Carpal tunell syndrom

Lena89

Gift med forumet
noen her som har/har hatt dette? kan du fortelle vilke symptomer du fikk? 

jeg endte opp på legevakten i dag. har lagt på meg 5 kg over natten. hendene sprenger, har ikke følighet i fingertuppener, kinnet underøynene og øyelokket (ved øyenbrynet). sjennes ut som om jeg har tannlege bedøvelse i hendene, d gjør vondt når jeg prøver å bruke hendene og d KLØR!! vil helste klore meg inni hånden jeg :P hehe. ser ut som jeg har fått sylte labber!! legen sendte meg hjem nesten før jeg fikk kommt inn på legekontoret. fikk til svar. Hva vil du jeg skal gjøre med d? jeg bare eeeeh okei. så jeg skal til fastlegen i morgen. 

Lena89 skrev:

jeg endte opp på legevakten i dag. har lagt på meg 5 kg over natten. hendene sprenger, har ikke følighet i fingertuppener, kinnet underøynene og øyelokket (ved øyenbrynet). sjennes ut som om jeg har tannlege bedøvelse i hendene, d gjør vondt når jeg prøver å bruke hendene og d KLØR!! vil helste klore meg inni hånden jeg :P hehe. ser ut som jeg har fått sylte labber!! legen sendte meg hjem nesten før jeg fikk kommt inn på legekontoret. fikk til svar. Hva vil du jeg skal gjøre med d? jeg bare eeeeh okei. så jeg skal til fastlegen i morgen. 

Sa legen bare det?!

Fant noe på nett, bra du heller drar til fastlegen din :)

CARPAL TUNNEL SYNDROM

Median nerve som det passerer gjennom carpal tunnel
"Carpal tunnel" dannet av bein, sener og leddbåndrundt median nerve. Dette nerve leverer følelse åtommelen, pekefingeren og langfingeren og en del avringen finger, og leverer musklene i tommelen oghånden bevegelse. Carpal tunnel syndrom oppstår nårmedian nerve i håndleddet blir betent etter å ha blittanstrengt av gjentatte bevegelser som å skrive på endatamaskin tastatur eller piano. Tilstanden kan føre tilprogressive innsnevring eller kompresjon(hopklämning) av median nerve. Symptomene kan være hånd og håndledd smerte, en brennende følelse imidten og pekefingeren, tommelen og fingerdomning,eller en følelse av elektrisk støt gjennom håndleddet oghånden. Disse symptomene blir ofte verre nårhåndleddet er bøyd fremover. Fingerdomning ellerhåndleddet smerte kan være verst om natten, når de faktisk kan  en pasient ut av søvnen. I løpet av dagenoppstår de under aktiviteter som involverer bøying avhåndleddet.
Median nerve som det passerer gjennom carpal tunnel

Vanlige årsaker til carpal tunnel syndrom

Årsaker til carpal tunnel syndrom: hevelse i flexor seneskjede av hånden
Sykdommer eller tilstander som kan predisponere en person til å utvikle carpal tunnel syndrominkluderer graviditet, diabetes, menopause, brukket eller forstuet bein i håndleddet, og fedme. Flere årsaker er uprepat og kraftig radikale hendene, bøying av håndleddet og leddgikt.
Årsaker til carpal tunnel syndrom: hevelse i flexorseneskjede av hånden

Eventuelle repeterende bevegelser som forårsaker betydelig hevelse, fortykkelse eller irritasjon av membraner rundt senene i carpal tunnelen kan føre til press på median nerve, og avbryte overføring av følelsen fra hånden opp armen til det sentrale nervesystemet.

I det røde området nummenhet og sensoriske tap i carpal tunnel syndrom
Thenar atrofi i carpal tunnel syndrom

I det røde området nummenhet og sensoriske tap i carpal tunnel syndrom

Thenar atrofi i carpal tunnel syndrom

Å diagnostisere carpal tunnel syndrom

Det er viktig å søke medisinsk hjelp når du først merke av vedvarende symptomer. Ikke vent til smerten blir uutholdelig.

Før legen kan anbefale en behandling, vil han eller hun gjør en nøye vurdering av din tilstand, herunder medisinsk historie, fysiske undersökningoch diagnostiske tester. Legen din dokumentere dine symptomer, og spør deg hvilke ytsträckning de påvirker hverdagen din. Den fysiske undersøkelsen omfatter en vurdering av sensasjon, styrke og reflekser i hånden. Dersom konservativ behandling som for eksempel medisiner eller fysioterapi ikke gir tilstrekkelig lindring, kan legen utføre diagnostiske undersøkelser for å avgjøre om kirurgi er et effektivt alternativ.

Den diagnostiske undersøkelser kan omfatte:

• X: Det viser håndleddet bein og avgjøre om noe unormalt kan bidra til karpaltunnelsyndromet eller noen annen sykdom.

• Elektromyografi og nerve conduction studier: disse testene er å studere på nært hold hvordan nerver og muskler arbeider sammen. De måler den elektriske impulsen langs nerverøtter, perifere nerver og muskelvev.

Konservativ (ikke-kirurgisk) behandling

Hovedmålet med konservativ behandling er å redusere eller eliminere tilbakevendende skade mediannerven noen tilfeller karpaltunnelsyndromet behandlet av håndleddet er immobilisert i en sjelevandring å redusere presset på nerver. Hvis dette ikke hjelper, er ofte pasienter utskrevet anti-inflammatiorisk medisiner eller kortison injeksjoner i håndleddet for å redusere hevelse. Det er også mulig at hånd og håndledd øvelser anbefales etter jobb.

