Bytting av fastlege??

maiokt

Betatt av forumet
Er det vanskelig?

Vi flytter om tre uker og vi flytter såpass unna at jeg tenker det er greit å skifte lege.
Fastlegen min er jo fastlegen til frøkna også. Nå er fastlegen min i permisjon og vikaren er helt tragisk - han skjønner nesten ikke hva jeg sier og han sliter med å uttrykke seg, har ikke vært hos han med frøkna men kan ikke se for meg at han gjør noe underverker der heller gitt..

Men det jeg lurer på - jeg er 100 %sykemeldt nå pga bekkenløsning (frem til 27.04) og sjansen for at jeg kommer til å gå tilbake i 100% jobb iløpet av dette svangerskapet er minimal - hvordan er det å bytte fastlege mens man er sykemeldt? Har det noe å si??

Jeg vil ikke tro det har noe å si.
Da bare går du til den nye fastlegen å forklarer situasjonen neste gang.

Det høres hvertfall logisk ut for meg - uten at jeg igrunn VET!!!

Nei det har ikke noe å si. Du kan få med jorunalen din fra legekontoret, koster vel 150kr eller noe i egenandel.

Men hvis dere flytter ut av kommunen så kan det være greit å bytte fastlege før du flytter, hvis ikke får du bare tildelt en.  Her har du en side der du kan se hva som er ledig dit dere skal flytte, der kan du også bytte, og da er det sånn at hvis du bytter nå, så gjelder nok den nye fastlegen fra 01.05 vil jeg tro, så da kan det være greit med en time før du flytter for å forlenge sykemeldingen.

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/fastlegesokikkepalogget.do

Har nettopp byttet fastlege selv, midt i en sykemelding. Byttet gjelder fra 1. neste mnd. Du må selv be de sende over journal. Dette tar de et gebyr for. Du må ha med navn og adresse på den nye legen. Så bestiller du bare time til når sykemelding går ut og forklarer situasjonen. Så sykemelder den nye legen deg videre.
Byttet gjør du på helfo og gjort med 3 tastetrykk. Veldig enkelt...

Når du bytter kommune å bo i får du ikke automatisk tildelt lege. Du får et brev om tilbud om å gå inn på nettet og bytte. Jeg beholdt legen i hjembyen min en stund etter jeg flytta for jeg fortsatt jobba der. Men måtte bytte nå pga sykemeldinger og tungvindt å reise 1 time bare for å snakke med legen.

trodde da ikke d hadde noe å si ? ... eg trodde man kunne butte bytte fastlege uten noe menn eg da ... har gjort d ett par ganger å d er bare ett tastetrykk, er d ikke ? NAV

ORIGINAL: lille_oktoberspire

Nei det har ikke noe å si. Du kan få med jorunalen din fra legekontoret, koster vel 150kr eller noe i egenandel.

Men hvis dere flytter ut av kommunen så kan det være greit å bytte fastlege før du flytter, hvis ikke får du bare tildelt en.  Her har du en side der du kan se hva som er ledig dit dere skal flytte, der kan du også bytte, og da er det sånn at hvis du bytter nå, så gjelder nok den nye fastlegen fra 01.05 vil jeg tro, så da kan det være greit med en time før du flytter for å forlenge sykemeldingen.

Men har jeg lov å bytte fastlege før jeg fysisk flytter?
Vi flytter uansett nå den 18.april så burde jo være mulig å bytte fra rundt da.. Har legetime hos min "gamle" fastlege den 28 pga veien videre mtp sykemelding så da passer det jo med en time i begynnelsen av mai :D

ORIGINAL: maiokt

Vi flytter uansett nå den 18.april så burde jo være mulig å bytte fra rundt da.. Har legetime hos min "gamle" fastlege den 28 pga veien videre mtp sykemelding så da passer det jo med en time i begynnelsen av mai :D

Ja, du kan bytte før du flytter tror jeg. Du er ikke nødt å ha fastlege i den kommunen du bor i... Jeg har fastlege i nabokommunen fordi jeg jobber der.

ORIGINAL: maiokt

På nav sine sider står det at det gjelder fra 1 i mnd etter. Dvs at hvis du bytter nå så gjelder den fra 1. mai. Så hvis sykemeldinga di går ut før mai, må du ha en ny sykemelding fra den gamle legen din..

Back
Topp