Celleforandringer

Chello

Forelsket i forumet
Tok en celleprøve da jeg var 6 uker på vei (altså for 3uker siden). Fikk brev i dag at det viste celleforandring eller det sto uregelmessige celler.... Og at jeg måtte sjekke det om 6 - 12 mnd. Ble jo kjempe nervøs jeg nå ..... Noen med beroligende ord at dette er ufarlig... :/

jeg vet iallefall at de har utrolig lav tersker for å be om nye prøver, det må ikke bety noe farlig. Lykke til med nye prøver

Forrige graviditet fikk jeg beskjed av gynekologen at han ikke tok celleprøver av gravide pga at det skjer mange forandringer der nede...

1+1=2 skrev:
Forrige graviditet fikk jeg beskjed av gynekologen at han ikke tok celleprøver av gravide pga at det skjer mange forandringer der nede...

Det var dette jeg ville høre :) regner med at etter svangerskapet er de borte. Tror ikke jeg tar ny da før 6 ukers kontrollen. Skal til fastlegen mandag, så får høre med han hva han sier. Det var ikke han som tok prøven, men en gyn på en privatklinikk.

Definitivt hør med fastlegen din hva du skal tenke videre angående dette,han har nok et bedre svar enn oss her inne. Bra du allerede har time, så får du snart svar og videre veiledning:) Tipper han kan berolige deg!:)

Chello skrev:

1+1=2 skrev:

Det var dette jeg ville høre :) regner med at etter svangerskapet er de borte. Tror ikke jeg tar ny da før 6 ukers kontrollen. Skal til fastlegen mandag, så får høre med han hva han sier. Det var ikke han som tok prøven, men en gyn på en privatklinikk.

På 6-ukers kontrollen etter fødsel bør du ikke ta prøve. Da vil du ha post-partum forandringer så her vil det også være uregelmessige celler (men dette er helt normalt etter fødselen). Er usikker på hvor lenge du bør vente men det vet vel kanskje legen din.

Celleforandringer er forresten ikke det samme som kreft!

Jeg har lette celleforandringer, tok prøve sist desember '10. Skulle bestilt en ny time, men plutselig ble jeg gravid :) Skal høre med fastlegen om det er nødvendig eller om jeg kan utsette å bestille time til etter fødselen :)

Tusen takk for svar damer. Man tenker celleforandring kreft med en gang, men off er jo bekymret. Da skal jeg høre med legen. Forsto det ut i fra brevet at det sikkert er lite siden jeg kan vente 1 år. Gleder meg til legetime, får svar på alt da. Uklokt å bare sende et slikt brev, kunne ha ringt heller :/

1+1=2 skrev:

Det samme sa min gynekolog...

1+1=2 skrev:

Det har jeg også hørt.

Celleforandring er uregelmessigheter.. :) så dersom du har en til to prøver til som viser celleforandringer, vil de kanskje ta en biopsi av deg, for å sjekke om det er forstadiet til kreft. Altså fortsatt er det ikke snakk om kreft, bare at det kan utvikle seg til det etterhvert. Så du kan slappe helt av.
Jeg tok celleprøve rett før jeg ble gravid med første mann, og fikk beskjed om celleforandringer, men tok ikke ny prøve før på 6 ukers kontrollen. Den var det forandring på, så måtte ta ny etter 6 mnd, da fikk jeg også positiv på Hpv virus, som også gjør at det er større risiko for kreft, i tillegg hadde jeg forsatt celleforandringer (Det finnes over 100 ulike hpv virus, 4 av de er av den farlige sorten).
Dermed måtte jeg ta biopsi, da var alt ok. Nå skal jeg egentlig til oppfølging i september/oktober, men håper jeg kan vente til etter fødslen.

Så dette går kjempe bra!! :) Ikke noe å engste seg for..

Back
Topp