cakepops *hjeelp*

permanenta

Glad i forumet
Det er jo en jungel der ute med oppskrifter, tips og fancy design.
Men, er det noen av oss "vanlig dødelige" som har lagd de her inne?
Jeg kunne tenkt meg en oppskrift med vanlig sukkerbunn-type, med hvit eller rosa trekk. Så ser jeg de her candy melts som wilton selger. Smaker de godt? Eller er de veldig kunstige? er det anbefalt å lage med hvit sjokolade selv istedenfor? Og evt hvilken hvit sjokolade?
Noen som har noen gode oppskrifter til meg? :D

Oppskriften min er her: http://mammamiriel.blogg.no/1333706203_cakepops_hello_kitty_.html

Fordelen med candy melts (det ikke være Wilton, jeg synes Wilton generelt er oppskrytt) er at det stivner hardt. Smeltet sjokolade gjør ikke det, og smelter raskt igjen og kan bli fuktig og myk i romtemperatur. Men skal de spises raskt, så er det også greit å bruke. Det er vanskeligere å få pent, og du må nok dyppe to ganger. Ha de i fryseren mellom dyppingen, så fester det seg bedre.

Det smaker som hvit sjokolade med vanilje, men det er ikke voldsomt godt heller.  Ekstremt søtt, derfor bruker jeg lite sukker i selve cakepopsene, så blir det balansert ut.

Du kan finfint bruke vanlig kakebunn til cakepops :)
Det som er greia er å ha noe som binder kakesmulene sammen. F.eks smørkrem eller ostekrem. De kan du tilsette både smak og farge som du vil :)
Under har jeg satt inn noen forslag til kremer:

Ostekrem:
100g kremost naturell 
1 ts vaniljesukker
200g melis

Hvit sjokoladekrem:
100 g hvit sjokolade
100 g romtemperert smør
100 g kremost
1 ss vaniljesukker
2 1/2 dl melis

* Smelt sjokoladen
* Pisk sammen med smør kremost og vaniljesukker.
* Rør inn sjokoladen og melis.
* Sett kremen i kjøleskapet litt hvis du syntes den er for myk.

Sjokoladesmørkrem. (eggene kan byttes ut med et par skvetter melk)
200 g melange
500 g melis
2-4 ss kakao
2 ts vaniljesukker (eller du kan bruke vaniljeekstrakt)
2 egg.
* Rør smøret luftig.
* Sikt inn meteparten av melisen sammen med kakao og vaniljesukkeret. Rør dette godt.
* Tilsett ett egg om gangen.
* Sikt inn resten av melisen til ønsket konsistens.

Du smuldrer opp kakebunnene enten for  hånd eller i maskin. Så blander du inn kremen slik at du får en litt "deigete" masse.
Smelt sjokoladen i vannbad (viktig at du ikke får vann oppi sjokoladen for da blir den ødelagt), eller i micro.
Du kan bruke de sjokoladeplettene du snakker om eller vanlig kokesjokolade. :) 

Trill så runde baller . Putt cakepopspinnen i sjokoladen og så inn i popsen. Putt den ca halvveis inni. La disse godgjøre seg 10-15 minutt i kjøleskapet.

Så har tar du de ut, dypper de i resten av den smelta sjokoladen og lar de renne litt fra seg. Gjenta gjerne dette en gang til dersom du vil ha ekstra sjokolade på, mmm!!
Rett før sjokoladen er stivnet så kan du rulle de i strøssel :) Dersom du ruller mens sjokoladen fremdeles er rennende kan strøsselet renne av.

Et tips er å sette de i isopor/sånn grønn greie man kan sette blomstene i. Da står de fint mens de tørker :) 

Håper dette var noe forståelig? Bare spør hvis det er noe jeg har forklart teit :) 

Melts smaker vanilje... Hvit sjokolade kan få litt for intens smak (kommer selvfølgelig litt an på hvem som skal smake). Men mitt beste tips, hvis du går for sjokolade, er å bruke litt Delfiafett sammen med sjokoladen (som når man lager risboller), fordi det gjør sjokoladen lettere å jobbe med, og den stivner raskere, og smelter saktere...

Jeg bare dypper min i candymelt uten noe mer dikkedarer, og ungene er fornøyde med det. Enkel oppskrift: 1. Lag vanlig sjokoladekake. Stek den godt. Ikke brownieskonsisens. Kan godt bruke 1-2-3- pakker. 2. Lag ostekrem av en pakke kremost naturell og 200 gr melis 3. Smuldre kaken oppi kremen 4. Rull i vei og dypp i candymelts.

permanenta skrev:
Jeg blir helt slått ut av de hello kitty popsene jeg...
Det blir nok helt sikkert runde og ganske "alminnelige" pops jeg tror jeg går for :P
Jeg har lyst på noe med vaniljekrem inni, og fant denne oppskriften ;
http://itoneroseshage.blogspot.no/2011/11/oppskrift-ste-cupcake-cake-pops.html

tror dere det kan være noe? Og da lage en hvit topping med noen dråper med rosa farge?
Takk for svar :D

Blir nok så bra skal du se! :) :) Hiv deg uti det og kos deg!! :D 

Back
Topp