Rainbow Baby 2023

Elsker forumet
It's gonna be May 2019
Junibarna 2019
Julilykke 2023
Er det mulig å bytte sykehus? Var på ultralyd på Ahus på mandag, og vi er ikke så fornøyde med hele opplegget deres. Fikk veldig dårlig første inntrykk o_O Må jeg snakke med fastlegen da eventuelt, eller jordmor på helsestasjonen?
 
Ahus er i toppsjiktet på kvalitet når det gjelder fødsler i Norge. At dere ikke var fornøyd kan jo skyldes en enkeltperson/uflaks?
Jeg vet ikke om man kan bytte, men jeg tror ikke du skal bekymre deg for kvaliteten på det de kan tilbuy på Ahus i alle fall.
 
Ahus er i toppsjiktet på kvalitet når det gjelder fødsler i Norge. At dere ikke var fornøyd kan jo skyldes en enkeltperson/uflaks?
Jeg vet ikke om man kan bytte, men jeg tror ikke du skal bekymre deg for kvaliteten på det de kan tilbuy på Ahus i alle fall.
Nja.. Jeg vet ikke helt. Hører støtt stadig at kvinner har dårlig erfaring der :nailbiting: De føler seg utrygge og ikke tatt vare på. Og har blitt snakket frekt til av personale. Og disse kvinnene kjenner jeg personlig. Har lest litt negative opplevelser på andre forum også :confused:
 
Nja.. Jeg vet ikke helt. Hører støtt stadig at kvinner har dårlig erfaring der :nailbiting: De føler seg utrygge og ikke tatt vare på. Og har blitt snakket frekt til av personale. Og disse kvinnene kjenner jeg personlig. Har lest litt negative opplevelser på andre forum også :confused:

Jeg har lest negative erfaringer om samtlige sykehus rundt om i landet. Jeg har familie og flere bekjente som jobber på føden på ahus som jeg vet at er dyktige, empatiske og brenner for jobben sin. Ahus gjør det meget godt i evalueringer av det faglige rundt fødsel/barsel.
Men det er klart; ahus er et sykehus med mange ansatte og mange fødende hvert år. Det vil alltid være noen som ikke får den opplevelsen de hadde håpet på. Det som er viktig for meg, og som gjør at jeg skal velge ahus, er faglig kompetanse, relativt nytt og fint, mange ulike typer smertelindring og kort reisevei hjemmefra.

Du må så klart følge magefølelsen, men jeg tror man kan finne positivt og negativt om alle sykehus hvis man Googler litt.

Håper det ordner seg uansett hva dere ønsker, da! :)
 
Nja.. Jeg vet ikke helt. Hører støtt stadig at kvinner har dårlig erfaring der :nailbiting: De føler seg utrygge og ikke tatt vare på. Og har blitt snakket frekt til av personale. Og disse kvinnene kjenner jeg personlig. Har lest litt negative opplevelser på andre forum også :confused:
Har du opplevd noe negativt selv da? Jeg vet om flere som ikke liker sykehuset jeg fødte på, men selv er jeg veldig fornøyd.
 
Har du opplevd noe negativt selv da? Jeg vet om flere som ikke liker sykehuset jeg fødte på, men selv er jeg veldig fornøyd.
Ja. Jeg var der på ultralyd på mandag. Legen kom for sent, noe som er forståelig til tider. Og selvfølgelig akseptabelt. Det som ikke er akseptabelt er at jeg ikke fikk den tiden eller behandlingen som jeg ønsket, bare fordi de ligger litt etter. Det er IKKE MITT problem. Ikke fikk jeg utfyllende svar. Bare kjappe «mhm. Nei. Ja. Vi får se nærmere på det. Vi har litt dårlig tid akkurat nå» Jeg og mannen ble nærmest kastet ut av rommet, fordi det var noen andre som skulle bruke rommet. Jeg rakk ikke ta på meg jakken ordentlig engang. Det er ikke greit :(
 
Last edited:
Ja det går an å bytte sykehus :)
Jeg ombestemte meg under graviditeten og byttet over til Ahus.. hadde en fantastisk fødselsopplevelse med verdens beste jordmor.. oppholdet på barsel var så som så.. hadde jeg vært førstegangs ville jeg nok syns det var vanskeligere men som fjerdegangs var jeg nok litt røffere i kantene :bored::)
 
