Celleprøve og gravid

Ak91

Forelsket i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Juliknøttene 2022
Julemiraklene 2025
Hei!
Fikk denne uken påminnelse om å ta celleprøve av livmorhalsen. 3 år siden sist. Kan man ta celleprøve når man er gravid? Skal til gynekolog på tidlig UL på mandag, har selvsagt tenkt å spørre da, men ville bare høre om noen hadde erfaring med det. :happy::happy:

Hei!
Fikk denne uken påminnelse om å ta celleprøve av livmorhalsen. 3 år siden sist. Kan man ta celleprøve når man er gravid? Skal til gynekolog på tidlig UL på mandag, har selvsagt tenkt å spørre da, men ville bare høre om noen hadde erfaring med det. :happy::happy:
Jeg gjorde det på tul. Gikk helt fint! Hun tok celleprøven «langt» unna (5 cm tror jeg hun sa).

Hei!

Jeg fikk beskjed om å vente om det ikke var misstanke om noe galt.Jordmor tok det på 6ukers kontrollen:happy:

Har også fått beskjed om å vente med celleprøve til etter svangerskapet.. hvorfor, det husker jeg ikke.

Jeg skulle ha tatt ny celleprøve selv men jeg tenker å høre med legen om jeg burde vente eller ikke

Jeg har tatt celleprøve både nå og i forrige svangerskap. De bruker en litt mindre «kost».
en av årsakene til at det er best å ta celleprøve utenfor svangerskapet er at hormonene kan forstyrre resultatet, så man kan av og til få falske indikasjoner. Ville uansett ha tatt om jeg ble innkalt nå:)

Back
Topp