Celleprøve

Elida

Glad i forumet
Novemberfnuggene 2023
har dere tatt celleprøve i sammenheng med kontroll i svangerskapet?

Jeg tok celleprøve på første svangerskapskontroll de andre to gangene jeg har vært gravid, men ikke denne gangen. Har også tatt ny prøve igjen på 6 ukers kontrollene.
 
Hmm nei! Er det noe som er anbf eller man bør gjøre? Jeg opererte for to år siden så skal jo forsåvidt sjekke meg på nytt, men fikk beskjed om å gjøre det hvert 3. År..o_O
 
Eg tok celleprøve hin dagen, 10+5.
Ett og ett halvt år siden sist.
 
Sist tok jeg ikke celleprøve da jeg var gravid. Da hadde jeg tatt i 14 og ble gravid i 15. Nå tok jeg igjen i 17 og ble gravid i 18 så håper ikke jeg trenger det! Ny fastlege nå da....
 
Hmm nei! Er det noe som er anbf eller man bør gjøre? Jeg opererte for to år siden så skal jo forsåvidt sjekke meg på nytt, men fikk beskjed om å gjøre det hvert 3. År..o_O

Jeg vet ikke hva som er anbefalt. Tror det er litt forskjellig fra hvilken lege du har. Er bare 1 og 1/2 år siden sist jeg tok, og har aldri hatt noe celleforandringer. Skal spørre legen neste gang men håper jeg kan vente til 6 ukers kontrollen etter fødsel. Så gøy er det liksom ikke. :rolleyes:
 
Skal ta celleprøve hos fastlegen ved neste kontroll (12+6)
 
Jeg vet ikke hva som er anbefalt. Tror det er litt forskjellig fra hvilken lege du har. Er bare 1 og 1/2 år siden sist jeg tok, og har aldri hatt noe celleforandringer. Skal spørre legen neste gang men håper jeg kan vente til 6 ukers kontrollen etter fødsel. Så gøy er det liksom ikke. :rolleyes:
Hehe! Nei den ser jeg :p
 
Ikke tatt når jeg har vært gravid. Men tatt på begge 6 ukers kontrollene.
Tok sist celleprøve i mars i år så passer egentlig ganske godt.
 
Jeg vet ikke hva som er anbefalt. Tror det er litt forskjellig fra hvilken lege du har. Er bare 1 og 1/2 år siden sist jeg tok, og har aldri hatt noe celleforandringer. Skal spørre legen neste gang men håper jeg kan vente til 6 ukers kontrollen etter fødsel. Så gøy er det liksom ikke. :rolleyes:
Så lenge du ikke har fått beskjed om hyppigere kontroll pga påviste celleforandringer er eneste grunn klinisk mistanke om alvorlige celleforandringer (hyppige småblødninger/kontaktblødninger, smerter, synlige forandringer på livmorhalsen).
Anbefalingen ellers er hvert 3 år og man får brev fra kreftregisteret når det har gått 3 år siden sist. Høres ut som du har en overivrig fastlege som ikke bryr seg om retningslinjene.
 
Jeg skal ta i februar, men er fordi jeg fikk påvist lette celleforandringer i april. Gynekologen sa det kunne ha sammenheng med at jeg var gravid på tidspunktet prøven ble tatt og at de vanligvis ikke gjorde det når man gravid fordi man kunne få feil svar (noe med lettere blødning, cellene oppfører seg ikke helt normalt under graviditet så var ikke uvanlig å få påvist lette celleforandringer og dette gjorde mer vondt enn godt for den gravide ift stress osv). Men det er kanskje forskjellig fra sted til sted :)
 
Så lenge du ikke har fått beskjed om hyppigere kontroll pga påviste celleforandringer er eneste grunn klinisk mistanke om alvorlige celleforandringer (hyppige småblødninger/kontaktblødninger, smerter, synlige forandringer på livmorhalsen).
Anbefalingen ellers er hvert 3 år og man får brev fra kreftregisteret når det har gått 3 år siden sist. Høres ut som du har en overivrig fastlege som ikke bryr seg om retningslinjene.

Er nok ikke overivrig for er tre år mellom de to første mine. Hun sa det var større sjangs for celleforandring etter fødsel enn før så da tok hun alltid på 6 ukers kontrollen når man først lå med beina spredd likevel :p
 
Er nok ikke overivrig for er tre år mellom de to første mine. Hun sa det var større sjangs for celleforandring etter fødsel enn før så da tok hun alltid på 6 ukers kontrollen når man først lå med beina spredd likevel :p

Hmm.. jeg hadde ingen 6 ukers kontroll hos legen jeg [emoji85] eller jeg hadde en, men jeg tok ikke celleprøve eller sjekket noe nedentil
 
Hmm.. jeg hadde ingen 6 ukers kontroll hos legen jeg [emoji85] eller jeg hadde en, men jeg tok ikke celleprøve eller sjekket noe nedentil

Legen min sjekka meg for fremfall, måtte sy litt så hu sjekka arret, tok celleprøve og sjekka om livmortappen fortsatt var hoven mtp å legge inn spiral. Var ganske greit å ta en full sånn sjekk etter fødselen synes jeg.
 
Legen min sjekka meg for fremfall, måtte sy litt så hu sjekka arret, tok celleprøve og sjekka om livmortappen fortsatt var hoven mtp å legge inn spiral. Var ganske greit å ta en full sånn sjekk etter fødselen synes jeg.

Vet du om man gjøre den 6 ukerskontrollen hos gynekolog eller må det være fastlege?
 
Vet du om man gjøre den 6 ukerskontrollen hos gynekolog eller må det være fastlege?

Det bestemmer du selv! Hos fastlegen er det gratis, men jeg hadde heller betalt for Gyn hvis fastlegen ikke er så drevet på området. Min fastlege er takk og lov erfaren på slikt, så da synes jeg det er helt greit å gå til henne.
 
Det bestemmer du selv! Hos fastlegen er det gratis, men jeg hadde heller betalt for Gyn hvis fastlegen ikke er så drevet på området. Min fastlege er takk og lov erfaren på slikt, så da synes jeg det er helt greit å gå til henne.

Betaler gladelig! Vet ikke hva fastlegen kan og ikke kan på det området, har alltid benyttet meg av gynekolog til celleprøve og sjekk. Føler meg mest komfortabel med å gå til gynekolog, så da blir det nok det :) Takk for svar! :)
 
Legen min sjekka meg for fremfall, måtte sy litt så hu sjekka arret, tok celleprøve og sjekka om livmortappen fortsatt var hoven mtp å legge inn spiral. Var ganske greit å ta en full sånn sjekk etter fødselen synes jeg.

Ja, jeg hadde jo forventet det liksom.. men jeg var til gynokolog noen måneder etterpå, han tok celleprøve og sjekket ellers også! Så var jeg også på sykehuset 6 dager etter fødselen pga jeg besvimte pga smerter fra underlivet. Det var hovent og stingene strammet
 
Jeg vet ikke hva som er anbefalt. Tror det er litt forskjellig fra hvilken lege du har. Er bare 1 og 1/2 år siden sist jeg tok, og har aldri hatt noe celleforandringer. Skal spørre legen neste gang men håper jeg kan vente til 6 ukers kontrollen etter fødsel. Så gøy er det liksom ikke. :rolleyes:
Tror det handler om hvor lenge det er siden sist. Legen min spurte i hvert fall om det før hun satte opp at gynekologen også skal ta celleprøve når jeg skal på TUL i uke 12. Fire år siden sist :sorry: Forrige svangerskap tok jeg ingen celleprøve.
 
Back
Topp