Bytte fra MM til MME - erfaringer

Workaholic

Flørter med forumet
Etter mye mas og fjas rundt amming helt siden fødsel (har nesten fullammet, noen få ganger gitt litt MME i tillegg), begynner jeg å bli temmelig utslitt av denne ammingen. Jeg har derfor et ønske om å gå over til litt mer MME, samtidig som han jo nå får grøt og fruktmos osv. Han skal fremdeles få MM fra meg, men gutten spiser nesten annenhver time døgnet igjennom, så håpet er at jeg kanskje kan redusere antall amminger til f.eks 7-8, og gi resten som mat eller MME.
HS var veeeeldig skeptisk til dette, og mente det ville være veldig feil av meg å redusere på antallet amminger. Dessuten mente hun at han ville kunne få mye plager fra økte mengder MME. Hun nevnte bl.a. forstoppelse (han har sjelden avføring allerede), og magevondt og gulping.
Jeg lurer på, fra dere andre som har redusert på amming, eller helt byttet fra MM til MME, enten like etter fødsel eller senere:
- Hvordan gikk overgangen fra MM til MME for dere?
- Hvor mye har dere redusert - hvor mye delammer dere?
- Hva var grunnen til at dere sluttet/reduserte på ammingen?
- Har dere angret, eller ville dere ha gjort det samme om igjen?
- Noen som merket økt forstoppelse av MME vs MM?

Takknemlig for alle erfaringer!
 
Jeg måtte fase ut mm til mme pga nytt ivf forsøk.
( håper det er greit at jeg svarer deg, til tross for massiv kritikk ,ikke fra deg, og misforstått innlegg forrige gang jeg svarte deg.)
Når man skal ha ivf forsøk, må amming være avsluttet 1 mnd før ( noen klinikker bruker 3 mnd før). Jeg brukte 1,5 mnd på å avslutte.
Fullammet til 4 mnd, delammet fra 4-5,5 mnd og trappet ned fra 5,5 mnd til 7 mnd.

Jeg ammet som deg hver andre til 2,5 time døgnet gjennom de første 4 mnd og har veldig forståelse for at du er ( veldig) sliten.

(Noen babyer har ikke så ofte avføring uten at det er forstoppelse, men det vet du sikkert. Førstemann hadde ofte avføring, mens dattera mi kan gå en hel dag uten for så å få en-to bæsjebleier neste dag, innimellom har hun bæsjebonanza :D)

Ved overgang til mme og mat, merket jeg at det ble litt trøblete i starten med magen, men det er jo noe man må regne med. Jeg brukte litt malt i flaskene hans , samt sviskemos til grøten og det hjalp fint.
Så er det jo noe mat som er lettere enn annen mat. Banan og avokado var litt hardt for småen, så da ventet jeg bare med disse.
Så i tiden hvor jeg gikk over til mer og mer mme, lot jeg være å gi så mye forskjellig mat ( annet enn smaksprøver) ,sånn at magen fikk tid til å tilpasse seg.
Jeg ga havregrøt og sviskemos, søtpotetmos i blandet eggeplomme, og ellers vannmelon og litt annen frukt på sommeren i silikonnett ( https://www.jollyroom.no/babyutstyr...982cHOAIiof6w44JQjy2OIDbZn0zdIvQaApKGEALw_wcB)

Småen syns det var spennende med mat og særlig den foodfeederen. I tillegg utvidet verden seg da han startet å krabbe i ammesluttiden, så han merket knapt at puppen ble borte.

Ikke ha noe dårlig samvittighet. Vegen blir til mens man går med disse små som er så ulike.
Jeg prøvde ulike typer mme og brukte den som virket best på småen, uten å reklamere for en spesiell en.

Dessuten, hvis du fortsatt bare ammer litt, så er det jo gull verdt likevel.

Lykke til.
 
