Campingvogn

Kidada

Glad i forumet
Vi er rundt og kikker på campingvogner.
Har landet på Hobby 650, men klarer ikke bestemme oss for KFU eller KMFe...

Liker at det er skikkelige dører på KFU, men der er det ikke dusj.

På KMFe er det bare sånne "forheng/trekkspill" stoff dører, blir kanskje veldig lytt hvis vi sitter og skravler på kveldstid, når barna ligger rett inntil sittegruppa?
Men i denne vogna er det dusj, og det er jo digg..

Såh, long shot, men er det noen campingfolk her med noen tips, erfaringer, råd and so on`? :D

Jeg setter pris på en dusj jeg da. Men det kommer jo an på hvor godt ungene sover. Mine to ville sovd gjennom en bombing, så forheng eller dør hadde vært samme sak for vår del :)

rico skrev:
Hva er planen da. Ligge fast på et sted eller ta med vogna rundt omkring i verden?

For hvis dere har tenkt dere å ha vogna på fast plass så er det jo dusj og slik der. Og da ville jeg ha satt pris på dører.
OG det samme gjelder jo forsovit og hvis dere skal dra med dere vogna rundt omkring på campingplasser. for det er jo dusj der og.

Men hvis dere har tenkt til å ferierer på plasser som er mer øde og slik. så ville jeg ha satt pris på dusj.

Ja, jeg er enig med deg der..
Tenker nok at vi kommer til å farte rundt frem til vi går lei av det, og evt legge oss til en plass feks.. men det blir nok frem i tid.
Ser nok mest for meg at vi kommer til å farte rundt og sove på campingplasser. Men vi er jo helt grønne, hvordan er dusjene på campingplasser? Kø? koster penger? Tomt for varmtvann? skitne? Langt å gå fra vogna?
Tenkte at det ville vært greit å spyle av ungene til kveldstellet før de legger seg liksom. Uten å gå en mil og styr.. Hmm...

*lykkeligst* skrev:
Jeg setter pris på en dusj jeg da. Men det kommer jo an på hvor godt ungene sover. Mine to ville sovd gjennom en bombing, så forheng eller dør hadde vært samme sak for vår del :)

Våre varierer veldig i hvordan de sover... Men som oftest så sover de jo veldig tungt jah.. Du har et poeng der.. ;)

Kidada skrev:
Vi er rundt og kikker på campingvogner.
Har landet på Hobby 650, men klarer ikke bestemme oss for KFU eller KFMe...

Liker at det er skikkelige dører på KFU, men der er det ikke dusj.

På KFMe er det bare sånne "forheng/trekkspill" stoff dører, blir kanskje veldig lytt hvis vi sitter og skravler på kveldstid, når barna ligger rett inntil sittegruppa?
Men i denne vogna er det dusj, og det er jo digg..

Såh, long shot, men er det noen campingfolk her med noen tips, erfaringer, råd and so on`? :D

Vi har hatt campingvogn i mange år. På alle de har det vært dusj, men vi har aldri brukt den. (og vi står også på vintercamp) Det er greit å bruke dusjen i vogna, men da må dere regne med å bære mye vann for å fylle på etterhvert.
Har vært på mange campingplasser i min tid, men har aldri opplevd at det ikke går ann å dusje der.
Avstander til dusj og sanitæranlegg kan man jo til en viss grad bestemme selv (dersom det er ledig)

Takk for innspill. Stort sett alle vi snakker med sier at de ALDRI bruker dusjen... så hmmm.. begynner å se tegninga her..

Noen innspill på sånn trekk for dører vs. ordentlige dører i forhold til støy og barna?

Jeg er oppvokst med campingvogner og campinglivet og vi har alltid hatt do og dusj. men doen har vi kun tissa på og dusjen har vi aldri brukt, bare vaska håret i vasken. Det er lite trykk i dusjen og det er best å dusje på campingplassen eller vaske seg.har hatt vanlig dører og trekkspill dører. og synes skravlinga når inn likevell, men unga har sovet godt lell. så da blir det nok mer smak og behag. likesom en egen ro å ligge inne og høre litt småprat på andre siden:)

Har hatt Cabby da, veldig like Hobby vognene.

