Celleprøve, uke 15

MillaKaroline

Blir kjent med forumet
Hei damer Jeg var på første ul nå på mandag for å finne ut av sv.skapslengden ( ble gravid på p-pillen). Jeg ble spurt om jeg hadde tatt celleprøve i det siste, hvorpå jeg sa d har gått over 3 år siden sist. Legen ville da ta en celleprøve, og jeg stolte selvsagt på at det var ufarlig. Senere på dagen, pratet jeg med en venninne, som sa at celleprøver helst ikke skal tas i 2.trimeste. Ble litt engstelig, og googlet på nettet. Menge som skriver det samme, og jeg lurer på hvilke erfaringer dere har med celleprøve i graviditet? Samme kveld, kom det ut en slimete dings...som jeg tenkte kunne være slimproppen.den var såpass stor og geleaktig at den ikke lignet på vanlig utflod. Nå er jeg kjemperedd for en spontanabort. Har ikke blødd, men har jeg grunn til bekymring?
 
Legen min tok celleprøve i uke 10, jeg blødde en del noen dager etter, men ifølge han var det kun pga såret som var igjen og det hadde ingenting med graviditeten å gjøre. 

Fikk brev i posten av han nå for et par dager siden, at jeg har en celleforandring av usikker årsak, så jeg skal ta ny om 6 mnd. Etter dette har jeg hørt av andre at celleforandring der nede er uhyre vanlig under graviditet, og de færreste leger gidder å sjekke mens man er gravid siden man er full av hormoner og de hormonene kan skape forandringen... 

Men men... 
 
Kan legge til, den lille i magen har det helt fint, var på ultralyd i uke 12, og har i tillegg begynt å kjenne små bevegelser der inne :) 
 
Jeg tok celleprøve forrige uke 13+6.. Legen sa ikke noe om at det kunne være farlig, har heller ikke kjent noe i ettertid, slimete utflod har jeg hatt lenge.
 
Jeg tok celleprøve forrige uke 13+6.. Legen sa ikke noe om at det kunne være farlig, har heller ikke kjent noe i ettertid, slimete utflod har jeg hatt lenge.
 
Hadde en dårlig opplevelse med celleprøve sist, hørte hjertelyd og tok celleprøve i uke 12. blødde litt de første dagene, googla litt og ble trygg på at dette var normalt, sluttet egentlig ikke helt å blø, pratet med lege som sa at det helt sikkert ikke var noe å bekymre seg over.
I uke 15. mistet jeg..... 
Vet ikke om det har noe sammenheng, men angrer at jeg tok den prøven da og ikke ventet til svangerskapet var over, var ca 3 år siden jeg tok en sist så kunne ha ventet.
Da hadde jeg sluppet å gå å tenke på om det hadde gjort noen forskjell.

Tok celleprøve med førsetmann også, det gikk helt fint :)
 
Jeg har ganske lang erfaring når det gjelder celleforandring. Jeg har hatt det siden jeg var 17 år. Celleforandring kan skilles i 3 stadier. Stadie 1 er såpass lite at det holder å sjekke prøver 1 gang i året. Stadie 2 må følges mer opp, og man tar prøver hver 6 mnd. Stadie 3 er siste stadie før det utvikler seg til livmorhalskreft, og da blir man sendt til konisering. Da skjærer de av den delen av livmorhalsen som har disse forandringene (oftest sitter de ytterst).
Når man er gravid kan celleforandringer forandre seg med større fart. Derfor ønsker legene at gravide blir sjekket for celleforandring helst før, men i hvertfall tidlig i svangerskapet. Særlig hvis det er flere år siden man sjekket seg sist. De kan selvsagt ikke gjøre konsiering mens man er gravid, derfor er det viktig for dem å kartlegge hvilket stadie man er i, hvis man i det hele tatt har celleforandringer. Må også legge til at hos noen trekker forandringene seg tilbake.
Hos meg gikk det fra stadie 1 til 2 til 3, og jeg ble konisert for ca 4 år siden. Jeg tok celleprøve i uke 8, men etter konisering har jeg ikke hatt mere forandringer.