Vi måtte begynne med mme på sykehuset da han gikk ned i vekt og var tynn fra før av. Produksjonen min kom aldri ordentlig i gang. Holdt på med delamming til han var 3 mnd, kjørte da først amming så flaske så pumping repeat.... Til slutt var det bare amming på natta. Da vi gikk over til bare mme fikk jeg en helt ny tilværelse hvis det går an å si:) Jeg holdt på å fra vettet pga den amminga som ikke fungerte, og alt var bare stress og kav. Flere som sa at jeg bare burde gi meg, men klarte det ikke før legen min (som også er barnelege) fikk meg til å skjønne at det blir fine og friske barn på mme også.

Jeg fikk en mye mer fornøyd gutt som sover bedre, og han har ikke vært plaget med verken forstoppelse eller noe særlig gulping. Han går på do ca hver 2 dag, men har svært sjelden noe mageproblemer.

Håper at dere finner ut av hva som er best for dere:) Jeg angrer ikke på at jeg sluttet, men jeg var nok ikke klar for å gi meg før jeg hadde hatt den samtalen med legen min. Hvis jeg får flere barn og får samme problemet med amminga så skal jeg ihvertfall ikke stresse sånn med det.
 
Vi gikk helt over på mme ved 4 mnd etter å ha kjempet for å holde gang i amming med pumping og delamming en stund. Jeg hadde rett og slett litt lite melk.

Frøkna mi var ganske forstoppet, men det gjaldt både ved fullamming og senere. Kunne gå 10 dager mellom hver bleie...Malt hjalp litt, men det var først ved innføring av fruktmoser at magen fikk litt hjelp. Sviskemos og pæremos får virkelig fart på sakene, i tillegg elsker hun det på grøten sin :) Win-win :)

Jeg tok det først som et nederlag å måtte slutte å gi mm, men når skuffelsen roet seg litt har jeg sett at dette var bedre for oss. Nå har jeg bedre tid til både meg selv og baby. Pappaen kan hjelpe til mer også :)
I stedet for å være skuffet har jeg innsett at hun tross alt fikk mm i 4 mnd og at det var flott :)

Ikke ha dårlig samvittighet, og ikke hør på hs om hun får deg til å føle deg uvel pga dine valg. Å bli utslitt er jo ikke en fordel for verken deg eller babyen.
Dette er jo opp til deg, og ammepresset kan jaggu bli stort noen ganger...
Det sies at de som får så lite som 30% mm likevel får full utnyttelse av antistoffene, så delamming er jo gull!
 
Sniker og svarer: jeg endte med å pumpe til 14mnd til flasketvillingen min, fordi mme var fullstendig katastrofe for magen hennes. Hun var nok spesielt umoden, men likevel. Jeg ville iallefall hatt det i bakhodet når du trapper ned.

Godt jobbet med amming så langt! Det står det respekt av når du ikke synes det er så stas!

Helsesøster er gjerne skeptisk fordi det er anbefalt å øke fast føde fremfor å innføre mme dersom mor ammer og ikke har nok melk/får ammet nok etter fire mnd. Kan du eventuelt vurdere å innføre mer fast føde?
 
Jeg har ikke gått over på mme selv, men når jeg begynte å få for lite melk (da var lille ca 4,5 mnd) sa HS til meg at de heller ville at vi skulle gå over på fast føde fremfor å begynne med mme i så «sen» alder.. dette fordi det kan være tøft for magen, og fordi mme likevel ikke gir all næring en baby på 4mnd+ trenger. Så da kunne vi like gjerne hoppe på fast føde først som sist. Skal sies at jeg ammer det jeg får til ved siden av. Men ellers gir jeg maisgrøt til frokost, frukt/grønnsaksmos til formiddag og havregrøt til kvelds :)
 
Fullammet 3 mnd begge tvillingene, men Tv1 nektet å ta pupp så det betydde fullpumping og så gi med flaske.. etter 3 mnd begynte jeg med å gi et nattemåltid med MME slik at jeg slapp å pumpe mange ganger om natta (spiser minst hver 3 time)..ble sakte men sikkert mer MME måltider og da de var rundt 4 mnd var jeg nede i kun et MM måltid og resten MME. Nå blir det kun MM en gang i blant.

Merket ikke noe ifht mage før/etter, egentlig hadde han mer luft og problemer de første mnd men det tror jeg fordi det er bare normalt for babyer. Han gulper mindre enn broren som fullammes. Hvis du allerede har begynt med fast føde ser jeg ikke at det skal være «verre» for magen med MME.

