Celleforandringer

Mammatil2

Glad i forumet
Sommerfuglene <3
Augustlykke 2022 ❤️
Jeg fikk svar på celleprøvene mine i forrige uke, og de hadde funnet celleforandringer så jeg har nå fått time på gynekologisk avdeling på fredag.
Er det noen her som vet hva de skal gjøre da ? Jeg har ikke fått så mye informasjon om dette her, derfor spør jeg her.

Ja, her får vi time ganske raskt hvis det er noe :) det sto i brevet at jeg kunne klage hvis jeg mente dette var en sen time, så jeg kan få time enda tidligere hvis jeg vil, men det ser jeg ingen grunn til :)
Jeg er ganske avslappet til dette, jeg tror jo ikke det er noe galt egentlig. Men lurer bare på hva de gjør nå siden jeg er gravid. Bare ta en ny prøve kanskje ?

Takk <3

Ja, jeg har små celleforandringer og må derfor gå til kontroll to ganger i året for å se om det utvikler seg. Så lenge det ikke er noe voldsomt skal de nok bare ha deg inn for å informere deg om alt du trenger å vite.

Hos moren min utviklet det seg og hun måtte laseroperere, da fjerner de en del av det der nede, men gjør ingen annen skade enn at dersom du blir gravid i ettertid av det vil barnet mest sannsynlig bli født litt for tidlig.

Om du allerede er gravid tror jeg ikke de får gjort noe med det før etter du har født :-)

Det kommer nok til å ta en biopsi, det er visst trygt i første trimester. Det er ikke vondt, du får sannsynligvis bedølvelse.
Jeg hadde alvorlige forandringer for 1.5 år siden og måtte fjerne deler av livmorhalsen (konisering). Men ta det med ro, det er sikkert ikke nødvending! De tar biopsi for å sjekke om det er snille eller slemme celleforandringer, og stort sett så er det snille forandringer (dvs at de går tilbake av seg selv).

Prøve å se på det som en positiv ting; nå følger de ekstra nøye med så da er det i alle fall null sjanse for at det får utvikle seg til noe skummelt ;)

Bra du kom inn så fort, vil tro det er fordi du er gravid :)
Lykke til!

Takk for at dere deler erfaringer :)
Nei, jeg er ikke så redd, jeg er for det meste nyskjerrig på hva som skjer hos gynokologen. Har også hørt at de ikke gjør så mye hvis man er gravid med mindre det er nødvendig. Tror ikke det er noe galt i de celleforandringene, og krysser fingrene for at jeg har rett :)

Jeg fikk vite at jeg hadde celleforandringer ved min første graviditet. . Tok biopsi i første trimester..uten bedøvelse..vondt. .mn fort gjort. Etter graviditeten var jeg på ny kontroll og måtte ta ny biopsi som påviste grove celleforandringer. Ble konisert i mai.. gravid igjen nå:)

Jeg måtte også koniseres, men dagens metode har ingen innvirkning på svangerskapet. Tidligere tok de så mye at du kanskje hadde større mulighet for senabort eller at man fødte litt tidligere.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Nå må jeg opplyses her merker jeg, hva vil det si når man blir konisert?

Det vil si å ta bort deler av livmorhalsen. Det gjøres i dag med laser og er et ganske minimalt inngrep. Det blir gjort når det er alvorlige celleforandringer som med 30% sannsynlighet vil utvikle seg til kreft.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har også hatt dette, tok celleprøve i uke 9 (tror jeg) med sønnen min. Fikk tilbake svar om at det var celleforandringer, og at vi skulle sjekke igjen etter fødsel. MEN, etter hva jeg har lest opp senere er celleforandringer vanlig i svangerskap, så det er helt unødig å ta celleprøve under svangerskap!!!

På etterkontrollen tok de ny celleprøve, hadde fortsatt celleforandringer så en mnd etter ca tok de en større biopsi. Det var veldig ubehagelig, og jeg hadde masse kramper i magen etterpå, men det er ufarlig. Etter den fikk jeg beskjed om at celleforandringen var vekk :)

Back
Topp