Bytte navn eller ikke?

Eliz92

Forumet er livet
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Januar 2017
Februarhjertene2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
byttet du navn når du giftet deg? Beholdt du ditt eget? Bruker du begge? Hvorfor valgte du slik du gjorde?
Jeg og samboer har 2 barn som begge har hans etternavn. Vet det er mulig å lage nytt etternavn også men vil ikke bytte navn på barna. Hva ville dere gjort?

Mitt pikenavn er nå mellomnavn og hans etternavn til slutt.

Byttet etternavn fordi vi ville hete det samme. Men her var det mannen som tok mitt fordi jeg var følelsesmessig mer knyttet til mitt etternavn. Han kutta ut sitt fordi han ikke ville ha mer enn tre navn. Var begge enige om at vi heller ikke ville ha kombinasjonsetternavn fordi det blir langt og tungt å hele tiden måtte si det, dessuten kan man ikke holde på å lage kombinasjonsetternavn i flere generasjon uansett, så like greit å bare ta et valg. Personlig hadde jeg nok byttet hvis jeg var deg ettersom alle de andre i familien din heter det samme, men du må jo bare velge det som føles rett for deg, finnes ikke noe rett eller galt her..

Vi har alle mitt pikenavn som mellomnavn, og hans som etternavn. Vi har begge veldig spesielle etternavn, så vi ønsket å beholde begge. :)

Vi er ikke gift (enda) , her har ungene han sitt etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn :happy: Vi ble enige og det ‘klang’ best synes vi:) Vi har begge etternavn som ikke er så vanlige og derfor bestemte vi oss for å gjøre det slik :smug:

byttet du navn når du giftet deg? Beholdt du ditt eget? Bruker du begge? Hvorfor valgte du slik du gjorde?
Jeg og samboer har 2 barn som begge har hans etternavn. Vet det er mulig å lage nytt etternavn også men vil ikke bytte navn på barna. Hva ville dere gjort?

Jeg bytta bort mine to mot mannens, ja. Jeg hadde ikke noe nostalgisk forhold til de navnene, og det er bare navn, bare lyden vi lager for å skille folk fra hverandre/få andres oppmerksomhet.
Vi ville ha det praktisk også, så alle heter det samme, og bare har ett navn. Å måtte presentere seg i 15 min hver gang får jeg spader av. :p
Sønnen vår fikk mannens etternavn da han ble født, også endret jeg mitt da vi giftet oss året etterpå.

Mitt navn var/er faktisk mye sjeldnere enn hans, men meh... :P

Last edited:
Jeg byttet etternavn til hans når vi giftet oss. Vi ville at vi alle skulle ha samme etternavn.
Men da vi skilte oss byttet jeg tilbake, og vi la tilslutt til mitt etternavn mellom barnas fornavn og etternavn, men bruker det ikke, skriver det bare som N.

Byttet etternavn fordi vi ville hete det samme. Men her var det mannen som tok mitt fordi jeg var følelsesmessig mer knyttet til mitt etternavn. Han kutta ut sitt fordi han ikke ville ha mer enn tre navn. Var begge enige om at vi heller ikke ville ha kombinasjonsetternavn fordi det blir langt og tungt å hele tiden måtte si det, dessuten kan man ikke holde på å lage kombinasjonsetternavn i flere generasjon uansett, så like greit å bare ta et valg. Personlig hadde jeg nok byttet hvis jeg var deg ettersom alle de andre i familien din heter det samme, men du må jo bare velge det som føles rett for deg, finnes ikke noe rett eller galt her..
Vi gjorde det samme! Mannen hadde et sen-navn, mens mitt er et beskyttet navn knyttet til min familie. Begge etternavnene er lange så det var uaktuelt å ha begge.

Jeg har alltid hvert klar på at jeg ønsker samme etternavn som mannen min og barna. Er vokst opp med gifte foreldre med ulike navn og husker hvor mye styr det ble med flybilletter og hotellovernatting. Tapt noen tusen på misforståelser og billetter bestilt i feil navn fordi noen antok vi hadde samme navn. Dessuten synes jeg alltid det var rart å ha et annet navn enn pappa.