Forstår veldig godt om du vil trappe ned på amminga om det er mye problemer, og du har jo holdt på mange mnd så det er bra jobba! Obs, i praksis vil du kanskje ende opp med å gå over til mer og mer MME enn planlagt når du først gjør den endringen, dersom du ser at det gjør ting bedre for deg. Bare så du er innstilt på det :) Jeg hadde planer om delamming i mange mnd videre på Tv1, men jeg fikk jo en helt annen hverdag når jeg gikk over til mer og mer MME, og så at det var bedre for oss alle.

Om jeg angrer på noe så er det at jeg tviholdt så lenge på å amme ham når det ikke gagnet verken meg, ham eller tvillingbroren da all ledig tid gikk til pumping og stress (og masse tårer og mislykka amming). Dårlig av HS å ikke støtte deg!

Med MM hadde han avføring kanskje hver 4-5 dag (broren en gang i uka..), nå med MME har han ca annenhver dag. Har forstått at man med MME helst skal ha avføring 1-2 ganger dagen, men annenhver dag skal og være greit, hs reagerte ikke på det og han virker ikke forstoppa :)
 
Jeg måtte fase ut mm til mme pga nytt ivf forsøk.
( håper det er greit at jeg svarer deg, til tross for massiv kritikk ,ikke fra deg, og misforstått innlegg forrige gang jeg svarte deg.)
Når man skal ha ivf forsøk, må amming være avsluttet 1 mnd før ( noen klinikker bruker 3 mnd før). Jeg brukte 1,5 mnd på å avslutte.
Fullammet til 4 mnd, delammet fra 4-5,5 mnd og trappet ned fra 5,5 mnd til 7 mnd.

Jeg ammet som deg hver andre til 2,5 time døgnet gjennom de første 4 mnd og har veldig forståelse for at du er ( veldig) sliten.

(Noen babyer har ikke så ofte avføring uten at det er forstoppelse, men det vet du sikkert. Førstemann hadde ofte avføring, mens dattera mi kan gå en hel dag uten for så å få en-to bæsjebleier neste dag, innimellom har hun bæsjebonanza :D)

Ved overgang til mme og mat, merket jeg at det ble litt trøblete i starten med magen, men det er jo noe man må regne med. Jeg brukte litt malt i flaskene hans , samt sviskemos til grøten og det hjalp fint.
Så er det jo noe mat som er lettere enn annen mat. Banan og avokado var litt hardt for småen, så da ventet jeg bare med disse.
Så i tiden hvor jeg gikk over til mer og mer mme, lot jeg være å gi så mye forskjellig mat ( annet enn smaksprøver) ,sånn at magen fikk tid til å tilpasse seg.
Jeg ga havregrøt og sviskemos, søtpotetmos i blandet eggeplomme, og ellers vannmelon og litt annen frukt på sommeren i silikonnett ( https://www.jollyroom.no/babyutstyr...982cHOAIiof6w44JQjy2OIDbZn0zdIvQaApKGEALw_wcB)

Småen syns det var spennende med mat og særlig den foodfeederen. I tillegg utvidet verden seg da han startet å krabbe i ammesluttiden, så han merket knapt at puppen ble borte.

Ikke ha noe dårlig samvittighet. Vegen blir til mens man går med disse små som er så ulike.
Jeg prøvde ulike typer mme og brukte den som virket best på småen, uten å reklamere for en spesiell en.

Dessuten, hvis du fortsatt bare ammer litt, så er det jo gull verdt likevel.

Lykke til.

