Bytte barnehage

BK92

Forelsket i forumet
Vi skal flytte om noen måneder og leie hus et år eller to før vi kjøper. Lille på 1.5 begynner i barnehage til høsten, og spørsmålet vi grubler på for tiden er hvor vi skal søke. Slal vi velge en barnehage nær huset vi leier med de fordelene det gir, og så bytte når vi flytter? Eller søke henne til en som er nær der vi tenker å kjøpe og heller ta de 10-15 min kjøretur til-fra frem til da?

Hva ville dere gjort, hva tenker dere om å bytte barnehage når de er nesten 3 år? Vi har mye hjemmekontor og ser derfor for meg at det er mulig med ekstra kos hjemme og fine trilleturer til-fra om barnehagen er nær, men ønsker jo at hun kan finne varige vennskap i bhg også.

Vi valgte en bhg som var litt lenger unna enn de aller nærmeste fordi det var den vi fikk best inntrykk av og helst ville ha barnet i. Så jeg ville nesten bare sett på de ulike barnehagene og hvilke dere liker best uavhengig av reisetidene :)

Jeg savner likevel iblant å kunne gå til barnehagen, og vi kan fortsatt gå da, men det er 3km hver vei så det er det ikke tid til i hverdagen. Utenom vinteren sykler vi, og det er veldig fint.
Vi er så fornøyde med bhg og sønnen vår trives kjempegodt så det er ikke aktuelt for oss å bytte selv om vi skulle flytte litt lenger unna innenfor samme kommune. Er man bare sånn middels fornøyd og trivselen til barnet ikke er optimal tenker jeg det ikke er noe problem å bytte barnehage, og stort sett går det jo helt fint for barn å bytte i 3årsalderen. Jeg bare vet at vi ikke kommer til å bli like fornøyde med ansatte og pedagogisk opplegg noe annet sted, så det sitter utrolig langt inne å bytte bhg.

Jeg ville gått for den barnehagen dere tenker best kan ivareta barnets behov. Jeg personlig har gjerne lenger reisevei hvis det er til det beste for barna mine. Hvis det er like gode barnehager hadde jeg valgt den barnehagen nærmest der dere tenker å flytte for å unngå flest mulig bytter. Det er aldri optimalt for et barn å flytte eller bytte barnehage hvis det trives godt der det er, men barn er tilpasningsdyktige og de allerfleste klarer helt fint å komme inn i ny barnegruppe.
Vi byttet barnehage når vi flyttet ut av kommunen, barna var mindre enn i ditt tilfelle og det har gått veldig fint

Jeg tenker at 10-15 minutter kjøring ikke er så veldig mye, så gitt at begge barnehagene er gode, ville jeg valgt den som er nærmest dit dere skal flytte. Flott for barnet med kontinuitet og å få knyttet relasjoner til barna som det skal vokse opp med og gå på skole med!

Jeg tenker ta det som passer nå. Med mindre dere bor på en liten plass så er det ikke sikkert de møtes igjen på skolen, ser hvor vi bor og har bgh så er det mange mini ikke møter på skolen, og risikerer bestevennene ifra bgh havner på annen skole. Å gå til bgh er kjempe greit og praktisk. Har måttet kjøre til bgh og med bilstol, evt vogn frem og tilbake om vognen ikke kan stå i bgh og varierende grad av mulighet å parkere med bgh så opplevde jeg det stressfaktor og styr på morgningen. Det med parkering varier jo etter bgh til bgh. Og mine barn liker ikke å kjøre bil når det ikke passer de...

plutselig kommer drømme huset en annen plass også var ikke den smarte planen deres så veldig smart allikevel livet er ikke alltid forutsigbart og enn for ta de forutsetningene som er best der og da.

men en ting å tenke på når korona tiden er over og hjemmekontor blir unntak igjen hvilken bgh er best med tanke på henting og levering og få jobbet de timene når du skal på jobb? Jeg er bittelitt optimist at hverdagen vil komme tilbake.

Jeg tenker ta det som passer nå. Med mindre dere bor på en liten plass så er det ikke sikkert de møtes igjen på skolen, ser hvor vi bor og har bgh så er det mange mini ikke møter på skolen, og risikerer bestevennene ifra bgh havner på annen skole. Å gå til bgh er kjempe greit og praktisk. Har måttet kjøre til bgh og med bilstol, evt vogn frem og tilbake om vognen ikke kan stå i bgh og varierende grad av mulighet å parkere med bgh så opplevde jeg det stressfaktor og styr på morgningen. Det med parkering varier jo etter bgh til bgh. Og mine barn liker ikke å kjøre bil når det ikke passer de...

plutselig kommer drømme huset en annen plass også var ikke den smarte planen deres så veldig smart allikevel livet er ikke alltid forutsigbart og enn for ta de forutsetningene som er best der og da.

men en ting å tenke på når korona tiden er over og hjemmekontor blir unntak igjen hvilken bgh er best med tanke på henting og levering og få jobbet de timene når du skal på jobb? Jeg er bittelitt optimist at hverdagen vil komme tilbake.

