Celleprøve i 1.trimester

Livetpålandet

Andre møte med forumet
Hei. Jeg hadde egentlig time til celleprøve i morgen, men timen ble gjort om til første svangerskapskontroll. Men de skulle også ta celleprøve. Er det noen som har tatt det i første trimester? Trenger jeg å være redd for spontanabort om de skal drive å rote oppi der?

Hei. Jeg hadde egentlig time til celleprøve i morgen, men timen ble gjort om til første svangerskapskontroll. Men de skulle også ta celleprøve. Er det noen som har tatt det i første trimester? Trenger jeg å være redd for spontanabort om de skal drive å rote oppi der?

Jeg var helt tilfeldig satt opp til å ta celleprøve på ca samme tidspunkt som første svangerskapskontroll. Hun tok det da, var visst ingen problem! :joyful: Ble baby av det!

Jeg har tatt celleprøve i 1. Trimester i begge mine svangerskap. Var null stress :) De sier man kan blød litt etterpå, men det er ikke farlig. Jeg blødde ingen av gangene, så ikke gitt at man blør heller :)

Jeg har tatt celleprøve i 1. Trimester i begge mine svangerskap. Var null stress :) De sier man kan blød litt etterpå, men det er ikke farlig. Jeg blødde ingen av gangene, så ikke gitt at man blør heller :)
Da satser jeg på at det går bra her også, takk:). Sist gang fikk jeg innkalling når jeg var lengre på vei, men da måtte jeg vente til 6.ukers kontrollen etter fødsel. Men greit å få tatt den nå, selv om jeg gruer meg:)

Jeg har også time til celleprøve i morgen faktisk. Har selv vært litt skeptisk og i tvil, særlig etter å ha lest på diverse forum at det øker sjansen for spontanabort. Jeg har snakket med flere leger og venner som er leger, og har skjønt at dette bare er en myte. Den børsten de bruker for å ta celleprøven er veldig myk og berører bare nederst på livmortappen, langt unna fostersekken og embryo. Men som andre sier så kan man ha litt spotting etterpå, som man selvfølgelig kan bli veldig bekymret av. Vi får satse på at alt går bra, dumt å utsette celleprøven også:)

Gjorde det i forrige svangerskap, gikk så fint. Håper egentlig de kan gjøre det når jeg skal på PTUL nå snart også, så slipper jeg flere turer oppi der enn nødvendig :smiley-ashamed004

Gjorde det i forrige svangerskap, gikk så fint. Håper egentlig de kan gjøre det når jeg skal på PTUL nå snart også, så slipper jeg flere turer oppi der enn nødvendig :smiley-ashamed004
Greit å få alt sånn unna:happy: Så bra at prøven gikk fint sist! Virker som at det er en ganske vanlig prosedyre å gjennomføre i første trimester.

Greit å få alt sånn unna:happy: Så bra at prøven gikk fint sist! Virker som at det er en ganske vanlig prosedyre å gjennomføre i første trimester.
Ja, jeg hadde ikke tenkt på det før han UL-legen jeg var hos sa vi kunne ta celleprøve mens jeg satt klar i stolen. Han har et utrolig godt rykte, så jeg stolte på han når han sa det nok gikk fint :happy:

Jeg har tatt både celleprøve, biopsi, og blitt operert for celleforandringer når jeg var gravid. Her gikk det veldig fint. Tok celleprøve hver 6uke gjennom hele svangerskapet gar jeg også gjort :)

Sniker fra annen termingruppe, men legen min sa at utstyret de bruker nå er så mykt og lite at det er trygt med celleprøve som gravid :Heartred Man kan bli skremt av diverse historier på nett, men mange av disse stammer nok fra tider hvor utstyret og teknikken som ble brukt var ganske annerledes :)

Nå ble jeg veldig glad. Tusen takk for svar alle sammen:Heartred hun jeg snakket med i resepsjonen sa at de skulle uansett oppi der så de kunne lige gjerne ta en celleprøve også, men jeg husker ikke at de tok en sjekk sist jeg var gravid for 6 år siden på første svangerskapskontroll :p

Back
Topp