Bytte hormonspiral eller vente

Bkno1294272

Første møte med forumet
Hei jeg er ei jente på 36 år. Jeg har i mange år hatt hormonspiral og har nå hatt nåværende spiral i 5 år. Jeg planlegger å prøve å bli gravid etter jul så det er jo snakk om 4 mnd på overtid om jeg ikke tar den ut før det. Jeg er usikker på hvor trygg spiralen er nå jeg har mens en gang i mnd + småblødninger. Har hatt litt mens i 5 år veldig regelmessig. Så spørsmålet er om jeg skal ta den ut å bruke alternativ prevensjon fram til jul eller la den være?
 
Hei jeg er ei jente på 36 år. Jeg har i mange år hatt hormonspiral og har nå hatt nåværende spiral i 5 år. Jeg planlegger å prøve å bli gravid etter jul så det er jo snakk om 4 mnd på overtid om jeg ikke tar den ut før det. Jeg er usikker på hvor trygg spiralen er nå jeg har mens en gang i mnd + småblødninger. Har hatt litt mens i 5 år veldig regelmessig. Så spørsmålet er om jeg skal ta den ut å bruke alternativ prevensjon fram til jul eller la den være?

Hei:)
Jeg har ikke funnet noe som tilsier at effekten av hormonspiral blir dårligere det femte året. Men jeg har funnet det som du beskriver, at menslignende blødninger kan komme mer tilbake når det nærmer seg tid for å bytte eller fjerne hormonspiralen.
Det kan jo ta litt tid før kroppen finner helt tilbake til normal menstruasjonssyklus, eller det kan komme med en gang. Men siden du har tenkt å bli gravid etter jul er å fjerne hormonspiralen og bruke kondom frem til du ønsker å bli gravid et godt alternativ. Både fordi da gir du kroppen litt tid på å "finne" menstruasjonssyklusen sin tilbake, samt at du er helt sikker på å ikke bli gravid med hormonspiralen inne.

Håper dette var til noe hjelp.
Lykke til med prøvingen etter jul (og ikke glem å bruk folat allerede fra du planlegger graviditeten:))

Hilsen
Åse:)
 
Back
Topp