Celleprøve

Cath2020

Betatt av forumet
Noen som har tatt celleprøve mens de er gravid? :) må og ta etter nyttår for etterkontroll etter konisering jeg hadde før sommeren. Men merker jeg er litt bekymret da jeg vanligvis begynner å blø etter celleprøve.....
 
Fikk spørsmål om jeg ville ta nå. Jeg sa nei, jeg vil vente til etter fødsel. Har ei venninde som mista i uke 12 rett etter en sånn celleprøve. Hun er overbevist om at det var den som gjorde det. Men tenker også at leger/gynekolog hadde vel ikke spurt eller tilbudt dette om de visste det ville øke risikoen for SA?
 
Jeg tok i uke 7 :) jeg begynte ikke å blø, men tror ikke jeg blør så lett. De sa at det fort kan skje da :)
 
Jeg tok i uke 6. Begynte ikke å blø, men var litt rosa på papiret når jeg tørket meg noen timer etterpå. Fikk beskjed om å ikke bekymre meg om jeg blødde litt, for det var helt normalt.
 
Jeg gjorde i forbindelse med TUL i uke 6, gikk helt fint og blødde ikke en dråpe.
 
Jeg blør også en del om de tar mye. Nå sist i uke 5 tittet han bare med mikroskop og sa at det kunne vente til jeg var ferdig med fødsel..
 
Jeg skal ha oppfølging i februar. Det var ikke noe farlig med celleprøve og da velger jeg å fortsette kontrollene mine hver 6.mnd ..
 
Sist jeg var gravid begynte jeg å blø.i ca uke 5. Jeg ble sendt på ul da jeg ikke stoppet å blø etter 1 uke. (Blødde bare litt og ingen klumper) da tok de celle prøve av meg og fant celleforandringer. Da måtte jeg inn å ta biopsi av livmorhalsen. Til og med det gikk bra altså. men fastlegen min vill ikke ta celleprøver nå når jeg er gravid.
 
Skal inn i jan i uke 15. Kjenner jeg er nervøs. Kanskje jeg skal kansellere den vist det øke sjansen for sa?
 
Det et meget vanlig å ta dette under garviditet så tviler på at det øker sannsynlighet for SA, er jo ikke akkurat der de driver på heller.
 
Blir så i tvil når leger driver ulik praksis. Noen tar ikke under graviditeten andre gjør

Den øker da ikke sjansen for sa! Ingen lege eller gynekolog ville utført celleprøve på gravide om de visste noe kunne skje...
 
Det er ikke noe risiko å ta celleprøve i graviditeten. Men grunnen til at mange gynekologer ikke tar er fordi det kan gi feil resultat.
 
jeg tok en i uke 5 ca. jeg blødde, men den satt seg fast likevel :)
 
Jeg spurte 3 leger og googlet før jeg skulle ta, alle sa det samme :) Det at en/noen mister senere og tror det har en sammenheng er fordi vi mennesker ofte vil ha en grunn til at noe skjer. F.eks er det mange som tror at spesielle ting bringer lykke - fordi vi vil sette alt i sammenheng. Interessant forskning om hvordan hjernen jobber, men i virkeligheten er det kun tilfeldigheter :) Om de ikke påviser at det skjer med mange forskjellige - da ville de aldri ha anbefalt det.
 
Jeg tok min første celleprøve i uke 12 i forbindelse med første svangerskapskontroll. Jeg hadde aldri tatt en GU tidligere og legen min sa at jeg ikke trengte fordi jeg er under 26 år. Jeg ønsker dette uansett siden jeg aldri hadde tatt en GU.

Jeg lurer da på om jeg får svar på denne celleprøven som ble tatt?

Eller gir de bare svar om det er noe unormalt?

Hvor lang tid tar det før en får svar?
 
Jeg tok min første celleprøve i uke 12 i forbindelse med første svangerskapskontroll. Jeg hadde aldri tatt en GU tidligere og legen min sa at jeg ikke trengte fordi jeg er under 26 år. Jeg ønsker dette uansett siden jeg aldri hadde tatt en GU.

Jeg lurer da på om jeg får svar på denne celleprøven som ble tatt?

Eller gir de bare svar om det er noe unormalt?

Hvor lang tid tar det før en får svar?

Min erfaring er at de kun tar kontakt om det er noe galt. Jeg tok en i uke 7 og er i uke 12 nå, har enda ikke hørt noe :)
 
Back
Topp