Hei dere :)
Jeg vil bare komme med en liten ADVARSEL om bruk av doppler (Caremaxx, angelsound etc). Dette er jo supre maskiner for å høre barnets hjertelyd, og på den måten kunne forsikre seg om at det er liv i krabaten der inne. Kanskje spesielt i tiden før man begynner å kjenne spark daglig. Men husk at fra ihvertfall uke 28 bør man kjenne spark hver eneste dag. Og gjør man ikke det, så må man kontakte lege/fødested umiddelbart - uansett om doppler-maskinen gir deg hjertelyden!!
I mitt første svangeskap holdt vi nemlig på å miste den lille babyen vår... Babyen sluttet å sparke, jeg hadde ikke kjent spark på en hel dag. Vi forsøkte alle triks med isbiter, saft osv for å få kontakt med babyen, men ingen reaksjon. Hadde vi hatt en doppler-maskin den dagen, så ville vi hørt hjertelyden, selv om babyen var slapp og i stor fare. Da hadde vi roet oss med det, og aldri reist til sykehuset. Og da hadde det ikke gått bra. Heldigvis reiste vi til sykehuset, fikk haste-keisersnitt (det var i siste liten) og har i dag verdens beste og superfriske to-åring!!
Slike ting skjer heldigvis ikke ofte, men siden jeg har kjent på erfaringen, ønsker jeg bare si at dere må huske på å også følge med på spark hver enest dag, selv om dere hører hjertelyd fra lille gullet :)
Hilsen en liten hønemor :)
PS: I dette svangeskapet har jeg også fått låne en Angelsound, og det er utrolig koselig å høre hjertelyden! Men spark teller mest for meg! :)