Carazette

Trekløver89

Glad i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Hei jeg går på carazette gått på den siden oktober. Har hele tiden hatt blødninger mens jeg har gått på dem. Legen sa man burde gi det 3 mnd før man byttet. Det har gått over 3 mnd nå så lurer på å bytte men har du noen tips på hvilken p piller jeg kan prøve.

Sent from my GT-S7710 using BV Forum mobile app
 
Hei jeg går på carazette gått på den siden oktober. Har hele tiden hatt blødninger mens jeg har gått på dem. Legen sa man burde gi det 3 mnd før man byttet. Det har gått over 3 mnd nå så lurer på å bytte men har du noen tips på hvilken p piller jeg kan prøve.

Sent from my GT-S7710 using BV Forum mobile app


Hei:)

Det er alltid fint å gi det minimum tre måneder før man skifter, slik som legen din sa.
Dersom du ammer er det ganske begrenset hva man pleier å anbefale av hormonelle prevensjonsmidler. (Det er fordi de aller fleste hormonelle prevensjonsmidler sånn som p-piller, p-ring osv inneholder østrogener, som kan påvirke melkeproduksjon og kan "gå over" i morsmelken og potensielt påvirke barnet.) Derfor pleier ikke ammende kvinner å bli anbefalt noe annet enn minipiller, sånn som Cerazette (som bare inneholder hormonet gestagen). Det finnes en annen minipille du kan forsøke hvis du ammer, den heter Conludag - kanskje du kan høre med legen din om den kan være noe for deg?

Dersom du ikke ammer er imidlertid valgfriheten langt større. Se på denne siden her: http://legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/p-piller/viktig-aa-vite/Sider/default.aspx, der gir Statens legemiddelverk en kort oppsummering om p-pille bruk, p-pillene Loette og Microgynon blir ofte anbefalt som førstevalg fordi de gir aller minst risiko for blodpropp.

Håper dette var til litt hjelp:)
Hilsen
Åse
 
Back
Topp