Celleprøve i 1.trimester

Sommerfryd

Glad i forumet
September To Remember 2022
Aprilspirene 2025
Noen som har planer om å ta celleprøve som gravid? Eller har gjort det i tidligere graviditeter?

Det vil akkurat ha gått tre år i november 2022, men fikk plutselig et innfall der det kanskje hadde vært lurt å ta nå for sikkerhetsskyld. Har tidligere måttet utføre konisering, så burde sikkert tatt det nå i høst, selv om jeg fikk beskjed om at jeg kunne følge programmet som er hvert 3.år når jeg var ferdig behandlet. Skal høre med fastlegen i morgen, men alltid fint med erfaringer :)

Gynekologen jeg var hos på mandag tok celleprøve da jeg uansett skulle ta ultralyd :)

Man bruker egen gravidbrush for å redusere sjansen for blødning, men mange velger å vente med mindre det er spesielle grunner til at man vil sjekke det i svangerskapet :happy:

Jeg gjorde det samtidig som ultralyd hos gynekolog forrige uke. Null problem, merket ingenting, blødde ingenting. Så det er bare å ta prøve :D

Jeg hadde ventet til etter fødselen. Er jo ikke grunn for deg å ta den nå tidligere enn det som er nødvendig.

Dem tok på meg i går på sykehuset når jeg var på tul.

Noen som har planer om å ta celleprøve som gravid? Eller har gjort det i tidligere graviditeter?

Det vil akkurat ha gått tre år i november 2022, men fikk plutselig et innfall der det kanskje hadde vært lurt å ta nå for sikkerhetsskyld. Har tidligere måttet utføre konisering, så burde sikkert tatt det nå i høst, selv om jeg fikk beskjed om at jeg kunne følge programmet som er hvert 3.år når jeg var ferdig behandlet. Skal høre med fastlegen i morgen, men alltid fint med erfaringer :)

jeg endte opp med konisering i fjor etter x-ant celleprøver med forandringer, og da var beskjeden jeg fikk at det blir fulgt opp med kontroller i tiden fremover også, men dersom jeg ble gravid så har de protokoll og gode erfaringer med det også. (Og skulle det være behov for ytterligere behandling så gjør de det utifra hvor langt på vei/at de vurderer det til å være hensiktsmessig).. Så tror det skal gå fint uansett utfall. :)
var kanskje ikke helt svar på ditt spørsmål, men slenger det med som en nesten relevant erfaring. :)

jeg endte opp med konisering i fjor etter x-ant celleprøver med forandringer, og da var beskjeden jeg fikk at det blir fulgt opp med kontroller i tiden fremover også, men dersom jeg ble gravid så har de protokoll og gode erfaringer med det også. (Og skulle det være behov for ytterligere behandling så gjør de det utifra hvor langt på vei/at de vurderer det til å være hensiktsmessig).. Så tror det skal gå fint uansett utfall. :)
var kanskje ikke helt svar på ditt spørsmål, men slenger det med som en nesten relevant erfaring. :)
Jepp, samme her, ble fulgt opp over en periode jeg også, men er liksom "ferdig" og tilbake i normal oppfølging nå. Får drøfte med fastlege og evt. gyn når jeg skal dit :) Takk for svar! Håper alt er fint med deg nå i ettertid :)

Fikk beskjed i dag om celleforandringer, og de sa ikke at det var noe problem mtp graviditet og oppfølging. Skulle få time til gyn for videre sjekk. Så hvis jeg var deg så ville jeg tatt den celleprøve:-)

Ta celleprøve, det er viktig :) Måtte selv koniseres idag pga alvorlige celleforandringer. De har egne metoder for de gravide :)

Ta celleprøve, det er viktig :) Måtte selv koniseres idag pga alvorlige celleforandringer. De har egne metoder for de gravide :)
Det er så viktig! Må være godt å ha det overstått, har fått time om 1,5 mnd for videre sjekk her.. krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig:oops:

Hadde det vært alvorlig, så hadde du fått time mye raskere :)

Fikk beskjed i dag om celleforandringer, og de sa ikke at det var noe problem mtp graviditet og oppfølging. Skulle få time til gyn for videre sjekk. Så hvis jeg var deg så ville jeg tatt den celleprøve:)
Masse lykke til :Heartred Ja kanskje bare ta det nå.

Har fått Digipost om hpv-test i dag. Skal til legen likevel om en mnd, så tenker å høre med dem via e-kontakt om det er mulig å ta testen da.

Back
Topp