Bytte fornavn?

• Trådstarter Trådstarter Navnelei frøken
  • Opprettet Opprettet
N

Navnelei frøken

Guest
Det har seg altså slik at jeg aldri har likt navnet jeg ble gitt. Opprinnelig hadde jeg to fornavn, men navn nummer to ble fjernet senhøsten 2015. Det er noe jeg alltid har hatt lyst til, jeg har bare ikke fått gjort det før.
Saken er da den at jeg kjenner at det navnet jeg har ikke er meg lengre. Jeg liker det ikke. Overhodet. Har egentlig aldri likt det.

Det jeg ønsker å bytte til er egentlig bare en kortere versjon av mitt nåværende navn, men det føles mer som meg. Det hadde ikke gått å ta det som navn nummer to, da de er såpass like. (Type Therese og Tess, for å ta et eksempel )

Jeg er klar over at det nok hadde blitt noen spørsmål, og at det hadde blitt en overgangsperiode med forvirring, men jeg tror det skulle gått bra.

Er det noen her som har erfaringer med å bytte fornavn?

Hei!

Jeg hadde også to fornavn før, men har fjernet det ene da det absolutt ikke var meg og jeg brukte det aldri.
Hadde jeg hatt ett bra alternativ så hadde jeg helt uten å blunke byttet det navnet jeg har i dag.

Så, gjør det, bare bytt. Om du bærer ett navn som ikke er deg så ville jeg helt klart ha byttet.

Er heldig da jeg har tre navn. Bruker to av dem i to forskjellige sammenhenger det tredje er bare der:) men bare å bytte navn funker som en drøm må bare godkjennes og vips så har du nytt navn:)

Jeg jobber med ei som gjorde det for 2år siden. Hun er 53 år nå.
Ingen som tenker over det lenger :)
Det var helt forskjellige navn.

det er enkelt :) Det søker du lett om :) Så får du bekreftelse i posten. Bare husk at du må også endre pass, førerkort, bankkort og slikt også :)

Kjenner en som byttet navn for mange år siden. Han fikk litt motstand hjemme, og søsteren brukte det gamle navnet lenge (mulig hun gjør det enda..). Andre husker nesten ikke at han har hatt ett annet navn enn det han har nå :)

Det er vel en karantenetid på hvor ofte du kan bytte navn, er usikker på om det gjelder siden du alt bare har fjernet et navn, men ville sjekket opp i det. Kjipt om du blir superklar for å bytte navn nå og får avslag pga det.

To venninner og to kompiser har gjort det :) Gikk relativt smertefritt assa :) Bytt til noe du er komfortabel med :)

Jeg fjernet en bokstav fra navnet mitt for noen år siden (en stum bokstav, så navnet er egentlig det samme enda), og det gikk helt fint. Tok noen år før alle steder/journaler/adresser rundt om kring ble oppdaterte, men det gav ingen problemer forutenom en mild irritasjon fra min side ;p Endret etternavnet mitt samtidig (fra min fars til min mors som før var mellomnavnet mitt), og det gikk også fint. Det eneste som er litt "dumt" er jo at navnet med den ekstra bokstaven står på ting fra da jeg var liten, inngraverte saker osv, men syns ikke det gjør noe. Er jo bare slik det er, og jeg heter jo det samme enda.

Men i forhold til din sak, så er det jo ikke lov å endre på navnet sitt igjen før det har gått 10 år (tror ikke det gjelder etternavnsendring ved giftemål), så jeg tror ikke du får endret ditt igjen før om mange år :/

Ang bytte navnet så gjør du det du føler er riktig, å ha et navn man ikkje føler er riktig så er det best å bytte :)
Ang å bytte navn så og så ofte, eg har hatt navneendring tre ganger på 1,5 år ;) så det er ikkje normalt sett noe problem :)

Jeg tok mellom navnet mitt. Gikk fint. Hardest var de som kjente meg veldig godt som ikke ville bruke det nye navnet mitt fordi jeg kon alltid til og være den gamle meg (med det gamle navnet). Men etterhvert har det gått seg til. Er glad jeg gjorde det. Føler mellom navnet mitt er veldig meg og jeg føler meg veldig komfortabel med det. Lykke til

Back
Topp