carmex leppepomade- skadelig??

Linsa

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Hei,

Har gjennom hele graviditeten brukt carmex leppepomade fra apoteket.. plutselig søkte jeg opp på ingrediensene og fant ut at den inneholder Salicylic Acid blant annet. Er denne skadelig når man er gravid? Da burde det vel stå en advarsel om det når jeg søker opp på produktet på apotekets sider?

Hilsen nok en gang bekymret..hehe

Kjenner ikke til den ingrediensen, men mener å huske at carmex kom ut i test som allergifremkallende/hormonforstyrrende..

Måtte kaste 90% av lypsyler etter den testen :( flere kjøpt på apoteket også!

Skadelig er det vel ikke. Det er veldig lite av det vi bruker av gangen, bare litt på leppene en gang i blandt. Men hadde du smurt inn hele kroppen med det og ligget med det hele dagen lang i ukesvis (eller spist store mengder) hadde det kanskje vært noe uheldig.

Jeg bruker f eks. bare godkjente solkremer. Men lebepomaden min er ikke godkjent. Det er den eneste som fungerer, men bruker så små mengder av den at det ikke er noe jeg er redd for. Kanskje én gang om dagen.

Tenk bare på alt våre mødre smurte seg inn med, spiste, brukte, som ikke er godkjent eller greit i dag! :) Ble sunne folk av oss og.

Man bør unngå BHA-syrer og Retinol A under svangerskap og amming, men herregud! Som nevnt over så er det jo minimale mengder i akkurat leppepomade. Og tenk så mye som er skjult i alt vi spiser, drikker og smører oss med! Ikke tenk på det, det kommer til å gå bra. ♡

Back
Topp