Celleprøve tidlig i svangerskapet

BabyH.

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Hei! Jeg har egentlig time til celleprøve nå på fredag, da er jeg 6+5. Lurer på om dette er trygt å gjennomføre så tidlig i et svangerskap?
 
Jeg fikk beskjed om å ikke ta det sist, men da blødde jeg allerede fra uvisst hvor og hadde potensielt foranliggende morkake. Gyn så det da hun skulle ta prøven, så det blir sikkert vurdert for deg også :) vet ikke om det er noen generelle anbefalinger.
 
Hei! Jeg har egentlig time til celleprøve nå på fredag, da er jeg 6+5. Lurer på om dette er trygt å gjennomføre så tidlig i et svangerskap?

Har aldri sett noen anbefalinger på det, men jeg ville bare ringt og spurt.
Mener huske at gynekologen min tok det i perioden mens jeg prøvde bli gravid, men ikke etter. Men er ikke helt sikker.
 
Jeg har tatt det tidlig i svangerskapet tidligere :)
 
Jeg tok før jeg viste at jeg var gravid. Men prøven ble ugyldig, kunne ikke brukes. Må ta ny en stund etter fødsel tenker jeg.
 
Jeg tok det forrige gang men fikk høre av jordmor at det var ikke anbefalt.
 
Syns det er veldig rart at det praktiseres så ulikt. Noen sier det er helt trygt, og null problem- mens andre sier at det ikke anbefales. Ringte gyn der jeg i utgangspunktet skal ta, de mente at det var ingen problem. Noen som vet hva det koster når man har henvisning fra legen forresten?
 
Legen sa til meg i går at det har sånn 0.5-1 % sjanse for å aborterte etter en celleprøve i svangerskapet. Hun så ikke noe hensikt i å ta prøven og sa at jeg skulle vente til 6 ukerskontrollen og eller eventuelt når jeg skulle ta stinga.
 
Gyn på sykehus tok i mitt forrige svangerskap. Da jeg var inne til ul pga en blødning i uke 14. Heldigvis var det en uskyldig blødning :)
 
Jeg tok biopsi av livmorhalsen i uke 5. I uke 10 måtte jeg inn å ta laservaporisering på sykehuset pga celleforandringer, fjernet det ytterste cellelaget på livmorhalsen. Det gikk veldig fint, og nå er jeg 19 uker på vei :) viktig å passe på at alt står bra til der nede. Ingen som sa noe til meg om økt risiko.
 
Back
Topp