Har dusj i campingvogna, men bruker den aldri. Mye bedre å dusje i vanlig dusj, den i vogna er ofte liten, man må fylle på mye vann, kan vel bruke mye strøm på oppvarming av vann osv. Dessuten er det mange som sier at det lett kan bli vannskader hvis man bruker dusjen mye!

Ser jo her at de fleste ikke bruker dusjen..

Så da står det helst på "trekkspilldør" eller vanlig tredør mellom soverommene da...
Trekkspilldør gir ungene større rom og bedre sittegruppe.
Vanlig tredør gjør det mindre lytt, men trangere gang inn til barnerommet.. hmmm..

Rekner med du mener 650 KMFe, i den vognen vil avstanden mellom hovedsittegruppe og sengene bety mer en om det er trekkspill dør eller ikke.
Personlig ville jeg aldri ha valgt den vognen og hører stadig om folk som bytter etter en sesong, dette er en vogn som er svært trang(lite ledig gulv areal) og kjøkkenet er klint opp i sittegruppa.

650 KFU har etter mitt syn en bedre løsning, mer gulv plass, lengre avstand mellom soverom, bedre hovedsittegruppe og kjøkkenet ligger mer for seg selv.

Vi vurderte 650 KFU når vi kjøpte vogn, men valget falt på 610 UFK.
Der får du ikke "eget" soverom til ungene(noe jeg mener du ikke oppnår uansett), alle sover i samme "rom".
Det du får til gjengjeld er ei romslig vogn og den største sittegruppa, samt noe kortere vogn som kan være fordel i enkelte situasjoner. :)

Hahaha ja du har helt rett.. har vært så mye tall og bokstaver i det siste at det stokka seg helt for meg her.. ;)

Har også hørt litt vage rykter om at folk bytter ut KMFe mot KFU.. men så hører jeg andre igjen som er superfornøyde. Enig med sittegruppa og kjøkken. Fordel på kjøkkenet er at det er slimtower kjøleskap, som er mye større. (140 liter istedenfor 112 liter som KFU har)
Og så er det denne dusjen dah.. haha blir ikke helt kloke her..

Sittegruppa er vel forsåvidt klin inn i køyesenga...
Var på besøk hos noen med KFU vogn på lørdag, og merka godt at det var mye støyreduksjon når vi lukka dørene.. Jeg får helt mark av å sove i samme rom som ungene, ligger å lytter til pusten dems hele tida.. og det vil jeg ikke høre i KFU vogna.. Muligens ikke i KFMe vogna heller siden soverommene er i hver sin ende.. usikker på det..

Vi er også litt usikkre på om vi kanskje burde gå ned i str.. Men vi kommer nok ikke til å reise videre fra dag til dag. Kommer til å reise til en plass og gjerne være der 1 uke. (mannen jobber skift)

Har kikka litt på 560 også..

Eneste 610 vogna i 2011 kolleksjonen er 610 UL.. To enkeltsenger og så må du re opp sittegruppa til dobbeltseng, og det er litt kjipt. UFK er ikke i brosjyren i år.. hmm..

Ser at total lengde inkl drag på 610 UL er 8,10m og 650 er 8,43m, så skiller 33 cm.

Hørt litt frem og tilbake om å drasse på så stor vogn som vi ser på... så er litt betenkte. Hadde vi skulle ligget fast hadde vi nok gått for 7.20.

Skal vi ned i bredde fra 2,50 til 2,30 så må vi helt ned på 540, som forsåvidt også er en ok vogn, men tenker at den kanskje blir FOR trang igjen..

Skal ikke være lett dette her..

Flere innspill taes imot med takk :D

jeg har "vokst opp" i en KFU og syns løsningen på den vogna er veldig bra! Vi ligger på en fast plass og bor det hele sommerferien siden mamma er lærer og har lang ferie. Elsker vogna vår og syns den er overraskende romslig. 

Kjenner MANGE med vogn, men ingen av dem bruker dusjen. Der vi ligger har jeg aldri opplevd dusjkø, den vaskes hver dag og det koster 5 kr for 5 minutter med varmtvann.

610 kan bestilles som UFK, koster ikke så mye ekstra.
Men må du ha skjerming mellom deg og barna så er den jo ikke så aktuell.