Når er kirurgi nødvendig?

Faktorer som fører til kirurgi inkluderertilstedeværelsen av vedvarendenevrologiske symptomer (særligsmerte), og pasienten ikke blir bedre avkonservativ behandling. Det finnes totyper kirurgiske prosedyren utføresfor å avlaste presset  median nerve.Det kan utføres med et åpent snitteller endoskopi. Operasjonen med et åpent snitt innebærer en 3 cm snitt i denfremre delen av håndleddet og skjæringav ligament å avlaste trykket. Denendoskopisk prosedyre er å "rette"carpal tunnel innebærer å gjøre et litesnitt og bruke et kamera som bistårnevrokirurg å se carpal tunnel.Muligheten for nerve skade er noehøyere med endoskopisk kirurgi, menpasienten er frisk og gå tilbake til å jobbe raskere. De symptomene kommer tilbake etter operasjonen skjer på mindre enn 5% av pasientene.
Klipp åpen tilnærming for carpal tunnel syndrom
§ over carpal ligament

Klipp åpen tilnærming for carpal tunnel syndrom
§ over carpal ligament
Median nerve i bakgrunnen etter fullstendig delen av fronten Carpal
Kirurgiske se etter fullstendig del av fronten Carpal
Etter kirurgisk dekompresjon av carpal tunnel åpner
Median nerve i bakgrunnen etter fullstendig delen av fronten Carpal
Kirurgiske se etter fullstendig del av fronten Carpal
Etter kirurgisk dekompresjon av carpal tunnel åpner
Endoskopisk tilnærming for dekompresjon av carpal tunnel syndrom
Kutt endoskopisk metode for dekompresjon av carpal tunnel syndrom
Endoskopisk tilnærming for dekompresjon av carpal tunnel syndrom
Kutt endoskopisk metode for dekompresjon av carpaltunnel syndrom

Recovery etter operasjonen

Om lag en prosent av personer med carpal tunnel syndrom kan utvikle varige skader. De fleste vil komme seg helt.

Pasienter må unngå en ny skade oppstår ved å endre måten de utfører repetitive bevegelser, holde et øye med hvor ofte de utfører bevegelsene, og hvor mye tid de hvile mellom perioder når de trenger for å utføre bevegelser.

Sling etter carpal tunnnel operasjonen
Etter operasjonen er en stor bandasje på hånden hans. Dette må være igjen på plass til dagen etter operasjonen. Du kan trenge ekstra hjelp i hjemmet for å utføre dagligdagse oppgaver. Pass på at du unngår at gjentatt bruk av hånden i fire uker etter operasjonen. Du vil merke at smerte og nummenhet vil begynne å bedre etter operasjonen, men området rundt såret kan føle sår i måneder etterpå.

immababy skrev:

Lena89 skrev:

Sa legen bare det?!

jepp. ble nesten sendt hjem i døren uten å ha sett på meg nesten. var der inne i 3 min. lyttet ikke på magen,ikke blodprøve eller urin prøve. ikke noen ting. ringte til fastlegen i dag og fikk time der i morgen. så får vi se hva han sier. legen på legevakten målte bare blodtrykket mitt. d var 131/70. 

takk takk for all info. var bare ei på oktober 2010 forumet mitt som sa jeg burde sjekke d ut. hun sa d hørtes helt likt ut d som jeg hadde. så vi får se hva legen sier. har enda ikke følighet i fingertuppene eller deler av ansiktet. og har enda sylte labber. 

Hjelpes,den legen bør du klage på til helsetilsynet!!!

Jeg ble operert for dette for ca 10 år siden. Synes ikke det høres så veldig likt ut... Hadde ikke hevelser noen steder, bare at de yttereste fingrene sovnet bort og "prikket" fælt. Har blitt helt fint etter op da :-)

Høres ut som at det er greit du skal til fastlegen i morgen :-) Kanskje du skal be om å få sjekket ut svangerskapskløe?

Og du, send en klage på den legen på legevakta, de er der for å hjelpe jo!!!

God bedring! :-)

For meg kan det høres litt ut som en ekstrem allergisk reaksjon? Men jeg har ingen erfaring med CS.. lykke til hos legen - helt sikkert lurt å få sjekket ut dette ja!!

jeg spurte legen på telefonen (pålegevakten de sekretærene) for jeg trodde først jeg reagerte på sjømaten jeg spiste tidligere. men fikk beskjed om at d ikke kunne være d forde man reagerer så fort på d. jeg fikk dette midt på natten. men får høre hva legen sier. d kan jo være for all del. orker bare ikke å ha d slik lenger. sjikkelig ubehagelig. gjør sinnsykt vondtbare jeg skal åpne en dør. og enda værre å løfte på en 10,5 kg 17 mnd gammel gutt. kanskje jeg kan få vanndrivende. eller gir de kanskje ikke d til gravide?

Jeg har hatt det. Hånden "sovnet" og fikk ikke vekke den. Klarte ikke lukke sammen hånden. Var ille når jeg la meg å brukte en halv time på å vekke den om morgenen. Det var vondt og ingenting hjalp. Hadde ikke ktefter i hånden til å løfte en kaffekopp en gang. Føltes som jeg ikke hadde blodgjennomstrømning tiø hånden. Fikk det pga overbelsdtning i jobben. Skulle egentlig operere, men valgte å vente selv og det gikk over etter 1 mnd tid.

tok en hel del blodprøver. utelukket svangerskaps forgiftning. og legen mente d var -cts. så får vente på svar på blodprøvene. se hva de sier. men legen mente d va cts. 

Back
Topp