Jeg vet ikke noe om risikoen ved å ta celleprøve i de ulike ukene. Men jeg syns det er rart hvis leger gjør det uten å informere om risikoen - dersom det er en risiko.
Syns du burde ta det opp med legen og evt en annen fagperson hvis du føler for en "second oppinion"...

 
Takk for svar :-) Jeg håper alt går fint, men stusser over at jeg ikke fikk litt mer info før selve prøven. Jeg spurte da heller ikke, siden legen var så bestemt på å gjennomføre testen. Men, om celleforandringene er høye under graviditeten, er det jo merkelig at de ikke venter til etter fødsel.
 
Jeg fikk brev om at det nærmet seg tid for celleprøve like før jeg skulle på svangerskapskontroll i uke 12, så da spurte jeg legen min hvordan jeg skulle forholde meg til det. Hun sa at jeg kunne ta den selv om jeg er gravid, men at mange blir veldig skremt etterpå pga at man kan blø en god del, så det var opp til meg om jeg ville gjøre det nå, eller vente til etter fødsel. Jeg valgte å vente, så tar jeg det opp med legen min igjen når jeg skal på kontroll etter fødselen.
 


MillaKaroline skrev:
Takk for svar :-) Jeg håper alt går fint, men stusser over at jeg ikke fikk litt mer info før selve prøven. Jeg spurte da heller ikke, siden legen var så bestemt på å gjennomføre testen. Men, om celleforandringene er høye under graviditeten, er det jo merkelig at de ikke venter til etter fødsel.



Ja, legen burde absolutt informert deg. Grunnen til at de ønsker prøven mens du er gravid er at de har et ansvar for deg og din helse først og fremst. Og hvis noen mot formodning skulle være på stadie 3, så er neste hakk livmorhalskreft. Da vil jeg anta at det må gjøres en samtale mellom mor og lege, og vurdere hva man gjør. Normalt tar det en god stund fra stadie 3 til det blir kreft, men pga at kroppen oppfører seg annerledes under graviditet, kan det gå raskere. Worst case scenario er jo at man får kreft mens man går gravid, men det er heldigvis sjeldent. Men det er derfor det er viktig med disse prøvene.
Heldigvis er de fleste på stadie 1 eller 2 (hvis man i det hele tatt HAR celleforandring), og da er det ikke noe problem. Men siden jeg selv har vært på stadie 3, og vet hva jeg selv tenkte da, tar jeg nok det mer alvorlig. Så jeg sjekket det i sommer, mens vi prøvde å bli gravide + i uke 8.
 


Babylykke81 skrev:


MillaKaroline skrev:
Takk for svar :-) Jeg håper alt går fint, men stusser over at jeg ikke fikk litt mer info før selve prøven. Jeg spurte da heller ikke, siden legen var så bestemt på å gjennomføre testen. Men, om celleforandringene er høye under graviditeten, er det jo merkelig at de ikke venter til etter fødsel.



Ja, legen burde absolutt informert deg. Grunnen til at de ønsker prøven mens du er gravid er at de har et ansvar for deg og din helse først og fremst. Og hvis noen mot formodning skulle være på stadie 3, så er neste hakk livmorhalskreft. Da vil jeg anta at det må gjøres en samtale mellom mor og lege, og vurdere hva man gjør. Normalt tar det en god stund fra stadie 3 til det blir kreft, men pga at kroppen oppfører seg annerledes under graviditet, kan det gå raskere. Worst case scenario er jo at man får kreft mens man går gravid, men det er heldigvis sjeldent. Men det er derfor det er viktig med disse prøvene.
Heldigvis er de fleste på stadie 1 eller 2 (hvis man i det hele tatt HAR celleforandring), og da er det ikke noe problem. Men siden jeg selv har vært på stadie 3, og vet hva jeg selv tenkte da, tar jeg nok det mer alvorlig. Så jeg sjekket det i sommer, mens vi prøvde å bli gravide + i uke 8.