Ser fordelen med større kjøleskap, men det veier ikke opp for ulempene i mine øyner.

En annen ting og tenke på med hensyn til valg av vogn er bilen dere skal trekke med, at den "kan" trekke vekten er ikke det samme som den bør gjøre det.
Tung bil er som regel en fordel med tyngre vogner.

Vist dere skal kjøpe ny vogn ville jeg sett på muligheten til og importere, da gjerne fra Tyskland.

Ja, vi ser på import mulighetene også. (har kontakt med en som har importert for 2 venner av oss...) Har dog hørt mye skrekk historier rundt garanti, utstyr, problemer osv osv.. når vogna er importert.. men heller mot import for da kan vi få vogna helt 100% sånn som vi vil ha den istedenfor å kjøpe en som står ferdig i butikken..

Vi har to store SUV 4 hjulstrekkere(jeep og xtrail), og begge to kan trekke 2 tonn enkelt. Men hvordan de er med vogn bak vet vi jo ikke 100%. Vi har bare kjørt store hengerlass. (1800kg)

Var en stund veldig klar for KMFe, så KFU, så tilbake på KMFe og nå heller jeg litt mot KFU igjen.. hahaha Vinglepetter deluxe!

*muffmuffkaka* skrev:
jeg har "vokst opp" i en KFU og syns løsningen på den vogna er veldig bra! Vi ligger på en fast plass og bor det hele sommerferien siden mamma er lærer og har lang ferie. Elsker vogna vår og syns den er overraskende romslig. 

Kjenner MANGE med vogn, men ingen av dem bruker dusjen. Der vi ligger har jeg aldri opplevd dusjkø, den vaskes hver dag og det koster 5 kr for 5 minutter med varmtvann.

De du kjenner, ligger de fast, eller reiser rundt? Tror jeg bare skal avskrive hele dusjen jeg.. 5 kr for 5 min er helt okay pris. Og da slipper man å bære vann til man ser mannen med ljåen!
Og havner vi en ræva plass så har vi jo vaskekluter og håndklær til vi får kommet oss videre til en annen plass og dusj :P

Nei skal ikke være lett emoticon

Dusj og campingvogn er for meg to ting som ikke bør kombineres, selv om de er konstruert slik at vognen i teorien skal tåle det så hadde jeg ikke utsatt den for så stor fukt belastning.

Importering gjør dere greit selv, kontakt:
http://www.wohnwagen-thode.de/

Det første jeg tenkte var: IKKE kjøp deg en hobby. Da får du deg virkelig en hobby, bokstavlig talt. De er vel blitt bedre med årene kanskje, og de er rimelige vogner. Men det er ikke de beste vognene. Men dersom dere har bestemt dere for den, så hadde jeg valgt dusj tror jeg. Vi har hatt 3 vogner, deriblandt en hobby. Nå har vi campingbil. Og vi syns det er greit med dusj. Om det er "skikkelige" dører eller slike andre dører har ikke så mye å si egentlig. Vår erfaring da. Det er lett for oss voksne å stikke bort å ta seg en dusj på campingplassene, men er man på en stor campingplass er det ofte køer, og alle skal dusje til samme tid.

Mye lettere å dusje ungene i vognen da, enn å dra de med seg. Men mulig det er litt smak og behag. Stort kjøleskap er et musst ja. Det kommer dere ikke til å angre på. Lykke til med valget uansett.

Andy Dufresne skrev:
Nei skal ikke være lett emoticon

Dusj og campingvogn er for meg to ting som ikke bør kombineres, selv om de er konstruert slik at vognen i teorien skal tåle det så hadde jeg ikke utsatt den for så stor fukt belastning.

Importering gjør dere greit selv, kontakt:
http://www.wohnwagen-thode.de/

Takk for link

Jeg fikk karra meg til 5 i tysk på videregående, men nå har jeg fortrengt det... Er de flinke til å snakke engelsk?
Har du importert derfra selv? Hvordan er det med registreringspapirer, papirer på elektrisitet og gass osv som man må ha for å få skilter på vogna?
Og hvordan er det med ekstrautstyr som varme, gulvvarme og sånne ting...

Back
Topp