Bytte etternavn, legge til etternavn, beholde mitt eget

*Labambie

Forumet er livet
Ja, hva skal man gjøre? Hva har dere valgt å gjøre?

Gifter meg til sommeren og er veldig i tvil om jeg skal bytte etternavn, bare ta hans i tillegg eller bare beholde mitt eget... [&:][&:]

jeg sliter litt med det samme... for jeg har et dobbelt etternavn som ikke kan deles, så skal jeg ta hans så blir jeg jo å ha 3 navn, i tillegg er hans etternavn veldig likt det ene mitt... føler selv jeg mister litt av meg om jeg velger bort mitt, men ønsker at vi alle skal ha et felles etternavn... ikke lett...

jeg valgte å beholde mitt eget..
For det første har han ikke noe spesielt "fint" etternavn, og det klinger dårlig med fornavnet mitt[8D]
For det andre er etternavnet mitt liksom en del av MEG og den jeg er så det føltes feil å skulle bytte det bort.
Ungene har mannens etternavn da, hehe, men det plager meg ikke og jeg har jo vært med på den avgjørelsen. Argumentet med at man vil ha samme etternavn som ungene for å "vise" at de er mine skjønner jeg ikke helt, alle vet jo at de er mine unger[8D]
(en alenemor uten særlig kontakt med pappaen skjønner jeg vil at ungen skal ha hennes etternavn da! osv)

Klarer du å se for deg å skrive navnet ditt med hans etternavn bak? Jeg vurderte en stund å ha mitt med hans etter med bindestrek i mellom, men fant ut at det ble for langt

Vi satt sammen etternavnen med bindestrek. Så her heter vi alle det samme.

Jeg var ikke noe mindre bundet til mitt etternavn enn han er til sitt, og ingen av oss har -sen navn.

Jeg valgte det jeg syntes hørtes finest ut. Jeg hadde to etternavn. Byttet ut det siste med hans. Hadde ALDRI bytta hvis han hadde et -sen navn. Det skal sies. [;)]

Her har alle 3 ungene fått begge sitt etternavn..
Så den dagen vi gifter oss så skal vi oxo ha begge etternavna [:)]

Hva har snuppa de da??

ORIGINAL: Tvilling74

Her har alle 3 ungene fått begge sitt etternavn..
Så den dagen vi gifter oss så skal vi oxo ha begge etternavna [:)]

Hva har snuppa de da??

Hun har begge..

Jeg kunne tenkt meg å beholde mitt eget og ta til meg hans. Og da vil jeg at han skal gjøre det samme, slik at vi heter likt alle sammen. Men det nekter jo han da... Sånn er det vel å ha -sen navn..
Om jeg tar hans etternavn, blir jeg jo hetende nesten det samme som søstera hans som har samme navn som meg (bare med a-ending)...

jeg synes at man skal ha samme etternavn, så hvis du legger til hans synes jeg han skal ta ditt som mellomnavn.

ORIGINAL: Frida Frosk

Jeg hadde tatt det navnet som jeg likte best eller evt. det mest spesielle av de to. Er ikke noe stor fan av doble etternavn. 

Så lenge det ikke er med bindestrek, så velger vi jo selv om vi vil ta med det midterste til daglig. [;)]

Med tanke på etternavnet ditt, hadde jeg byttet det ut med hans [:)]

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

Ja, det er ikke særlig spesielt mitt etternavn, men det er jo mitt. Min identitet... [&:]

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

Ja, det er ikke særlig spesielt mitt etternavn, men det er jo mitt. Min identitet... [&:]

Jeg skjønner det. Men det tar nok ikke lange tiden før du venner deg til det, og om noen år kan det hende du ikke skjønner hvorfor du tvilte så veldig på å bytte [:)]

Selv kommer jeg aldri i verden til å beholde mitt siste etternavn. Jeg misliker det så sterkt at jeg helst unngår å si hele navnet mitt høyt for folk [8D]

Jeg skal ha mitt og hans, men han og barna har kun hans etternavn..

Jeg hadde nok hatt begge om jeg var deg [:)]

kommer nok til å ta hannes til slutt, men om ej skal bare beholde det ene eller begge etternavna mine det vet ej ikke. men barna våres har hannes navn til slutt, så da gjør det ting litt lettere om alle he samme navn. har møtt litt sånne små irriterende problem når ej ringer forskjellige plasse. er umulig at ej kan være deres mor siden ej ikke he samme navn!

Vi skal gifte oss neste år, og kommer til å ha de samme navnene alle sammen. Ser allerede nå at Sebastian lurer veldig på hvorfor eg ikke har samme etternavn som han og sambo. Så vi har mine to etternavn som "ubetydelige" (de blir ikke brukt i det daglige) mellomnavn og så sambo sitt som etternavn. Lillebror får det samme.

Så det blir F.eks Sebastian H.L Nordmann. Eg vil nemlig ikke gi fra meg mine etternavn, og siden mamma sitt er slektsnavn må eg beholde det og eg vil ikke ta vekk pappa sitt. Derfor : Alle.

Her har vi alle like etternavn[:)]
Når vi giftet oss så tok jeg hans etternavn og han tok mitt som mellomnavn [:)]
Jeg kuttet da ut det jeg hadde som mellomnavn før, og det gikk helt fint.....har ikke savnet det en dag [;)]

Jeg har beholdt mitt etternavn, gubben har ett kjedelig -sen navn og jeg har ett litt mer sjeldent navn.

Så her har jeg mitt etternavn, gubben har sitt etternavn og ungene har våre begge ;)

Mannen tok mitt mellomnavn som mellomnavn (Det var min mors etternavn) og så tok jeg hans etternavn. Så vi heter alle min mors etternavn + hans etternavn.

Jeg og sambo hadde aldri blitt enige der. Vi er fortsatt uenige om lillemann![8D]
Vi begge har sen navn, men hans er det 40000 fler som heter enn mitt vanlige sen navn.
Søstra mi har byttet navn så det er bare jeg som heter det igjen, og jeg vill jo gjerne bringe familie navnet vårt videre.
Jeg bytter ikke om jeg skal gifte meg.
Og jeg lurer på om jeg skal sette bindstrek mellom navnene til lillemann. For mitt bare forsvinner.
Men to sen navn er jo litt rart[&:]
Nei jeg ønsker deg lykke til, håper dere finner enn løsning på dette. Som sagt vi hadde aldri blitt enige der[:D]

Han jeg gifter meg er mannssjåvinist, så jeg må ta hans..hihi...[8D] Jeg syns for min del at det er ålreit når hele familien har samme etternavnet, så her beholder jeg mitt mellomnavn (som ungen og har fått, vi er ca 30 med det navnet i Norge) og tar hans etternavn. Men nå er jo jeg en av en dullion ****sen her i landet da og det er ikke han[:)]

Back
Topp