Selvfølgelig er det bare veldig hyggelig at du svarer meg! Spurte jo fordi jeg var interessert i andres erfaringer rundt akkurat denne prosessen. Vi er allerede i gang med grøt og litt fruktmos og smaksprøver, så som flere andre har foreslått her så kan det hende vi bare øker litt på det fremfor å legge inn så mye MME. Mat er kjempepopulært og grøt går ned på høykant. Men siden han er så sulten får han allikevel MM i tillegg før/etter mlåtider. Og noe av målet mitt er at pappaen skal kunne gi en flaske e.l. ila natten sånn at jeg får noen timer sammenhengdende søvn (uten å måtte pumpe først, mini spiser jo annenhver time så vanskelig å få pumpet ut noe særlig i tillegg til dette). Og da er liksom ikke fruktmos helt greia klokken to på natten. Og derfor jeg lurte på dette med MME. Godt å høre at det gikk greit med gravis nedtrapping for deg. Jeg tenker jo å fortsette å amme 7-8 ganger ila døgnet (morgen+kveld, minimum x2 pr natt og minimum x3 på dagtid), men vil være en stor lettelse å gå ned fra 12-14 ganger i døgnet sånn som nå (kanskje 11 dersom jeg virkelig fullstapper ham med gråt på kvelden). Takk for at du delte :)
 
Vi måtte begynne med mme på sykehuset da han gikk ned i vekt og var tynn fra før av. Produksjonen min kom aldri ordentlig i gang. Holdt på med delamming til han var 3 mnd, kjørte da først amming så flaske så pumping repeat.... Til slutt var det bare amming på natta. Da vi gikk over til bare mme fikk jeg en helt ny tilværelse hvis det går an å si:) Jeg holdt på å fra vettet pga den amminga som ikke fungerte, og alt var bare stress og kav. Flere som sa at jeg bare burde gi meg, men klarte det ikke før legen min (som også er barnelege) fikk meg til å skjønne at det blir fine og friske barn på mme også.

Jeg fikk en mye mer fornøyd gutt som sover bedre, og han har ikke vært plaget med verken forstoppelse eller noe særlig gulping. Han går på do ca hver 2 dag, men har svært sjelden noe mageproblemer.

Håper at dere finner ut av hva som er best for dere:) Jeg angrer ikke på at jeg sluttet, men jeg var nok ikke klar for å gi meg før jeg hadde hatt den samtalen med legen min. Hvis jeg får flere barn og får samme problemet med amminga så skal jeg ihvertfall ikke stresse sånn med det.
Tusen takk for svar! Kjenner med så igjen i at man holder på å gå fra vettet. Min lille er sulten døgnet rundt, skriker og slår på puppen, blir aldri mett eller fornøyd, og våkner stadig under hvil fordi han er sulten og trenger mat. Dette selv om det bare en halvannen time siden sist. Jeg får helt vondt av ham stakkars. Har prøvd å pumpe for å legge opp et "lager" jeg kan gi ham innimellom og i tillegg, men det blir jo nesten umulig når han tømmer puppene hver 1,5-2 timer. Derfor jeg har tenkt at jeg i stedet kan gi ham litt MME i etterkant av å ha spist av meg.
HS har vært fornøyd fordi han jo vokser og legger på seg fint, men det krever da altså at han spiser kontinuerlig, og allikevel alltid er sulten. Vi kommer nok til å øke på maten han får, og kanskje legge inn enda et måltid (han får allerede et grøtmåltid og som regel litt fruktmos hver dag). Håper det blir som for deg, at jeg får en mer glad og fornøyd gutt dersom han får oppleve å være mett og tilfreds innimellom. Ikke minst sove litt lengre av gangen :)
 
Vi gikk helt over på mme ved 4 mnd etter å ha kjempet for å holde gang i amming med pumping og delamming en stund. Jeg hadde rett og slett litt lite melk.

Frøkna mi var ganske forstoppet, men det gjaldt både ved fullamming og senere. Kunne gå 10 dager mellom hver bleie...Malt hjalp litt, men det var først ved innføring av fruktmoser at magen fikk litt hjelp. Sviskemos og pæremos får virkelig fart på sakene, i tillegg elsker hun det på grøten sin :) Win-win :)

Jeg tok det først som et nederlag å måtte slutte å gi mm, men når skuffelsen roet seg litt har jeg sett at dette var bedre for oss. Nå har jeg bedre tid til både meg selv og baby. Pappaen kan hjelpe til mer også :)
I stedet for å være skuffet har jeg innsett at hun tross alt fikk mm i 4 mnd og at det var flott :)

