Celleforandringer

Bkno7625992

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg søker andre som har hatt samme erfaring eller som har noen betryggende ord, etter denne ukas store skrekk.

Tidligere i uken var jeg hos gynekolog etter henvising fra fastlegen. Legen min ønsket at jeg skulle ta celleprøve siden det var 2 år siden sist og så kunne jeg også få muligheten til tidlig ultralyd. Kjempe hyggelig tenkte jeg! Men, vi starter timen med celleprøven og det første gynekologen gjør er å plutselig si: Ja, her er det celleforandringer ja! Og at jeg blødde lett pga. graviditeten. Jeg var på ingen måte forberedt, da jeg aldri har hatt dette før og tenkte at det kun var en rutinesjekk. Deretter hoppet hun videre til ultralyd og alt var bra med den lille, men jeg var helt satt ut.

Jeg klarte så vidt å få ut et par spørsmål, men var så knust og redd, og jordmor ga meg minimalt med informasjon. Da jeg endelig hadde kommet ut av kontoret begynte jeg å hylgråte. Hjelper ikke akkurat med alle hormonene heller.. Men nå er jeg selvfølgelig kjempe redd og føler at dette kommer til å overskygge resten av graviditeten. Er 16+3 i dag og må vente noen uker på svaret. Blir også stresset av det faktum at jordmoren sa at man sjeldent gjør noe med forandringer når man er gravid.

Så nå er jeg både sint for at jeg i det hele tatt ble utsatt for den dumme testen og redd for hva som kommer. Er det noen som har opplevd lignende?

Synes det er veldig rart at hun kan si at det er celleforandringer uten å forklare mer hva dette kan eller ikke kan være. Vil si du ikke har blitt møtt rett her ihvertfall.

Jeg skulle ta celleprøve onsdag denne uken men fikk aldri tatt den da legen ikke fikk til. Så ble henvist til sykehuset.

Vil også sende deg en stor klem, kan ikke være lett å ta med seg dette inn i helgen :Heartred

Sniker, jeg tok celleprøve forrige gang jeg var gravid (for 6 år siden) fikk da svar at det var celleforandringer men at det var vanlig når man var gravid? vet ikke om dette stemmer.. tok ny prøve etter fødsel og da så alt fint ut og har vært fint siden :)

Jeg var nylig hos gynekolog pga. blødninger, og hun tok bl.a. celleprøve. Et par uker senere ringte hun og sa testen hadde vist at det var celleforandringer og hun sendte henvisning videre til sykehuset for oppfølging. Hun virket trygg på at alt ville gå helt fint. Jeg merket jeg ble litt stresset av det og tenkte på alt det kunne innebære, men for meg hjalp det faktisk å google det (på riktige nettsider, vel å merke). Om man tar celleprøver hvert tredje år har man absolutt statistikken på sin side, så jeg føler meg ganske rolig nå. Det skal mange år med celleforandringer til for å utvikle livmorhalskreft, noe som gjør det screeningprogrammet så effektivt. Selv skal jeg til sykehuset til uka og aaaner ikke hva jeg går til, men tenker de neppe vil utsette barnet for skade, så da går det sikkert greit. Krysser fingre for at du slipper unna behandling! Og at du snart vil føle deg trygg. :)

Sniker, jeg tok celleprøve forrige gang jeg var gravid (for 6 år siden) fikk da svar at det var celleforandringer men at det var vanlig når man var gravid? vet ikke om dette stemmer.. tok ny prøve etter fødsel og da så alt fint ut og har vært fint siden :)

Ja, jeg har også lest det et sted. Hun sa ingenting om dette.

Men følte det var så ille når hun sa at hun kunne SE at det var celleforandringer. Hun måtte til og med vise det til meg på skjermen.. Fikk ikke vite hvorvidt det er vanlig at man kan se det eller ikke. Jeg tenker så klart det verste med en gang og at det neppe er bra med synlige forandringer :(

Jeg var nylig hos gynekolog pga. blødninger, og hun tok bl.a. celleprøve. Et par uker senere ringte hun og sa testen hadde vist at det var celleforandringer og hun sendte henvisning videre til sykehuset for oppfølging. Hun virket trygg på at alt ville gå helt fint. Jeg merket jeg ble litt stresset av det og tenkte på alt det kunne innebære, men for meg hjalp det faktisk å google det (på riktige nettsider, vel å merke). Om man tar celleprøver hvert tredje år har man absolutt statistikken på sin side, så jeg føler meg ganske rolig nå. Det skal mange år med celleforandringer til for å utvikle livmorhalskreft, noe som gjør det screeningprogrammet så effektivt. Selv skal jeg til sykehuset til uka og aaaner ikke hva jeg går til, men tenker de neppe vil utsette barnet for skade, så da går det sikkert greit. Krysser fingre for at du slipper unna behandling! Og at du snart vil føle deg trygg. :)

Det var kanskje mangelen av betryggende ord som gjorde meg så redd. Kun beskjeden om synlige forandringer, og ikke noen antydning til hvilken grad av forandringer det kunne være. Har jo lest litt selv i etterkant og sett at det er veldig vanlig med forandringer under graviditet. Men har også lest at forandringer kan komme fortere. Så jeg er vel mest bekymret for hvilken grad det er av celleforandringer ut i fra gynekologens lite passende reaksjon. Hadde ønsket at jeg kun trengte å bekymre meg for at alt stod bra til med barnet denne graviditeten :/

Det var kanskje mangelen av betryggende ord som gjorde meg så redd. Kun beskjeden om synlige forandringer, og ikke noen antydning til hvilken grad av forandringer det kunne være. Har jo lest litt selv i etterkant og sett at det er veldig vanlig med forandringer under graviditet. Men har også lest at forandringer kan komme fortere. Så jeg er vel mest bekymret for hvilken grad det er av celleforandringer ut i fra gynekologens lite passende reaksjon. Hadde ønsket at jeg kun trengte å bekymre meg for at alt stod bra til med barnet denne graviditeten :/
Kan forstå det. Rart å ikke få tilstrekkelig info om noe som for noen kan være veldig farlig. Man vil jo automatisk tenke det verste når man får en slik beskjed.