Du er inne på et par av de tingene som gjør regnestykket litt vanskelig ja, plutselig ønsker vi ikke å flytte dit likevel. Jeg kommer til å ha hjemmekontor alltid men samboer skal nok ut og kjøre, så for hans del er det ikke noe problem med en barnehage lengre unna. Dersom/når vi flytter igjen vil det være unaturlig å kjøre den veien mot leiehuset, så det blir tøys. Men dette med å ha litt mer tid hjemme og ikke i bil frister veldig. Skal undersøke disse barnehagene litt.

Takk for alle innspill om dette med å bytte barnehage, hun «klarer» det nok men jeg ser jo at de fleste går langt for å unngå et bytte om de trives :) Vi kjenner litt til den som er lengre unna, føler oss trygg på at hun tas godt vare på der. Og om vi ikke triller helt hjem så kan man jo trille på kafe eller til lekeplass eller noe annet innimellom, når livet er normalt igjen og om hun orker det :) Jeg er spent på hvordan det blir å få barnehageunge.

Du er inne på et par av de tingene som gjør regnestykket litt vanskelig ja, plutselig ønsker vi ikke å flytte dit likevel. Jeg kommer til å ha hjemmekontor alltid men samboer skal nok ut og kjøre, så for hans del er det ikke noe problem med en barnehage lengre unna. Dersom/når vi flytter igjen vil det være unaturlig å kjøre den veien mot leiehuset, så det blir tøys. Men dette med å ha litt mer tid hjemme og ikke i bil frister veldig. Skal undersøke disse barnehagene litt.

Takk for alle innspill om dette med å bytte barnehage, hun «klarer» det nok men jeg ser jo at de fleste går langt for å unngå et bytte om de trives :) Vi kjenner litt til den som er lengre unna, føler oss trygg på at hun tas godt vare på der. Og om vi ikke triller helt hjem så kan man jo trille på kafe eller til lekeplass eller noe annet innimellom, når livet er normalt igjen og om hun orker det :) Jeg er spent på hvordan det blir å få barnehageunge.

har byttet barnehage en gang på eldste og tror det var verst for foreldrene og ikke ham, han fikk nye venner fort og fant seg tilrette, å bytte når de bytter ifra liten til stor avdeling er jo en mulighet.

han byttet også miljø helt da han begynte på skolen og har igjen fått nye venner. Igjen mor grudde seg masse, han gikk og gleda seg og sa da ville han få nye venner. Men bytter kan være vanskelige men selv om dere tilrettelegger alt så kan bestevenner flytte bort og andre faktorer påvirke... derfor tenker jeg det å ta hensyn til hva som er best her og nå av og til er rett så ordner resten seg...

Vi flyttet i fjor, og vår datter på 2,5år måtte da bytte barnehage.
Det gikk veldig fint. Ingen problemer, da det var opp på stor avdeling og uansett en flott barnehage :)

Vi valgte den barnehagen som var nærmest oss (etter anbefalinger fra kjente), og vi var virkelig ikke fornøyd med den barnehagen, i tillegg så vi etter tomt/hus på samme tid. Vi valgte da å bytte barnehage når hun var 1 år og 8 mnd til en som lå nærme jobben min. Nå har vi flyttet (bor i leilighet i samme område hvor vi nå bygger hus), og kommer nok ikke til å bytte barnehage igjen, selvom det innebærer 15-20 min i bil hver vei så lenge hjemmekontor varer. Hun er nå 3 år, og kommer da ikke til å gå i barnehage med noen som hun skal begynne på skole med, men det er det ikke sikkert hun hadde gjort uansett.

Vi flyttet i fjor, og vår datter på 2,5år måtte da bytte barnehage.
Det gikk veldig fint. Ingen problemer, da det var opp på stor avdeling og uansett en flott barnehage :)
Ja det er også noe vi tenker på, er det en fordel eller ulempe hvis man bytter når de skal over på stor avd. :) Samboer mener det kan være økt stress, så det var fint å høre din historie. Vi er dog enige om at vi ikke bør bytte etter at hun har begynt på stor, hvis hun trives.

har byttet barnehage en gang på eldste og tror det var verst for foreldrene og ikke ham, han fikk nye venner fort og fant seg tilrette, å bytte når de bytter ifra liten til stor avdeling er jo en mulighet.

han byttet også miljø helt da han begynte på skolen og har igjen fått nye venner. Igjen mor grudde seg masse, han gikk og gleda seg og sa da ville han få nye venner. Men bytter kan være vanskelige men selv om dere tilrettelegger alt så kan bestevenner flytte bort og andre faktorer påvirke... derfor tenker jeg det å ta hensyn til hva som er best her og nå av og til er rett så ordner resten seg...
Det du sier gir mening men så er det så mange hvis om atte, sant :shy: Men HvisOmAtter kan man jo egentlig ikke helgardere seg mot, det er jo livet.

Det du sier gir mening men så er det så mange hvis om atte, sant :shy: Men HvisOmAtter kan man jo egentlig ikke helgardere seg mot, det er jo livet.

nei vi kan ikke helgardere oss men gjøre livet best mulig her og nå

Back
Topp