Vi fikk noen reaksjoner fra svigers på at mannen ikke beholdt navnet sitt som mellomnavn en gang, men det ga seg. Nå er det bare kos når vi drar steder og kan presentere oss som familien X :)

Jeg la forøvrig til min mors pikenavn da jeg var 14, så det er fullt mulig å endre på i etterkant også. ;)

Tok både hans mellomnavn og etternavn, for det er det jeg syns ble riktig.
Mannen ville ikke si noe den ene eller andre veien, siden han følte det fullstendig uaktuelt å bytte navn selv. Jeg har alltid tenkt at jeg skulle ta mannens navn som gift, selv om jeg aldri har drømt om å gifte meg [emoji6]
Var kun ett vennepar av oss som visste at jeg skulle bytte navn, så alle i bryllupet ble overrasket da de så at vi hadde fått nytt dørskilt med familienavnet til mannen [emoji173]️

Vi giftet oss før vi fikk barn da, men planen om å få barn med mannens etternavn var der før vi ble gift også [emoji4]

Jeg har byttet. Så alle har likt. Viktigere for meg å danne vår familie der alle heter det samme enn at jeg beholder navnet mitt. Tok samtalen om hvordan vi ville gjøre det da jeg var gravid første gangen for å avklare sånn at vi skulle ha likt alle sammen og ha et som alle var fornøyde med.

Jeg bytta bort mine to mot mannens, ja. Jeg hadde ikke noe nostalgisk forhold til de navnene, og det er bare navn, bare lyden vi lager for å skille folk fra hverandre/få andres oppmerksomhet.
Vi ville ha det praktisk også, så alle heter det samme, og bare har ett navn. Å måtte presentere seg i 15 min hver gang får jeg spader av. :p
Sønnen vår fikk mannens etternavn da han ble født, også endret jeg mitt da vi giftet oss året etterpå.

Mitt navn var/er faktisk mye sjeldnere enn hans, men meh... :p
Her er faktisk mitt navn litt sjeldnere enn hans men hans skrives på en anderledes måte enn resten av landet så i grunn er begge etternavnene sjeldne. Men jeg har egentlig ikke hatt noe forhold til det men føles navnet mitt blir rart om jeg fjerner mitt og kun har hans..

Jeg byttet etternavn til hans når vi giftet oss. Vi ville at vi alle skulle ha samme etternavn.
Men da vi skilte oss byttet jeg tilbake, og vi la tilslutt til mitt etternavn mellom barnas fornavn og etternavn, men bruker det ikke, skriver det bare som N.
Jeg føler på en måte jeg burde hete det samme som ungene mine, men det høres feil ut i mitt hode sammen med mitt navn. Kunne aldri byttet navnet til ungene. Å så er det jo noe med det å skulle endre pass, setfirkat, bankkort og underskrift..

Her er faktisk mitt navn litt sjeldnere enn hans men hans skrives på en anderledes måte enn resten av landet så i grunn er begge etternavnene sjeldne. Men jeg har egentlig ikke hatt noe forhold til det men føles navnet mitt blir rart om jeg fjerner mitt og kun har hans..

Man blir fort vant til det. :)

Pass, førerkort osv. går greit å endre, og de fleste ting må jo endres etterhvert uansett. :)

Man blir fort vant til det. :)

Pass, førerkort osv. går greit å endre, og de fleste ting må jo endres etterhvert uansett. :)
Blir kanskje vandt til det men det er liksom ingen klang i det.. så per nå vurderer jeg mitt og så hans for å ha litt klang ... Hmm har heldigvis litt tid å tenke på det

Nå er ikke vi verken gift eller forlova, sæ jeg hsr mitt etternavn. Jenta vår har kun farens etternavn siden kombinasjonen av mitt og hans klinger dårlig. Hvis vi noen sinne gifter oss kommer jeg til å ta hans.

Jeg byttet til hans når vi giftet oss. Liker den tradisjonen som er fra gammelt av og ville vi alle skulle ha likt etternavn når vi fikk barn :)

Jeg byttet til hans, mye fordi jeg selv har 2 etternavn i pikenavnet mitt.. så jeg ville bare ha det enkelt, og samme navn som barna. Klarte ikke bestemme meg for hvilket pikenavn jeg skulle beholde heller..
men kan jo endres når som helst om man ønsker det senere

Back
Topp