Bytte jobb under svangerskap

Venternr2

Blir kjent med forumet
Jeg tenker på å bytte jobb. Har ikke opplyst om at jeg er gravid og kommer ei heller til å gjøre det før jeg evt får tilbud om stillingen. Jeg jobber i kommunen og den nye stillingen er også det, bare et annet arbeidssted. Jeg lurer på om det er noen som har oversikt over hvordan det er med evt sykmelding, må jeg jobbe 4 nye uker for å opparbeide meg rett til sykepenger? og hva gjør jeg dersom dersom jeg ikke klarer å arbeide fullstilling før disse 4 ukene har gått, får jeg ingen penger da? har forsøkt å google, men blir ikke riktig klok på det..

Takk for svar

Kan ikke svare deg, men vil tipse deg om at nav har en egen svangerskapschat. Kanskje de kan hjelpe deg? Jeg fikk god hjelp av dem forrige gang jeg var gravid :)

Mener du må opparbeide deg rett på sykepenger når du starter i ny jobb ja. Er litt usikker på hvordan det blir med lønn i evt sykemelding :)
Men dersom du tar egenmelding fåe du vertfall ikke lønn for de dagene.

Jeg ble syk etter under 4 uker i ny jobb en gang, ikke svangerskapsrelatert da. Men fikk beskjed av sjefen jeg hadde, at hvis jeg fikk sykemelding så fikk jeg betalt sykefravær. Men som nevnt her over kan man ikke bruke egenmelding hvis man har jobbet under 4 uker.

Om kommunen var din arbeidsgiver da og fortsatt blir det nå (selv om det er en annen plass) så trenger du ikke å opparbeide deg ny rett til egenmelding osv. Den følger den forrige ansettelsen siden det fortsatt er samme arbeidsgiver :)

Back
Topp