Ja. Jeg var der på ultralyd på mandag. Legen kom for sent, noe som er forståelig til tider. Og selvfølgelig akseptabelt. Det som ikke er akseptabelt er at jeg ikke får den tiden eller behandlingen som jeg ønsker, bare fordi de ligger litt etter. Det er IKKE MITT problem. Ikke får jeg utfyllende svar. Bare kjappe «mhm. Nei. Ja. Vi får se på det nærmere. Vi har litt dårlig tid akkurat nå» Jeg og mannen ble nærmest kastet ut av rommet, fordi det var noen andre som skulle bruke rommet. Jeg rakk ikke tatt på meg jakken ordentlig engang. Det er ikke greit :(

Jeg opplevde nøyaktig det samme hos min normalt sett utrolig flinke fastlege i går, og det samme på Rikshospitalet da jeg var på forsamtale for IVF. Dessverre er helsevesenet vanvittig presset på tid, og noen ansatte er flinkere til å skjule det enn andre (normalt er min fastlege veldig rolig selv om jeg vet hun er stressa). Så akkurat det er ikke unikt for Ahus - det kan jeg love deg. Jeg var frustrert etter min tur til Riksen, men jeg var forberedt på at det kunne bli litt sånn etter å ha hørt andres erfaringer. Skal man få skikkelig god tid til samtale tror jeg det private er overlegne, rett og slett på grunn av total kapasitet. Derfor tar jeg private UL i tillegg til de jeg får på Ahus, rett og slett fordi jeg har et behov for å snakke mer om det som skjer enn det det offentlige kan tilby.
 
Ja. Jeg var der på ultralyd på mandag. Legen kom for sent, noe som er forståelig til tider. Og selvfølgelig akseptabelt. Det som ikke er akseptabelt er at jeg ikke får den tiden eller behandlingen som jeg ønsker, bare fordi de ligger litt etter. Det er IKKE MITT problem. Ikke får jeg utfyllende svar. Bare kjappe «mhm. Nei. Ja. Vi får se på det nærmere. Vi har litt dårlig tid akkurat nå» Jeg og mannen ble nærmest kastet ut av rommet, fordi det var noen andre som skulle bruke rommet. Jeg rakk ikke tatt på meg jakken ordentlig engang. Det er ikke greit :(
Fødte på ahus sist og skal det nå også. Har litt samme syn på poliklinikken som du sier, men er ikke sånn på føden eller på barsel. Tror bare poliklinikken der er overbelastet med pasienter.er jo alltid stappe fullt på venterommet, så de er nok veldig presset på tid, og noen ganger merkes det kanskje bedre enn det burde på de ansatte. Men du burde kunne ta kontakt med det sykehuset du vil ha isteden og høre om det er mulig å bytte.
 
Født 2 ganger på Ahus og det var helt fantastisk. Har bare gode ting å si om føde og barselavdelingen der. Var og skeptisk første gang jeg skulle føde men den skepsisen forsvant fort.
 
Jeg opplevde nøyaktig det samme hos min normalt sett utrolig flinke fastlege i går, og det samme på Rikshospitalet da jeg var på forsamtale for IVF. Dessverre er helsevesenet vanvittig presset på tid, og noen ansatte er flinkere til å skjule det enn andre (normalt er min fastlege veldig rolig selv om jeg vet hun er stressa). Så akkurat det er ikke unikt for Ahus - det kan jeg love deg. Jeg var frustrert etter min tur til Riksen, men jeg var forberedt på at det kunne bli litt sånn etter å ha hørt andres erfaringer. Skal man få skikkelig god tid til samtale tror jeg det private er overlegne, rett og slett på grunn av total kapasitet. Derfor tar jeg private UL i tillegg til de jeg får på Ahus, rett og slett fordi jeg har et behov for å snakke mer om det som skjer enn det det offentlige kan tilby.
Enig der. Jeg hadde 3 private TUL før OUL. Og det var en heeeelt annen opplevelse :Heartred

Fødte på ahus sist og skal det nå også. Har litt samme syn på poliklinikken som du sier, men er ikke sånn på føden eller på barsel. Tror bare poliklinikken der er overbelastet med pasienter.er jo alltid stappe fullt på venterommet, så de er nok veldig presset på tid, og noen ganger merkes det kanskje bedre enn det burde på de ansatte. Men du burde kunne ta kontakt med det sykehuset du vil ha isteden og høre om det er mulig å bytte.
Jaaaa! Det var sykt fullt på venterommet. Det er sant. Bare litt redd for at det skal være ganske sprengt på føden i juni også. Det er jo alltid så fullt på sommeren på føden :hilarious:
 
Enig der. Jeg hadde 3 private TUL før OUL. Og det var en heeeelt annen opplevelse :Heartred


Jaaaa! Det var sykt fullt på venterommet. Det er sant. Bare litt redd for at det skal være ganske sprengt på føden i juni også. Det er jo alltid så fullt på sommeren på føden :hilarious:
Første fødselen min var i juni og likevel satt jeg igjen ned en fantastisk opplevelse :)
 