Sniker.
Uff, dette hørtes ikke noe greit ut. Noen gynekologer håndterer ting bare SÅ dårlig!
Hadde en kjip opplevelse da jeg var rundt 20 år og skulle bare ta en sjekk før prevensjonsbytte. Spørte om ho kunne ta celleprøve mens ho likevel var inni der, men ho sa "Nei ikke med mindre jeg ser en veldig god grunn til det, siden du bare er 20 år". Så titta ho litt og bare "ja jeg tror vi tar en likevel jeg". Jeg bare: eeeh What? Fikk aldri noen forklaring på hvorfor, det var helt ille! Heldigvis var alt bra da. Noen skulle bare vært avskilta som gynekologer spør du meg!!

Håper det bare er normale forandringer hos deg da. Hvis alt var bra for 2 år siden tenker jeg det umulig kan være så ille nå?? Jeg tok for tre år siden og skulle tatt ny nå. Men ble anbefalt å vente til etter fødsel. Uff, håper ikke noe har skjedd her på den korte tiden :(

Alle kvinner har celleforandringer innimellom, så det er nok ingen problem. Men elendig håndtert av legen...

Merkelig at de ville ta prøven i det hele tatt. Jeg spurte om den etteesom det er 3 år siden sist, men fikk beskjed om at slike prøver tas ikke under graviditet, men heller på 6-ukers... hmmm

Gynekologen tok også celleprøve av meg før ultralyd pga. blødninger. Jeg blødde lett fordi jeg var gravid så det kan hende at prøven ikke kunne brukes sa hun, og da måtte jeg ta ny etter graviditeten. Hun skulle ringe hvis det var noe og enda ikke ringt så håper alt er bra. Men synes også hun var både hardhendt og forklarte lite.

Merkelig at de ville ta prøven i det hele tatt. Jeg spurte om den etteesom det er 3 år siden sist, men fikk beskjed om at slike prøver tas ikke under graviditet, men heller på 6-ukers... hmmm

Det fikk jeg beskjed om av gynekologen og. (3 år siden her og nå) Så stoler på at det er ok jeg da :)

Hei! Jeg hadde celleforandring før jeg ble gravid og ble sendt inn på sykehuset for å ta ny prøve, da fant de ut at det var unormal celledeling og fikk ny time til å fjerne ytterste del av livmortappen,
Det var veldig raskt jort, da de bare brant det av med laser.
Kan godt være hvis dette skulle skjedd med deg og at du kan gjøre det etter graviditeten.
Men det kan være lurt å ta vaksinen mot det, det gjorde jeg etterpå

Jeg hadde celleforandringer hvor det ville ta en biopsi eller noe sånt. Siden det var "unormale" Funn. Men siden jeg ble gravid måtte dette vente.
Fikk barn i mars 2019

Etter ungen kom så glemte jeg litt at jeg skulle ta prøver på nytt. Nå er jeg gravid i gjen å vi tok ny celleprøve.
Det legen sa var at, hvis det nå viser seg å være celleforandringer så vil dette følges opp hver 3 mnd med ny prøve for å ha kontroll på hvordan celleforandring. Å at de ville ta stilling til hva de skulle gjøre når svarene kom men at de mest sannsynlig ville vente til babyen var ute. Det er normalt sett ikke kritisk ved første celleforandring. Det tar lang tid for dette å utvikle seg. Gjerne flere år, sa se til meg.

Men nå har jeg hatt celleforandring siden 2017.
Tok først celleprøve, der viste det celleforandringer.
Så ventet jeg et år så tok jeg ny celleprøve.
Den også med forandring.
Å etter dette fikk jeg innkalling til time hos gyn hvor de skulle ta "biopsi" får å se hva celleforandringen innebar. Denne har jeg ikke gjort. Å vill derfor bli fulgt godt opp dette svangerskapet.

Jeg fikk beskjed i 2017 at
Man først tar en celleprøve viser denne forandring kommer man tilbake om ett år å tar ny prøve. Viser den forandring så kommer man tilbake om ett halvt år. Slik ble jeg fortalt. At dette er en prosess som tar lang tid. Men det beste er bare å vente til du får svarene.

Men skjønner at det absolutt ikke er enkelt :Heartbigred

Jeg tok celleprøve for 5 uker siden. Fikk svar for et par dager siden at der er grove celleforandringer og hpv16. Skal inn på torsdag igjen og ta biopsi. Har en stor ekkel klump i magen :sorry:

Jeg hadde alvorlige cellefotandringer i forrige svangerskap. Det gjorde meg redd den gangen også, men ble innkalt på gyn pol hver 3. Mnd under svangerskapet for å følge med på utiviklingen. Gikk veldig fint. Etterhvert tenkte jeg ikke mer over det.
Like etter fødsel ble tatt biopsi som igjen tilsa at jeg måtte konisere. Ble konisert 4 mnd etter fødsel. 3 år etterpå er jeg fri for både celleforandringer og hpv virus.

Back
Topp