Men om celleforandringene viser unøyaktighet fordi man er gravid, hvordan kan de da med sikkerhet vite at det virkelig er celleforndringer, eller bare graviditeten som 'tukler' med svarene? Hvor lang tid går det forresten fra man tar prøven, til man får svar?
 


chrisella skrev:
Jeg fikk brev om at det nærmet seg tid for celleprøve like før jeg skulle på svangerskapskontroll i uke 12, så da spurte jeg legen min hvordan jeg skulle forholde meg til det. Hun sa at jeg kunne ta den selv om jeg er gravid, men at mange blir veldig skremt etterpå pga at man kan blø en god del, så det var opp til meg om jeg ville gjøre det nå, eller vente til etter fødsel. Jeg valgte å vente, så tar jeg det opp med legen min igjen når jeg skal på kontroll etter fødselen.



Jeg fikk også brev rundt 12.uke da jeg gikk gravid med førstemann. Da var svaret fra legen klinkende klart: du må vente til etter barnet er født, og helst noen mnd.etter fødselen også, nettopp fordi svarene kan være misvisende pga. Graviditetshormoner.
 


Babylykke81 skrev:
Jeg har ganske lang erfaring når det gjelder celleforandring. Jeg har hatt det siden jeg var 17 år. Celleforandring kan skilles i 3 stadier. Stadie 1 er såpass lite at det holder å sjekke prøver 1 gang i året. Stadie 2 må følges mer opp, og man tar prøver hver 6 mnd. Stadie 3 er siste stadie før det utvikler seg til livmorhalskreft, og da blir man sendt til konisering. Da skjærer de av den delen av livmorhalsen som har disse forandringene (oftest sitter de ytterst).
Når man er gravid kan celleforandringer forandre seg med større fart. Derfor ønsker legene at gravide blir sjekket for celleforandring helst før, men i hvertfall tidlig i svangerskapet. Særlig hvis det er flere år siden man sjekket seg sist. De kan selvsagt ikke gjøre konsiering mens man er gravid, derfor er det viktig for dem å kartlegge hvilket stadie man er i, hvis man i det hele tatt har celleforandringer. Må også legge til at hos noen trekker forandringene seg tilbake.
Hos meg gikk det fra stadie 1 til 2 til 3, og jeg ble konisert for ca 4 år siden. Jeg tok celleprøve i uke 8, men etter konisering har jeg ikke hatt mere forandringer.

Jeg vet ikke noe om risikoen ved å ta celleprøve i de ulike ukene. Men jeg syns det er rart hvis leger gjør det uten å informere om risikoen - dersom det er en risiko.
Syns du burde ta det opp med legen og evt en annen fagperson hvis du føler for en "second oppinion"...




Takk for svar :-) Hva om man finner ut at en er på stadie 3 ? Må man abortere da? Sett at de finner ut av det i uke 20 eller senere?
 
Jeg har aldri tatt celleprøve, burde vel snart gjøre det.
Legen kommenterte det når jeg var på første kontroll i uke 9-10 ca. Og sa at hvis alt var som det skulle så tok vi det da. Når jeg likevel var inne for kontroll. Sat i "skrævstolen" og da sa han at han ikke ville ta celleprøve nå pga at det ikke var forsvarlig utifra min tilstand(?)  og at vi skulle vente til den etterkontrollen etter fødselen før vi gjorde det.
 
må alle ta celleprøve? hva er det??
 


MillaKaroline skrev:


Babylykke81 skrev:


MillaKaroline skrev:
Takk for svar :-) Jeg håper alt går fint, men stusser over at jeg ikke fikk litt mer info før selve prøven. Jeg spurte da heller ikke, siden legen var så bestemt på å gjennomføre testen. Men, om celleforandringene er høye under graviditeten, er det jo merkelig at de ikke venter til etter fødsel.



