celleforandring

Mimmi

Andre møte med forumet
Hei
Etter påvist store celleforandringer hos legen var jeg og tok biopsi i uke 6. Fikk svar fra sykehuset nå at prøvene viser celleforandringer og det blir nødvendig med kontroller gjennom svangerskapet. Skal ikke fjerne dem når jeg er gravid men kanskje etter jeg har født.

Uff, skjønner ikke helt om dette er alvorlig eller ikke? Noen andre som vet hva som skal skje på kontroll og hva de skal fjerne?

Mest sannsynlig er det ikke noe alvorlig, de passer bare ekstra på når man er gravid fordi da kan forandringene skje fortere enn når man ikke er det.
Jeg tok en celleprøve i uke 8, og må ta igjen hver 8. Uke...
Gynekologen sa at det ikke var noe farlig fordi de tar bare bittelitt helt ytterst i livmorhalsen. Han ville ikke ta en vevsprøve nå, men sa at det heller ikke var farlig.
Det var visst veldig viktig å følge opp, selv om det ikke er noe kjekt :/
Gjør ikke veldig vondt, men er ubehagelig og kan blø litt pga at man lettere blør der (og i nesen) når man er gravid.

Takk for svar:)
hmm ok så da skal jeg ta en vanlig celleprøve hver 8 uke fremover? Bra for vevsprøven var ikke noe gøy;)

Hvis jeg må fjerne celleforandringene etter fødsel,hvordan utføres det?

Trenger ikke være alvorlig. Masse lykke til! Godt de følger opp

Når de tar celleprøve som gravid, skraper de da?

Takk;)

Ja jør de ikke det? Har ikke tatt celleprøve som gravid før, men det er vell ingen andre måter å gjøre det på?

De gjør det på samme måte som når du ikke er gravid :)

Godt de følger det opp da, trenger ikke bety noe :) men du kan jo ta en tlf til legen din så kan h*n informere deg, vet sikkert mer om det enn oss :) lykke til :)

De gjør det på samme måte som når du ikke er gravid :)

Godt de følger det opp da, trenger ikke bety noe :) men du kan jo ta en tlf til legen din så kan h*n informere deg, vet sikkert mer om det enn oss :) lykke til :)

'''skal på første kontroll i neste uke så da får jeg sikkert litt mer info:)

Jeg har fjernet tidligere, men jeg har aldri født før. Men regner ikke med de gjør det noe annerledes :) det heter konisering eller noe sånt, og da bruker de en laser til å skjære av celleforandringene. Se på det som en bra ting :) Pga de tar celleprøver og fjerner så fort som de gjør er det veldig få i Norge som utvikler livmorhalskreft :)

Skrapte på meg i uke 8 ihvertfall :) de kan ta vevsprøve og uten at det er farlig.
Blødde litt i noen timer etterpå. Og det føles jo litt feil, men er viktig å følge opp. Prøvde først å si til gynekologen at jeg ikke ville, he he. Men det er lurt å høre på de... Får ta UL når jeg er der da :)

Grunnen til at jeg spør er at jeg skulle tatt ny i år. Bør jeg?

Jeg ville gjort det.. Evt ringt til gynekologen og spurt. Det kan forandre seg fortere under en graviditet enn ellers, så derfor vil de ofte følge litt ekstra med, men det er kun hvis du har forandringer da.
Jeg hadde litt før jeg ble gravid, derfor følger de ekstra opp nå.

Trodde ikke de skrapte i det hele tatt lenger. Men det komme gjerne an på gynekolog til gynekolog.
Fikk i hvert fall inntrykk av at skraping var litt gammeldags.

Jeg syns verken celleprøven, vevsprøven eller koniseringen var noe ille.
Koniseringen var litt pga bedøvelsen som aktiverer flukthormonet. Gir deg veldig rastløse ben og hjertebank som er litt ubehagelig. Kunne ikke ha sex på noen uker da.

Husker jeg ble veldig skremt når jeg fikk brevet i posten og tenkte kreft og fjerning av livmor med en gang, men det er på langt nær så dramatisk :) Spesielt ikke når man blir fulgt opp.

Trodde ikke de skrapte i det hele tatt lenger. Men det komme gjerne an på gynekolog til gynekolog.
Fikk i hvert fall inntrykk av at skraping var litt gammeldags.

Hva gjorde de på deg da? Klarer ikke helt å se hvordan de skal få tak i noen celler uten å skrape litt?

Jeg skulle tatt celleprøve selv, men venter til jeg har født. I samråd med gynekologen. Alt så heldigvis bra ut nedentil idet minste, for ho sjekka veldig nøye!

husker ikke helt hva hun gjorde. Lurer på om hun kløp av litt med en tang lignende ting.
Men fikk en liten bedøvelse først så kjente ikke noe.
Det hørtes mer ut som en biopsi/vevsprøve. Celleprøver er ikke så omfattende og trenger ikke bedøvelse. Det er bare en pinne, som de tester for klamydia de de må bare ta litt hardere i Pga de skal få med celler ikke bare bakterier.

Min lege noterte seg at jeg skal ta celleprøve etter fødsel. Burde han kanskje ha sjekket allikvel? Tror jeg vil høre med jordmor om det!

Back
Topp