Det spørs veldig på legen der. Jeg har født to barn på Ahus. Alle ultralyder var ulike og jeg hadde ekstra pga noe. Begge fødslene var ulike. Med eldste hadde jeg en sommervikar fra ett annet sykehus og vi var helt forferdelig, var glad hu bare var vikar. Hadde også en forferdelig opplevelse fprdi jeg ikke ble hørt ang at noe var galt, men litt tålmodighet og vaktskifte hjalp. Med nr 2 så var alt ved fødselen positivt og jordmoren var fantastisk, barnepleieren var litt brysk når vi kom fordi det var bare vannet som hadde gått men vi unnskyldte seg når han kom i en kjempe fart. Så med to barn så har jeg to forskjellige opplevelser på Ahus. Spent på neste. Vi kan ikke velge annet sykehus siden vi da mest sannsynlig ikke rekker frem.
 
Du har fritt sykehusvalg så om du ønsker å føde en annen plass burde det gå.
Ingen erfaring med Ahus selv, men kan si deg at alle sykehus rundt om i Norge vil ha både positiv og negative erfaringer med seg. Fødte alle mine på SUS (Stavanger universitetssykehus), blandete erfaringer på ul; noen leger var dyktige og tok seg godt tid selv om de var forsinket. Andre igjen var håpløse på å skjule hvor travle de var. Slik vil det være på alle sykehus. Hadde selv en skikkelig kjip jormor under fødselen med nr 2; hadde det ikke vært styrtfødsel hadde jeg bedt om en ny. Da de skulle veie han før vi dro til barselhotellet ble vi omtrent kastet ut av rommet fordi de ventet flere fødende inn og det var midt på sommeren og høysesong. Allikevel ville jeg føde nr 3 på SUS da jeg vet de fleste som jobber der er dyktige og brenner for jobben sin. De ville heller ikke ha fått meg kjapt til hotellet om det ikke var for at alt var bra med meg og barnet og vi egentlig satt klare til å gå. Hadde en fantastisk fødsel med nr 3.
Kan nok være du møtte på en som var stresset, taklet det dårlig og som var dårlig på å skjule det ovenfor deg som pasient. Jobber selv som sykepleier og vet hvor hektiske dagene kan være, vi skal ikke la det gå ut over pasientene men desverre vil det av og til skje at pasientene får dårlige opplevelser og det vil være forsinkelser.
 
Husk at selve fødselen foregår på barsel da og ikke poliklinikken ;)

Selv har jeg født på et sykehuset med mye kritikk men fikk en helt fantastisk jordmor!
Jeg ville ikke lagt så mye vekt på en hendelse som har skjedd på en annen klinikk/avd, og ei heller generelt når det er snakk om et stort sykehus som Ahus.

Og som det sies over, du vil finne svin på skogen overalt. Men sikkerheten din på eks. Ahus er at de er godt trent på alle mulige utfall i en fødsel
 
Hmm.. Dere har vel rett. Dårlig opplevelse kan jeg ha hvor som helst :( Blir bare så stressa,. Førstegangsfødende eller ikke, man har jo selvfølgelig lyst til å føle seg trygg og ivaretatt. Så slike opplevelser trekker jo ned, og gjør at det første man tenker er "Hit vil jeg ikke tilbake" Men ja ja.. Får vel bare hoppe i det..
 
Hmm.. Dere har vel rett. Dårlig opplevelse kan jeg ha hvor som helst :( Blir bare så stressa,. Førstegangsfødende eller ikke, man har jo selvfølgelig lyst til å føle seg trygg og ivaretatt. Så slike opplevelser trekker jo ned, og gjør at det første man tenker er "Hit vil jeg ikke tilbake" Men ja ja.. Får vel bare hoppe i det..

Jeg ville ringt tilbake til ahus, forklart opplevelsen din, bedt om ny UL/en samtale. Og hvis du har en dårlig følelse etter det, så ville jeg bytte. Det er viktig at du føler deg ivaretatt og trygg. ❤

Skal selv føde på ahus, og gleder meg til det. Men jeg syns at det er veldig viktig hvordan man selv føler seg. Føler du det dårlig, kan du gå inn i fødsel utrygg. Så viktig å hvertfall få snakket med noen på ahus om opplevelsen din :)
 
Det er fritt sykehusvalg i Norge ;) Nå bor ikke jeg i Oslo-området så vet ikke hvordan det er med fødeplass å sånn. Men vi flyttet nå i tredje trimester fra vestlandet til trøndelag og da var det bare å sende inn et skjema til sykehuset jeg ønsket; i mitt tilfelle St.Olavs Hospital.
 
Back
Topp