Celleforandringer under graviditet

Anni94

Elsker forumet
Vårspirene 2021
Har du opplevd dette?

Er henvist til biopsi på sykehuset, men er 8 uker på vei og legen sa nei litt nølende til at dette hadde en risiko for fosteret, var heller neste steg som innebar risiko, altså konsiering..

Men hvis de ikke utfører konisering under graviditet skjønner jeg ikke hvorfor jeg må til biopsi i det hele tatt..
 
Har du opplevd dette?

Er henvist til biopsi på sykehuset, men er 8 uker på vei og legen sa nei litt nølende til at dette hadde en risiko for fosteret, var heller neste steg som innebar risiko, altså konsiering..

Men hvis de ikke utfører konisering under graviditet skjønner jeg ikke hvorfor jeg må til biopsi i det hele tatt..
Sist jeg var gravid fant jeg det ut når jeg tok celleprøve. Fikk beskjed at de ikke koniserte under en graviditet så jeg gjennomførte konsieringen i ettertid.
 
De vil nok ta biopsi for å se hvilken grad av celleforandringer du har. På en velle prøve får man bare vite at noe er galt og på biopsi så går man vite akkurat hva det er. Jeg hadde grad 3 og ble konsirering ganske fort. Men var ikke gravid da. Skal vel ta celleprøve samtidig som jeg skal på første kontroll for graviditeten. Må ta hver 6 mnd en stund fremover.
 
Jeg tok celleprøve rett før jeg ble gravid, den viste celleforandring og jeg fikk time til biopsi. 1 uke før jeg skulle ta biopsi testet jeg positivt. Gynekologen min kunne ikke ta prøven da, tok heller ultralyd for å se hvordan ting lå an (uke 5+4) og ble henvist til sykehuset. På sykehuset ble jeg oppfulgt med vanlig celleprøve hver 12 uke, noe mer kunne ikje gjøres pga graviditeten. 8 uker etter jeg hadde født ble det tatt ny celleprøve. Det var fremdeles endringer så det ble tatt biopsi og senere konsiering.
 
ville gitt beskjed på sykehuset før undersøkelsen også...
 
Jeg tok celleprøve rett før jeg ble gravid, den viste celleforandring og jeg fikk time til biopsi. 1 uke før jeg skulle ta biopsi testet jeg positivt. Gynekologen min kunne ikke ta prøven da, tok heller ultralyd for å se hvordan ting lå an (uke 5+4) og ble henvist til sykehuset. På sykehuset ble jeg oppfulgt med vanlig celleprøve hver 12 uke, noe mer kunne ikje gjøres pga graviditeten. 8 uker etter jeg hadde født ble det tatt ny celleprøve. Det var fremdeles endringer så det ble tatt biopsi og senere konsiering.
Ja, er derfor dette bekymrer meg litt, for er forskjellig praksis rundt forbi. Var hos legen igjen igår som forsikret meg om at det var helt trygt med biopsi under graviditet, men at konisering mest sansynlig ville utsettes til etter fødsel
 
Iflg min gynekolog, vil det alltid vere celleforandringer ifb med graviditet, og dermed ikkje poeng i å ta celleprøve/-biopsi. Har fått time i etterkant (tidligast 6 veker) av graviditet/fødsel.
 
Iflg min gynekolog, vil det alltid vere celleforandringer ifb med graviditet, og dermed ikkje poeng i å ta celleprøve/-biopsi. Har fått time i etterkant (tidligast 6 veker) av graviditet/fødsel.
Fikk alvorlige celleforandringer på prøven før jeg ble gravid, så biopsien kunne ikke utsettes sa legen min :) mye forskjellig rundt forbi!
 
Kva er alvorlig? CIN3?
Du får ikke vite cin status før biopsi, men fikk ASC-H etter celleprøven, som behandler like alvorlig som HSIL. Så det kan fortsatt være alt fra CIN 1 til CIN 3+, men trenger biopsien for å bekrefte dette.
 
Back
Topp