingene 2020
Jeg har fått time hos legen til å ta en celleprøve neste mandag! Noen som vet om dette innebærer økt risiko for SA?
Jeg har lovet meg selv og ikke være så hysterisk denne gang, men klarer ikke helt slippe bekymringene :hilarious:

Takk for svar :) da blir det celleprøve! Greit å få det unnagjort for jeg er allerede noen mnd på etterskudd :oops:

Jeg har fått time hos legen til å ta en celleprøve neste mandag! Noen som vet om dette innebærer økt risiko for SA?
Jeg har lovet meg selv og ikke være så hysterisk denne gang, men klarer ikke helt slippe bekymringene :hilarious:

Forrige graviditet fikk jeg beskjed om at det ikke var vits å ta celleprøve under graviditet fordi det forekommer celleforandringer under graviditet og celleprøven burde derfor tas 9 uker etter fødsel. Men usikker på om dette bare er noe min lege praktiserer eller om det er slik over alt.

Forrige graviditet fikk jeg beskjed om at det ikke var vits å ta celleprøve under graviditet fordi det forekommer celleforandringer under graviditet og celleprøven burde derfor tas 9 uker etter fødsel. Men usikker på om dette bare er noe min lege praktiserer eller om det er slik over alt.
Hmm.. jeg ringer legekontoret i morgen og hører om de har samme praksis her!
Takk for du delte din erfaring :)

Jeg skal også ta celleprøve denne måneden og er litt bekymret. Men som jeg har lest og folk sier her, så er det helt ufarlig. Lykke til! :)

De anbefalte på legesenteret og avbestille timen for celleprøve, for de ville ikke risikere noe.
Rart at det skal være så ulik praksis rundt det o_O

Norske anbefalinger:
  • Norsk gynekologisk forening anbefaler å følge vanlig screeningintervall hos gravide4
  • Hos gravide endrer hormonpåvirkningen det mikroskopiske bildet av slimhinnenes celler og antallet falskt positive prøver øker
  • Etter fødselen kan kvinner screenes tidligst 8-12 uker etter fødselen, da slimhinnen på portio inntil da vil være atrofisk, særlig hos ammende kvinner
  • Ved subjektive plager eller objektive forandringer på portio, bør kvinnen henvises til gynekolog

Jeg fikk ta celleprøver 6 uker etter fødsel. Det var så vondt at jeg gråt. Hadde blitt sydd nesten overalt der nede.

Back
Topp