Ikke ha dårlig samvittighet, og ikke hør på hs om hun får deg til å føle deg uvel pga dine valg. Å bli utslitt er jo ikke en fordel for verken deg eller babyen.
Dette er jo opp til deg, og ammepresset kan jaggu bli stort noen ganger...
Det sies at de som får så lite som 30% mm likevel får full utnyttelse av antistoffene, så delamming er jo gull!
Veldig godt å høre fra andre som har vært i liknende situasjoner. Skal tenke litt mer som du skriver mot slutten her. Er egentlig ganske stolt av meg selv som har klart å feite opp denne svære ungen på (så og si) kun MM i 4 mnd ved omtrent å amme døgnet rundt. Og nå fortsatt med bare litt hjelp av grøt. Satser fullt og helt på å fortsette å delamme, minst 7 ganger pr døgn, så noe MM vil han fremdeles få. Tusen takk for støtte!
 
Sniker og svarer: jeg endte med å pumpe til 14mnd til flasketvillingen min, fordi mme var fullstendig katastrofe for magen hennes. Hun var nok spesielt umoden, men likevel. Jeg ville iallefall hatt det i bakhodet når du trapper ned.

Godt jobbet med amming så langt! Det står det respekt av når du ikke synes det er så stas!

Helsesøster er gjerne skeptisk fordi det er anbefalt å øke fast føde fremfor å innføre mme dersom mor ammer og ikke har nok melk/får ammet nok etter fire mnd. Kan du eventuelt vurdere å innføre mer fast føde?
Jeg har ikke gått over på mme selv, men når jeg begynte å få for lite melk (da var lille ca 4,5 mnd) sa HS til meg at de heller ville at vi skulle gå over på fast føde fremfor å begynne med mme i så «sen» alder.. dette fordi det kan være tøft for magen, og fordi mme likevel ikke gir all næring en baby på 4mnd+ trenger. Så da kunne vi like gjerne hoppe på fast føde først som sist. Skal sies at jeg ammer det jeg får til ved siden av. Men ellers gir jeg maisgrøt til frokost, frukt/grønnsaksmos til formiddag og havregrøt til kvelds :)

Takk for tips! Etter å ha lest litt kan det hende det er dette jeg ender opp med. Litt mer grøt og mos på dagen, sånn at jeg får et par pauser på 3-4 timer for å "bygge opp" fulle pupper, og så kanskje pumpe og gi det ekstra om natten dersom pappaen skal hjelpe til. Eller også at han kan spise seg mett fra meg innimellom, etter at jeg har hatt pause mens han har spist annen mat. Er bare ikke noe hyggelig med en baby som hylskriker av sult både før og etter måltidet, slår og sloss og aldri roer seg fordi han aldri blir met og fornøyd.
 
Takk for tips! Etter å ha lest litt kan det hende det er dette jeg ender opp med. Litt mer grøt og mos på dagen, sånn at jeg får et par pauser på 3-4 timer for å "bygge opp" fulle pupper, og så kanskje pumpe og gi det ekstra om natten dersom pappaen skal hjelpe til. Eller også at han kan spise seg mett fra meg innimellom, etter at jeg har hatt pause mens han har spist annen mat. Er bare ikke noe hyggelig med en baby som hylskriker av sult både før og etter måltidet, slår og sloss og aldri roer seg fordi han aldri blir met og fornøyd.

Produksjonen blir faktisk mest påvirket ved amming/pumping etter ca 90 minutter, da er størstedelen av melken allerede redannet. Men slitne mammaer lager ikke overflod av mat heller.

Har du vært i kontakt med en ammehjelper? De er gode på å rådgi i sånne situasjoner.
 
Vi går på full mme, første 2 ukene er det påvenning og da vil det være litt plager.
Men det går over, og nå når babyen er så stor og tarmene er mye mer utviklet så går det enklere.
Men ta mme først og så gi mer og mer fast føde. For det vil jo bli litt treg mage når fast føde kommer også, kan bli litt sånn dobbel dose til magen:) så ta litt og litt, bland gjerne mm i grøt f.eks :)
 
Back
Topp