Ja, legen burde absolutt informert deg. Grunnen til at de ønsker prøven mens du er gravid er at de har et ansvar for deg og din helse først og fremst. Og hvis noen mot formodning skulle være på stadie 3, så er neste hakk livmorhalskreft. Da vil jeg anta at det må gjøres en samtale mellom mor og lege, og vurdere hva man gjør. Normalt tar det en god stund fra stadie 3 til det blir kreft, men pga at kroppen oppfører seg annerledes under graviditet, kan det gå raskere. Worst case scenario er jo at man får kreft mens man går gravid, men det er heldigvis sjeldent. Men det er derfor det er viktig med disse prøvene.
Heldigvis er de fleste på stadie 1 eller 2 (hvis man i det hele tatt HAR celleforandring), og da er det ikke noe problem. Men siden jeg selv har vært på stadie 3, og vet hva jeg selv tenkte da, tar jeg nok det mer alvorlig. Så jeg sjekket det i sommer, mens vi prøvde å bli gravide + i uke 8.



Men om celleforandringene viser unøyaktighet fordi man er gravid, hvordan kan de da med sikkerhet vite at det virkelig er celleforndringer, eller bare graviditeten som 'tukler' med svarene? Hvor lang tid går det forresten fra man tar prøven, til man får svar?


De viser ikke unøyaktig når man er gravid, men cellene kan forandre seg raskere enn de normalt gjør. Derfor kan det i sjeldne tilfeller være skummelt hvis man allerede er på et høyt stadie. Som regel tar det 4 uker å få resultatet, og hvis man ikke hører noe er alt i orden. Det kan også komme et brev i posten din som forteller om du har forandringer, og når de ønsker at du skal sjekkes igjen. Hvis du ikke hører noe kan du jo ringe om ca 4 uker å sjekke, dersom du føler behov for det :)
 


MillaKaroline skrev:


Babylykke81 skrev:
Jeg har ganske lang erfaring når det gjelder celleforandring. Jeg har hatt det siden jeg var 17 år. Celleforandring kan skilles i 3 stadier. Stadie 1 er såpass lite at det holder å sjekke prøver 1 gang i året. Stadie 2 må følges mer opp, og man tar prøver hver 6 mnd. Stadie 3 er siste stadie før det utvikler seg til livmorhalskreft, og da blir man sendt til konisering. Da skjærer de av den delen av livmorhalsen som har disse forandringene (oftest sitter de ytterst).
Når man er gravid kan celleforandringer forandre seg med større fart. Derfor ønsker legene at gravide blir sjekket for celleforandring helst før, men i hvertfall tidlig i svangerskapet. Særlig hvis det er flere år siden man sjekket seg sist. De kan selvsagt ikke gjøre konsiering mens man er gravid, derfor er det viktig for dem å kartlegge hvilket stadie man er i, hvis man i det hele tatt har celleforandringer. Må også legge til at hos noen trekker forandringene seg tilbake.
Hos meg gikk det fra stadie 1 til 2 til 3, og jeg ble konisert for ca 4 år siden. Jeg tok celleprøve i uke 8, men etter konisering har jeg ikke hatt mere forandringer.

Jeg vet ikke noe om risikoen ved å ta celleprøve i de ulike ukene. Men jeg syns det er rart hvis leger gjør det uten å informere om risikoen - dersom det er en risiko.
Syns du burde ta det opp med legen og evt en annen fagperson hvis du føler for en "second oppinion"...




Takk for svar :-) Hva om man finner ut at en er på stadie 3 ? Må man abortere da? Sett at de finner ut av det i uke 20 eller senere?



Dersom man er i stadie 3 må man ta et valg. Enten å avslutte svangerskapet (normalt skal dette sjekkes tidlig i svangerskapet) og bli konisert, eller ta sjansen på at det ikke utvikler seg til kreft mens man går gravid og få konisert seg etter fødsel. Da jeg var på stadie 3 ble jeg naturligvis redd, fordi jeg er livredd kreft. Jeg fikk beskjed om at det normalt tar en god stund (1 år eller 2, sikkert litt individuelt også) fra stadie 3 til det blir kreft. Men fordi at prosessen kan gå hurtigere under graviditet er dette viktig å vite om. Jeg aner ikke hvor stor sannsynlighet det er for at det rekker å bli kreft i svangerskapet, men jeg antar at den er liten. Men likevel er det sånn at man bør vite om det.
Må også legge til at celleforandringene kan også trekke seg tilbake, eller bare stå stabilt på samme stadie. Men legene har et ansvar for å sjekke disse tingene og informere om det.

 
Back
Topp